En av årets tveklöst mest omtalade filmer är äntligen här. I helgen gick "Gravity" upp på svenska biografer, och om du inte redan sett den så hoppas jag du vet vad du ska göra ikväll.
Under tiden tittar vi närmare på en intervju som släpptes för ett par veckor sen, där regissören Alfonso Cuarón berättar hur filmbolaget Warner Bros ville in och peta i hans vision. Visionen som, som bekant, fokuserade på en man och en kvinna i en väldigt utsatt situation ute i rymden.
En film med bara två karaktärer och ständigt i det mörka intet var nämligen inte en solklar satsning.
- De ville klippa över till Houston, för att se hur räddningsaktionen går. De ville ha en tickande klocka för att visa att tiden är knapp, och de ville ha tillbakablickar för att berätta karaktärernas bakgrund. Men vi var väldigt tydliga på att det här var filmen vi ville göra, säger Cuarón till io9.
Om det inte räckte, fanns det idéer på ett romantiskt sidospår.
- De ville ha en relation med en av ledarna i Houston, som är kär i henne (Sandra Bullocks karaktär). Och vad mer? En räddningshelikopter som hämtar upp henne i slutet.
Men trots ibland märkliga önskemål från Warner Bros stod han på sig, och levererade till slut en av årets bästa filmer, dessutom en oväntad kassako. Cuarón förstår varför studion kände pressen:
- Jag vet inte hur de gjorde det. De stoppade in massor med pengar i filmen och fick inte se en ruta på flera år. Det tog mig så lång tid att få ihop den. Så självklart blir de lite oroliga under processens gång, och frågar om jag inte behöver det och det. "Ska vi inte skruva upp actionscenerna, eller ha en fiende?" De flög i blindo, precis som de gör i filmen.
Det finns många exempel på lovande filmer som förstörts av studios, så all heder här till en filmskapare som vågade tro på sin vision och aldrig ville kompromissa. För den som vill se en rymdfilm med både kärlek, explosioner och tickande klockor finns alltid "Armageddon".