2006 gjorde den kinesiska regissören Ye Lou "Summer Palace" som i sin tur visades på Cannesfestivalen det året. En film som inte gillades av den kinesiska censuren.
Ye Lou fick ett förbud på att göra film från den kinesiska staten. Ett förbud som gäller i fem år. Redan nu är regissören tillbaka med "Spring Fever". En film som öppnar den officiella tävlingen detta år och handlar om en kärleksaffär mellan två män och en vacker kvinna. Något som är tabu i Kina.
Då kan man fråga sig, hur gör man en film och hur finansieras den om man är förlagd med ett förbud?
- Jag började jobba med manuset till "Spring Fever" direkt efter att jag blev klar med "Summer Palace", säger regissören Ye Lou. Jag stötte genast på en viss tvekan från producenterna. Varför finansiera en film som inte får visas på de kinesiska biograferna sade de och återkom med "låt oss boka ett möte om fem år".
Men Ye Lou, Cannesveteran med två tidigare filmer i guldpalmstävlingen, lät sig inte nedslås av producenternas vägran att finansiera och den kinesiska statens förbud. Han hittade istället finansiärer från Frankrike och Hong Kong och gjorde "Spring Fever".
"Spring Fever" visas idag i Cannes och tävlar med 19 andra filmer om en guldpalm.
"Spring Fever" trotsar den kinesiska censuren
Den kinesiska regissören Ye Lou trotsar den kinesiska statens förbud och finansiärernas avhopp. Nu är han tillbaka i Cannes med "Spring Fever".
Fem av fem. Det är betyget i franska Metro för Stieg Larsson-filmatiseringen "Män som hatar kvinnor" inför den franska premiären på onsdagen, skriver TT.
"3D-produktioner är nästa stora grej, vi människor är födda med förmågan att se i tre dimensioner, de flesta djuren har två ögon, och inte ett. Jag tror att det finns en anledning." sa 3D-profeten och regissören James Cameron nyligen på en teknikmässa, och den anledningen han syftar på stavas givetvis - 3D-bio.