I samband med att "Tomb Raider"-serien fyller 25 år har utgivarna Square Enix släppt ett klipp från det tidigare nedlagda skräckspelet "Tomb Raider Ascension".
Spelet låg till grund för vad som skulle bli "Tomb Raider" från 2013 av Crystal Dynamics.
- Det var genom "Ascension" som teamet kom fram till att vi ville berätta en ursprungshistoria genom ögonen på en överlevare i vildmarken, säger Square Enix.
I klippet får vi se Lara springa runt och rida i olika miljöer och kämpa mot monstruösa varelser. Även om det är klipp från tidigt i utvecklingen visar det på potential, samtidigt som det finns en del likheter med spelet vi faktiskt fick 2013.
I ett annat klipp får vi se concept art från spelet, där vi bland annat får se monstren och en ung flicka kallad Izumi som skulle kämpa vid Laras sida.
I ett tredje klipp får vi se hur Square Enix planerade att marknadsföra spelet och dess omslag, som var tänkt att släppas till Xbox 360, Playstation 3 och PC.
Vi får även höra Lara beskriva sin inställning till livet:
"Jag går vilse, tvivlar, känner smärta och jag känner rädsla. En dag kommer jag att bli en legend, en krigare, en hjälte och en gravplundrare - men först kommer jag att vara en överlevare".
"Tomb Raider" från 2013 och dess två uppföljare är riktigt bra, men det är intressant att försöka föreställa sig en alternativ verklighet där vi hade fått "Tomb Raider: Ascension" istället. Hade det blivit lika framgångsrikt?
Efter den senaste trilogin och dess avslutning i form av "Shadow of the Tomb Raider" från 2018 där vi fått följa en ung Lara Croft, planerar Square Enix att nästa spel ska utspela sig efter de klassiska spelen från 90-talet.
Samtidigt vet vi att Lara Croft även återvänder till bioduken i form av en uppföljare på "Tomb Raider" från 2018 med svenska Alicia Vikander i huvudrollen.
Hade du velat spela "Tomb Raider: Ascension"? Vilket är det bästa spelet i serien?