Senaste "Star Wars"-äventyret "The Last Jedi" är utan tvekan en stor biosuccé, både hemma i USA och världen runt. Men den kinesiska biopubliken kunde inte bry sig mindre om lasersvärd och rymdstrider.
Under sin premiärhelg i Kina drog filmen in endast 28.7 miljoner dollar. Nu, en vecka senare, drar man ner på biovisningarna rejält: från 34,5% av landets biodukar till 2,6%. Därmed försvinner 92% av biovisningarna, har Forbes räknat ut.
En stor anledning är att Star Wars-franchisen aldrig har blivit samma kulturella fenomen i Kina, som i övriga världen. Under 1970-talet visades inga utländska filmer, och många har helt enkelt missat de första sex episoderna. En annan orsak kan vara att den kinesiska biopubliken föredrar färgstark, actionfylld science fiction (i stil med "Guardians of the Galaxy"), vilket gör att "The Last Jedi" upplevs som en rätt grå rymdopera.
Under sin premiärhelg i Kina drog filmen in endast 28.7 miljoner dollar. Nu, en vecka senare, drar man ner på biovisningarna rejält: från 34,5% av landets biodukar till 2,6%. Därmed försvinner 92% av biovisningarna, har Forbes räknat ut.
En stor anledning är att Star Wars-franchisen aldrig har blivit samma kulturella fenomen i Kina, som i övriga världen. Under 1970-talet visades inga utländska filmer, och många har helt enkelt missat de första sex episoderna. En annan orsak kan vara att den kinesiska biopubliken föredrar färgstark, actionfylld science fiction (i stil med "Guardians of the Galaxy"), vilket gör att "The Last Jedi" upplevs som en rätt grå rymdopera.
Men "Star Wars: The Last Jedi" verkar klara sig rätt bra ändå. Efter bara två veckor på bio blev filmen 2017 års mest inkomstbringande i USA. De totala intäkterna efter en månad ligger över 1,2 miljarder dollar.