Femte Star Wars-filmen ”Episod II: Klonerna anfaller” debuterade på biograferna 2002.
Efter den kritiska responsen på ”Episod I: Det mörka hotet” (1999) var Lucas tveksam till att återvända till manusskrivandet för ”Episod II”. Till det tredje manusutkastet, som senare skulle bli filmmanuset, tog Lucas hjälp av Jonathan Hales som hade skrivit flera avsnitt av tv-serien ”Indiana Jones äventyr” men hade begränsad erfarenhet av att skriva filmmanus.
Det slutliga manuset färdigställdes bara en vecka före inspelningsstarten. I ett skämtsamt gensvar mot den negativa responsen på en av karaktärerna i ”Episod I” var arbetstiteln på uppföljaren ”Episode II: Jar Jar’s Big Adventure”.
Filmen fick generellt mer positiva recensioner än ”Episod I”, dels för att antalet actionsekvenser översteg de som avhandlade politiska åtgärder. Men kritikerna var överens om att filmen precis som ”Episod I” led av ett överflöd av utläggningar, träig dialog och stela skådespelarinsatser främst från Hayden Christensen och Natalie Portman. På senare tid har hängivna fans vankat mellan vilken av episoderna I och II som är den svagare delen i Star Wars-sagan.
Häng med nedan när vi listar fler fascinerande detaljer om ”Star Wars: Episod II – Klonerna anfaller”. Hur många kände du till?
1. Under manusarbetet med ”Rymdimperiet slår tillbaka” (1980) hade Lucas ursprungligen planerat att Lando Calrissian var en klon och härstammade från en planet av kloner som orsakade "klonkrigen" Obi-Wan Kenobi nämner i ”Stjärnornas krig” (1977). Långt senare kom Lucas upp med konceptet om en klonarmé av chocktrupper från en avlägsen planet, som Republiken använde i kriget som följde.
2. Då handlingen i “Episod II” utspelades tio år efter händelserna i “Episod I” påbörjade sökandet efter en ny skådespelare för att gestalta Anakin Skywalker. Några skådespelare som sökte till rollen var Paul Walker, Colin Hanks, Ryan Phillippe och Jonathan Brandis. Leonardo DiCaprio hade ett möte med George Lucas om rollen men var ”definitivt otillgänglig” enligt hans publicist. Rollen gick till nykomlingen Hayden Christensen för att han och Natalie Portman “såg bra ut tillsammans” samt hade bäst kemi med varandra på provspelningen. Den som är medveten om George Lucas intresse för 1950-tals kultur kan dra slutsatsen att Lucas sökte en skådespelare i rollen som påminde om 50-talsikonen James Dean både till utseendet och skådespelarmässigt.
3. Pojkbandet ‘N Sync medverkade i “Episod II – Klonerna anfaller” efter önskemål från George Lucas döttrar, men cameorollerna från bandmedlemmarna klipptes bort från den färdiga filmen. Bye, bye, bye, Justin Timberlake.
4. Hugh Quarshie skulle ursprungligen reprisera sin roll som Kapten Panaka från ”Star Wars: Episod I - Det mörka hotet”, men hoppade av efter att Lucasfilm vägrade att låta honom läsa hela manuset. Hans karaktär skrevs ut och ersattes med Kapten Typho, spelad av Jay Laga'aia.
5. Rose Byrne spelar Dorme, en av Padmés tjänarinnor.
6. Kaminoanerna gavs ett utseende som liknande ”traditionella” utomjordingar. Detta var en hyllning från George Lucas till vännen Steven Spielberg och hans ”Närkontakt av tredje graden” (1977).
7. Före Dooku var ett av förslagen för karaktären som skulle vara Darth Sidious nya lärling en kvinnlig sith. Det avvisade konceptet utvecklades senare till att bli karaktären Asajj Ventress, som medverkar i stor utsträckning i ”Star Wars: Clone Wars”-serien samt i serietidningar och romaner baserade på serien.
8. I scenen när Anakin Skywalker massakrerar sandfolket kan man höra Qui-Gon Jinns röst i bakgrunden. Detta är ingen tillfällighet. Enligt Star Wars-canon försökte Qui-Gons ande stoppa Anakins raseri, men misslyckades. Sandfolket som kidnappade Shmi Skywalker fick betalt för att utföra dådet på Greve Dookus begäran, som i sin tur utfärdade handlingen på order från hans mästare, Darth Sidious.
9. Under filminspelningen i Tunisien filmade George Lucas en scen avsedd för ”Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd” (2005), när Obi-Wan överlämnar barnet Luke till paret Lars. Lucas hävdade att han inte skulle återvända till Tunisien. Eftersom Ewan McGregor inte medverkade på inspelningen i Tunisien, filmades scenen på långt håll med en ersättare som överlämnade en docka till Joel Edgerton (Owen Lars).
Under produktionen av "Episod III – Mörkrets hämnd" beslutades det att Obi-Wan istället skulle lämna över barnet till Beru (Bonnie Piesse). De tre skådespelarna filmades separat framför en green screen och den ursprungliga tagningen används inte.
10. Det finns ingen mystisk betydelse bakom färgen på Mace Windus ljussabel. Samuel L. Jackson frågade George Lucas om han kunde få en lila ljussabel eftersom det var hans favoritfärg. Jackson lät ingravera "Bad Mother F***er" på ljussaberfästet, referens till ”Pulp Fiction” (1994).
11. Lucas har bekräftat att Palpatines väg till makten är mycket lik Adolf Hitlers i Nazityskland, som Tysklands rikskansler. Senaten röstar för att ge överkanslern extra maktbefogenheter för att utkämpa kriget mot separatisterna. Detta är samma knep Adolf Hitler använde för att få liknande diktatorisk makt i mitten av 1930-talets Tyskland.
Jämförelser har även gjorts till Octavius, som blev Augustus, den förste kejsaren av Rom och Napoleon Bonaparte, som kom till makten i Frankrike från 1796 till 1799.
Octavius var ansvarig för morden på hundratals politiska motståndare före han beviljades tribunmakt. Bonaparte utnämndes förste konsul på livstid (och senare kejsare) av det franska konsulatet efter ett misslyckat mordförsök på hans liv och den efterföljande Brumairekuppen 1799.
12. Paralleller kan också dras till det amerikanska inbördeskriget. Separatisterna till republiken har jämförts med Amerikas konfedererade stater (sydstaterna). Det officiella namnet på separatisterna är "Konfederationen för självständiga system". I Star Wars-universumet och i det amerikanska inbördeskriget kallades regeringens armé för
"Grand Army of the Republic". Både Palpatine och president Abraham Lincoln fick omfattande krigsbefogenheter och upphävde många medborgerliga rättigheter.
13. Datoranimation användes för att skapa legioner av klontrupper. Till ”Episod II” och ”III” byggdes inga fysiska klonuniformer. För referens bar ILM-anställda motion capture-dräkter med hjälm och ibland skor från uniformen. Resten är helt datorgenererade.
14. Ett antal visuella vägledningar integrerades i utformningen av krigsscenerna på Geonosis för att hjälpa publiken att hålla reda på vem som är vem. De goda, Republikens klontrupper, förflyttar sig alltid från höger till vänster i bild, medan separatisternas droidarmé anfaller från vänster till höger. Solen står alltid bakom klonerna, vilket resulterar i en mörkare himmel bakom separatisterna. Till sist, missilerna färgkodades för att urskilja de stridande sidorna: Republikens missilraketer lämnar vita spår efter sig, medan motståndarna avfyrar missiler som lämnar svarta/lila spår.
15. Krigsjournalistik, stridsfilmer och bilder från andra världskriget influerade det dokumentära kameraarbetet för slaget på Geonosis, även till den grad att handhållna kameraskakningar lades till digitalt till datorgenererade sekvenser.
16. ”Klonerna anfaller” var den första storproduktionen att filma med digitala filmkameror och inledde den digitala filmutvecklingen. Trots George Lucas försök att övertala biograferna att byta till digitala filmprojektorer var det få som gjorde det vid den här tidpunkten. Numera är digitalt filmskapande dominerande över det traditionellt analoga filmskapandet, precis som den digitala utvecklingen inom övriga konsumeringsområden.
Förutom att införa digitalkameran lyfte ”Episod II: Klonerna anfaller” fram användandet av "digitala kopior", datorgenererade modeller som avlöste skådespelare på samma sätt som traditionella stuntmän/-kvinnor gjorde.
Detta medförde framsteg i skapandet av verklighetstrogna datoranimerade karaktärer.
”Episod II” är den första Star Wars-filmen där Yoda är helt datoranimerad. Tester hade gjorts under förproduktion av ”Star Wars: Episod I - Det mörka hotet” men hade misslyckats att skapa en digital Yoda som såg tillräckligt verklighetstrogen ut.
En helt ny CGI-modell av Yoda skapades som Rob Coleman och John Knoll presenterade för George Lucas. De visade ett test där den digitala Yoda utförde scenen från ”Star Wars: Episod V - Rymdimperiet slår tillbaka” där karaktären förklarar Kraftens natur för Luke Skywalker. Lucas blev imponerad av testet och beslutade att tekniken hade nått upp till nivån att skapa en verklighetstrogen Yoda.
Lucas förklarade upprepade gånger för animatörerna på ILM att hemligheten med att animera Yoda var att göra honom som dockan för att upprätthålla kontinuiteten av karaktären. Frank Oz (röst och dockoperatör för Yoda i original-trilogin och ”Episod I: Det mörka hotet”) konsulterade animatörerna och gav rådet att framhäva att Yoda var mycket gammal, öm och bräcklig. Coleman förklarade processen att göra CG-Yoda med att säga: ”När Frank Oz flyttade huvudet, vickade öronen lite grann. Om vi inte hade lagt till den detaljen skulle modellen inte vara Yoda".
17. Under repetitionerna och inspelningen av duellen mellan Greve Dooku och Yoda användes en Yoda-docka som en referenspunkt för skådespelaren Christopher Lee. Dockan hade vid ett tillfälle prytts med huggtänder, till vilket Lee roat hade svarat
"Jag kommer inte att kommentera det. Jag trodde inte att du skulle göra så här mot mig, George!" Huggtänderna anspelade på Lees långa karriär som greve Dracula i bland annat
”I Draculas klor” (1958) och flertal andra skräckfilmer från Hammer Studios.
18. Lawrence Kasdan kan ha omedvetet planterat idén i Lucas tanke för Yodas stridsstil. Hämtat från en konferens för ”Jedins återkomst” (1983) finns följande transkription i ”The Making of Return of the Jedi” av J.W. Rinzler:
Lawrence Kasdan: Var Kraften tillgänglig för alla som var medvetna om den?
George Lucas: Ja, vem som helst kan använda den.
Kasdan: Inte bara Jedi?
Lucas: Det är bara Jedi som tar sig tid att lära den.
Richard Marquand: De använder den som en teknik.
Lucas: Som yoga. Om du vill ta dig tid att göra det, kan du göra det, men de som verkligen vill kunna det är de som är intresserade av sådana saker. Samma sak med karate. En annan missuppfattning är att Yoda utbildar Jedi, men han är som en guru. Han går inte ut och slåss.
Kasdan: En Jedi-mästare är en Jedi, inte sant?
Lucas: Tja, är han en lärare, inte en riktig Jedi. Förstår du?
Kasdan: Jag förstår vad du säger, men jag kan inte tro det. Jag är i chock.
Lucas: Det är sant, helt sant, inte för att det gör någon skillnad för handlingen.
Kasdan: Du menar att han inte skulle vara bra i en strid?
Lucas: Mot Darth Vader skulle han inte vara det.
Kasdan: Jag accepterar det, men jag gillar det inte.
19. Prequel-trilogin innehåller många referenser till original-trilogin för att ena filmerna till en enda saga. Exempel på detta är den berömda frasen "I have a bad feeling about this" som sägs i varje film, och ljussabeldueller som nästan alltid förekommer över en avgrund.
När Jango Fett återvänder till sitt skepp efter mötet med Obi-Wan slår han i huvudet mot porten. Detta var avsiktligt för att referera till den berömda misshändelsen från
”Stjärnornas krig”, där en stormtrooper slår i huvudet mot en dörröppning.
I en annan scen frågar Obi-Wan Anakin, "Varför får jag en känsla av att du kommer att bli min död?" Detta är en anspelning på ”Stjärnornas krig” där Anakin, som Darth Vader, dödar Obi-Wan ombord Dödsstjärnan.
20. Då ”Klonerna anfaller” var mellanfilmen i den nya trilogin refererar den mest till mellanfilmen i original-trilogin, ”Rymdimperiet slår tillbaka”:
- I båda filmerna förekommer en jakt bland asteroidfält i mitten av filmen. Obi-Wan undkommer Jango och Boba Fett genom att fästa sitt rymdskepp till en asteroid,
Han Solo använder en liknande taktik genom att fästa Millennium Falcon till en Star Destroyer i ”Rymdimperiet slår tillbaka”. Boba Fett låter sig inte luras av taktiken efter att ha upplevt ett liknande som barn.
- Greve Dooku hugger av Anakins arm, likt Darth Vader gör med Luke Skywalkers hand.
- Slutscenen med Padmé och Anakin som ser ut över sjön på Naboo med R2-D2 och
C-3PO till höger om sig är en reproduktion av slutscenen i ”Rymdimperiet slår tillbaka” där Luke och Leia ser ut i rymden från fartyget med R2-D2 och C-3PO ståendes till höger.
Andreas Österberg