Spel

Skribent

Jonathan Enochsson

10 november 2023 | 10:00

Recension: ”Modern Warfare 3” är mer av samma vara

”Call of Duty”-serien har gjort det igen, släppt en enspelarkampanj som är nästan exakt likadan som förra upplagan. Bara något sämre.
Återförandet av ”Call of Duty”-serien till sin moderna era har varit mycket lyckad för Activision Blizzard. Det första spelet att nytolkas, ”Modern Warfare”, lyckades tajma in en gyllene ålder i spelvärlden, coronapandemin. När folk satt inlåsta och isolerade i sina bostäder runt om i världen, kunde man träffas online, spela några rundor i flerspelarläget med geväret draget och gänget samlat. Samtidigt introducerades Warzone, ett gratis spelläge inspirerat av toppsäljare som Fortnite och PUGB, där det gäller att överleva längst på en massiv karta som bara krymper och krymper.
 
Succén har känts självklar sedan dess. Flerspelarläget är så stort att Microsofts uppköp av spelstudion Activision Blizzard nästan inte gått igenom, av oro för monopolställningen som just ”Call of Duty”-serien riskerar ge teknikjätten.
 
Enspelarkampanjerna har även lyckats leverera storslagna och cinematiska upplevelser som kompletterar friheten i flerspelarlägena och ger kontext till händelserna man spelar igenom tillsammans med tusentals andra i flerspelarlägena. Vi kallade kampanjen i ”Modern Warfare 2” för välpolerat och nervkittlande, och jämförde denna med en Michael Bay-rulle.
 
När spel nummer tre i serien nu släpps endast ett år senare, var många oroliga för att kvalitén skulle sjunka, en rädsla som tyvärr visat sig befogad i årets enspelarläge.
 
 

Ökad valfrihet på bekostnad av handling

 
Det som gjort tidigare kampanjer i serien så gripande, har till stor del varit bombastiska och storslagna actionscener. Vi har sprungit från explosioner, hängt från helikoptrar med en k-pist i handen och varsamt infiltrerat byar i det fiktiva området Al Mahzra. Vikten har legat på att göra spelet så uppslukande och engagerande som möjligt.
 
I ”Modern Warfare 3” har man rört sig från det cinematiska fokuset, till att försöka öka valfriheten att tackla varje uppdrag på sitt egna sätt. Istället för moment som till stor del är manus-drivna, ger man spelaren ett uppdrag som denne kan lösa hur den vill. Det kan handla om att spränga fiendehelikoptrar, desarmera bomber, eller hitta specifik information hos fienden. Denna spel-loop kan liknas vid moderna ”Far Cry”-spel, eller ”Metal Gear Solid 5”, där man antingen kan smyga sig fram eller attackera utposter rakt på.
 
Det som skiljer ”Modern Warfare 3” från ovan nämnda titlar, är att det sällan finns något smart eller utmanande sätt att ta sig an fiendeposteringarna. I ”Far Cry 6” kan man t. ex. använda sig av en mängd varierande vapen och fordon för att storma fienden, eller utnyttja något obevakat avlopp eller ventilationstrumma för att smyga obemärkt in. I ”Modern Warfare 3” finns det få anledningar att inte bara aggressivt storma fienden rakt på.
 
Steget från manusdrivet spel till valfrihet har försämrat den cinematiska känslan, utan att tillföra särskilt mycket i spelmekanik.
 
 

Samma gamla ”Call of Duty”

 
En stor del till varför vi uppskattade förra upplagan av ”Call of Duty”, var den hissnande fina grafiken. Spelet var den första att lanseras till den nya generationen spelkonsoller och det märktes. Jag kommer fortfarande ihåg uppdraget som utfördes i Amsterdam. Båtarna som rörde sig i kanalerna, reflektionerna i vattenpölar och fönster, detaljerna var otroliga.
 
Årets upplaga ser också bra ut, men förbättringen från förra året har uteblivit. Det är i princip samma grafiska muskler vi ser, med skillnaden att man inte finpolerat någon bana i samma utsträckning som den holländska metropolen.
 
Att leverera mer av samma vara kanske inte är så farligt när det gäller en tungviktare som ”Call of Duty”, men när detta kombineras med en oförbättrad vapenarsenal och samma karaktärsbibliotek, undrar man varför detta inte kunde vara en simpel expansion.
 
 

Fortfarande en tungviktare i genren

 
Trots att ”Modern Warfare 3” inte tillför mycket nytt att glädjas åt i sitt kampanjläge, är det värt att påminna om den höga kvalité som serien håller.
 
De flesta vapen fanns med i föregående spel, men känslan i skjutmekaniken är perfekt som vanligt.
 
Grafiken är densamma, men levererar en imponerande bildfrekvens upp till 120 fps.
 
De cinematiska scenerna har bantats ner, men vi får fortfarande uppleva en dramatisk flygkapning, en actionfylld fängelseflykt och en hel del explosioner.
 
Kort sagt erbjuder ”Modern Warfare 3” mer av samma vara, men det är en vara med en hel del kvalitetsinnehåll, även om kampanjen bara varar i 4-5 timmar.
 

"Call of Duty: Modern Warfare 3"

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
 
Genre: Förstapersonsskjutare
Plattform: PC, Xbox Series X/S, Playstation 5
Utvecklare: Infinity Ward, Sledgehammer Games
Utgivare: Activision
Släpps: 10 november
 
Ska du spela "Call of Duty: Modern Warfare 3"?
| 10 november 2023 10:00 |