*** Kanalerna har nu stängts ned - artikeln är uppdaterad i slutet angående detta. ***
Om du är kund hos Comhem/Boxer, vilket ungefär 4,5 miljoner svenskar faktiskt är, finns det anledning att vara upprörd just nu. Vid midnatt försvinner hela Discovery Networks portfölj av tv-kanaler då de ännu inte har kommit överens med ComHem/Boxer om ett nytt distributionsavtal - och det gamla löper ut inatt.
Det är klart, det går inte att komma överens med alla. Företag vill tjäna pengar, det fattar vi. Men vi förstår också att det hade funnits en avsevärt bättre lösning på hela det här bråket - något vi kunder aldrig skulle ha märkt något av. Retroaktiv betalning. Forsätt betala samma pris tills dess att förhandlingarna är avslutade och lös resten retroaktivt när det nya avtalet är i hamn.
Det är klart att det inte är en långsiktig lösning för Discovery Networks, som trots allt har möjligheten att tvinga fram resultat genom att sluta sända sina kanaler - vilket de nu också gör. Samtidigt som de hävdar att allt är ComHem/Boxers fel.
Men om vi tar en titt på de uttalanden vi har sett under dagen idag, från båda parterna, så framgår det ganska tydligt att problemen mellan företagen befinner sig på en sandlådenivå.
Discovery Networks:
Det här är citat tagna ur ett pressmeddelande Discovery Networks gick ut med tidigare under dagen idag (31 augusti).
- Just nu lägger ComHem/Boxer stor energi på att leka kurragömma med sina kunder – nära hälften av Sveriges befolkning. Och signalerna vi får är att de egentligen inte vill förhandla med oss, så det ser sorgligt nog ut som att inget nytt avtal är i sikte, säger Henriette Zeuchner, VD för Discovery Networks Sweden.
- Allt ComHem/Boxer har sysslat med de senaste två månaderna är att taktiskt fördröja saker och att i media låtsas vara intresserade av stora sportsändningar och underhållningsprogram. Men i de faktiska förhandlingarna sätter de inte samma värde på det innehållet, säger Henriette Zeuchner.
- Den ökning som vi ber ComHem/Boxer om, motsvarar priset på en kopp kaffe per hushåll och år, säger Henriette Zeuchner.
- ComHem/Boxer kontrollerar idag över 50 procent av den svenska TV-marknaden. Just nu använder de sin fulla kraft på marknaden - och sin grindvaktsroll mellan våra program och TV-tittarna - för att diktera villkoren för ett avtal. Det är direkt oanständigt.
ComHem/Boxer:
Nöjesbladet har pratat med Fredrik Hallstan, presschef för Com Hem/Boxer, som förklarar deras syn på tv-bråket.
– Vi håller på att förhandla, jag är inte i det rummet och det verkar som att Henrietta heller inte är det. Vår förhoppning är att det löser sig under dagen, men vi har bett Discovery om en förlängning av avtalet till på måndag så att vi kan förhandla över helgen. Då kan våra kunder fortsätta se kanalernas program över helgen, förklarar Fredrik Hallstan.
– Det är trots allt inte första gången det händer att kanaler är nära att släckas ner. Det är femte gången för Discovery. Jag är inte förvånad över att de använder samma terminologi som de använt i övriga förhandlingar. Jag skulle säga att det här är en utarbetad utpressningsstrategi från deras sida.
– De har använt metaforen att det kommer kosta en kaffekopp mer per hushåll, vilket de även sagt vid tidigare förhandlingar med exempelvis Telia. Det stämmer inte, det är i sådana fall en väldigt dyr kopp kaffe, understryker Fredrik.
Nej, ni är oanständiga.
Discovery Networks spelar fult, med både användandet av pressmeddelanden och hoten om nedstängningar av kanalerna för miljontals hushåll. Nej, det är ni som är oanständiga.
Det går liksom inte att hävda att hela problemet ligger hos den ena parten i ett sånt här läge. Samtidigt är det från ComHem/Boxers sida fult att föreslå den senaste förlängningen över helgen. Det sista datumet för det nya avtalet har såklart varit känt i många många månader - menar dem på allvar att en helg är det som behövs för att slutföra de numera giftiga förhandlingarna företagen emellan?
Om så var fallet borde en överenskommelse varit klar för länge sedan. Nej, det är sannolikt för att undvika problemen med att miljontals svenskar riskerar att missa VM-kvalmatchen mellan Sverige och Vitryssland som ligger bakom deras förslag. Ett sätt att skona deras stackars kundtjänst från den enorma storm som lurar runt hörnet (kämpa på hörni, det är inte ert fel!!).
Visa era kanaler gratis i Dplay-appen?
Om Discovery vill forsätta hävda att de är offret i den här förhandlingen och att det bara handlar om lite kaffepengar per hushåll. Så föreslår jag följande, schyssta, lösning från deras sida: Visa era kanaler gratis i Dplay-appen medan kanalerna är nedsläckta (om ni nu väljer att lamslå halva Sveriges tv-tittarbefolkning). Det blir det perfekta tillfället att göra lite oanständig reklam för er app - samtidigt som alla kan ta del av VM-kvalmatcherna.
Bollen är bokstavligt talat i båda parternas händer i nuläget. Sluta upp med ert offentliga, onödiga och oanständiga bråk - lös det utan att utsätta miljontals oskyldiga (betalande) kunder för er oförmåga att komma överens med varandra.
*** Uppdatering efter midnatt ***
Några minuter innan midnatt släpptes ett ytterligare pressmeddelande från Discovery Networks, där de meddelar att kanalerna nu slutar att sändas hos ComHem/Boxers kunder:
- Det här är en viktig principiell fight. Förhandlingarna med distributörerna handlar i grunden om att vi ska kunna fortsätta satsa på svensk underhållning och stora sporträttigheter. För att det ska vara möjligt måste också jättar som ComHem/Boxer ge oss en skälig ersättning - precis som alla andra distributörer i Sverige gör.
- Den ersättning vi ber om för de utökade rättigheter som ComHem/Boxer vill ha, motsvarar priset på en kopp kaffe per hushåll och år. Och om ComHem/Boxer skulle vilja hitta en lösning står vår dörr öppen till fortsatta förhandlingar.
Henriette Zeuchner är förvånad över hur ComHem/Boxer betett sig under förhandlingarna.
- Det vi sett av ComHem/Boxer är en motpart som sysslar med tricks och kurragömmalekar med oss och sina kunder – alltså nära hälften av Sveriges befolkning. Allt ComHem/Boxer har sysslat med de senaste två månaderna är taktiska fördröjningar, och att i media låtsas vara intresserade av stora sportsändningar och underhållningsprogram. Men vid förhandlingsbordet sätter de inte samma värde på det innehållet.
- Under torsdagen, sista dagen på vårt avtal, fortsatte ComHem/Boxer kräva både mer rättigheter av oss – och att få betala mindre. Tycker verkligen ComHem/Boxer att det är rimligt?
Vad säger annonsörerna då?
Okej, Discovery Networks och ComHem/Boxer lyckades inte komma överens. Det var i det rådande pajkastarläget väntat. Frågan är nu vad alla annonsörer, som har köpt reklamplatser i anslutning till Discovery Networks program, tycker om att deras reklamfilmer plötsligt når 4,5 miljoner färre svenskar? De är troligtvis lika nöjda som ComHem/Boxers kunder...
Förhoppningsvis inser båda företagen att det här publika bråket stjälper mer än vad det hjälper någon av dem. För säkerhetsskull bör du som planerat att se VM-kvalmatchen på söndag leta upp en vän med Telia eller Bredbandsbolaget/CanalDigital.