Ruben Östlund är numera en van Cannes-besökare, och flera av hans filmer har visats på filmfestivalen. Idag gästade han Film i Västs presskonferens för att berätta om sitt nästa projekt. ”The Triangle of Sadness” låter precis som en så skruvad, obekväm och tänkvärd dramakomedi som ”The Square” eller ”Turist” var. Förhoppningen är en världspremiär i Cannes om två år, och självklart ännu en Guldpalm…
- Filmen heter ”The Triangle of Sadness”, och det är rynkan man har mellan ögonbrynen. Den kallas ”bekymmersynkan”, man får den när man har många bekymmer i livet. Många regissörer har det. Men det går att fixa med botox på femton minuter, berättar Östlund.
- Filmen heter ”The Triangle of Sadness”, och det är rynkan man har mellan ögonbrynen. Den kallas ”bekymmersynkan”, man får den när man har många bekymmer i livet. Många regissörer har det. Men det går att fixa med botox på femton minuter, berättar Östlund.
Hans nya film utspelar sig i modeindustrin, och är inspirerad av alla de historier som Östlund hört från sin fru som arbetar som modefotograf.
- Det är intressant hur modeller kan komma från alla olika bakgrunder. Skönhet är en valuta som kan få dig att resa genom klassamhället. Som att vinna på det genetiska lotteriet, säger regissören.
Hans två huvudpersoner är en manlig och en kvinnlig modell, båda medvetna om hur korta deras karriärer kommer bli. Kvinnorna är mer sarkastiska, menar Ruben Östlund, de kan bli troféfruar och gifta sig rikt.
- Kvinnor har lättare att använda sin skönhet som valuta än manliga modeller.
Filmen följer det unga paret som blir bjudna på en lyxkryssning. De träffar alla de rikaste miljardärerna och de vackraste modellerna. Med på båten finns också en kapten som gärna tar chansen att hämnas på alla rika brats.
- Vad han gör är att han planerar in en stor middag på en dag då det ska bli som mest blåsigt. Det är 7-rätters, alla klär upp sig, det måste bli perfekt. Men båten börjar gunga och sjösjukan slår till. Det blir kul. Vi kommer bygga en stor rigg i Trollhättan, med ett middagsrum på 10 gånger 20 meter som kan gunga åt alla håll. Det ska bli den vildaste scenen i filmhistorien, lovar Ruben Östlund.
- En riktig kräkscen. Folk kommer kräkas på finporslinet, över parfymerna, på lyxlakanen. Och när publiken tycker att de har fått nog, så inser man att de också blivit matförgiftade. Så de börjar skita. De spyr och de skiter.
- Det är intressant hur modeller kan komma från alla olika bakgrunder. Skönhet är en valuta som kan få dig att resa genom klassamhället. Som att vinna på det genetiska lotteriet, säger regissören.
Hans två huvudpersoner är en manlig och en kvinnlig modell, båda medvetna om hur korta deras karriärer kommer bli. Kvinnorna är mer sarkastiska, menar Ruben Östlund, de kan bli troféfruar och gifta sig rikt.
- Kvinnor har lättare att använda sin skönhet som valuta än manliga modeller.
Filmen följer det unga paret som blir bjudna på en lyxkryssning. De träffar alla de rikaste miljardärerna och de vackraste modellerna. Med på båten finns också en kapten som gärna tar chansen att hämnas på alla rika brats.
- Vad han gör är att han planerar in en stor middag på en dag då det ska bli som mest blåsigt. Det är 7-rätters, alla klär upp sig, det måste bli perfekt. Men båten börjar gunga och sjösjukan slår till. Det blir kul. Vi kommer bygga en stor rigg i Trollhättan, med ett middagsrum på 10 gånger 20 meter som kan gunga åt alla håll. Det ska bli den vildaste scenen i filmhistorien, lovar Ruben Östlund.
- En riktig kräkscen. Folk kommer kräkas på finporslinet, över parfymerna, på lyxlakanen. Och när publiken tycker att de har fått nog, så inser man att de också blivit matförgiftade. Så de börjar skita. De spyr och de skiter.
Vem ska betala middagen? När notan kommer gömmer sig kvinnan bakom en sminkspegel. En verklig händelse från Cannes några år tidigare, som inspirerat Ruben och som kommer finnas med i "The Triangle of Sadness".
Filmens sista akt tar alla passagerarna till en öde ö, där alla hierarkier plötsligt är borta och skönheten som valuta betyder ingenting längre.
- Vi har miljardärer, modeller och en filippinsk städerska. Hon är den enda som kan fiska och göra upp eld. Nu blir det omvända roller. Vi har en manlig modell, och vad kan han göra med sina looks? Han flörtar med henne. Den attraktive unge mannen börjar ligga med städerskan för att få mer fisk. Hon blir troféfrun.
Ruben Östlund lovar att han inte har berättat hela filmens handling, utan det finns fler överraskningar. Men förhoppningen är att ändra på folks relationer när de lämnar biografen.
- Jag vill försöka få oss att reflektera över hur ekonomin påverkar vårt beteende, säger han.
- Vi har miljardärer, modeller och en filippinsk städerska. Hon är den enda som kan fiska och göra upp eld. Nu blir det omvända roller. Vi har en manlig modell, och vad kan han göra med sina looks? Han flörtar med henne. Den attraktive unge mannen börjar ligga med städerskan för att få mer fisk. Hon blir troféfrun.
Ruben Östlund lovar att han inte har berättat hela filmens handling, utan det finns fler överraskningar. Men förhoppningen är att ändra på folks relationer när de lämnar biografen.
- Jag vill försöka få oss att reflektera över hur ekonomin påverkar vårt beteende, säger han.
I en exklusiv videointervju berättar Ruben Östlund mer om filmen och hur den tacklar teman som skönhet och manlig ängslighet:
”The Triangle of Sadness” siktar på en världspremiär i Cannes år 2021.