De senaste tio åren har FromSoftwares kompromisslösa spel gått från att vara älskade kultklassiker till några av spelvärldens allra största. Studions senaste titel "Elden Ring" blev ett fenomen, med nästan 30 miljoner sålda exemplar och flera hundra årets spel-utmärkelser, inklusive på"The Game Awards.
FromSoftwares spel släpps på alla stora plattformar, men historien kunde ha varit annorlunda. Om Sony skött sina kort rätt hade de förmodligen haft ensamrätt till spel som "Elden Ring" och "Dark Souls".
Förre Playstation-chefen Shuhei Yoshida har den senaste tiden gjort en rad frispråkiga intervjuer, bland annat med podcasten "Sacred Symbols." Där framkom att Yoshida inte alls förstod sig på FromSoftwares genombrottsspel "Demon's Souls", när han fick prova det 2008.
- Efter att ha spelat det i två timmar var jag fortfarande kvar på samma plats, i början av spelet. Jag minns att jag sa "Det här är skräp, ett overkligt uselt spel", och la undan det, säger han.

Tanken från början var att Sony skulle ge ut "Demon's Souls" i hela världen, men efter Yoshidas negativa reaktion slutade det med att de bara gav ut spelet i Japan. Istället plockade Atlus och Bandai Namco upp titeln i USA respektive Europa.
Det stack rejält i ögonen på FromSoftware och deras nuvarande högsta chef Hidetaka Miyazaki, så resultatet blev att de vägrade samarbeta med Sony inför releasen av uppföljaren - klassikern "Dark Souls". På senare år har relationen tinat upp och Sony gav ut "Bloodborne" exklusivt på PS4 2015.
Men Sony kunde alltså haft så mycket mer, om de inte gjort bort sig i samband med "Demon's Souls". Och det grämer fortfarande Yoshida, över 15 år senare.
- Vi tappade definitivt bollen när det kommer till utgivningen av spelet, inklusive hur vi bemötte studion. Vi såg helt enkelt inte värdet av produkten vi höll på att utveckla, fortsätter Shuhei Yoshida.
Jesper Englin