När "Stammisar" släpptes på bio förra hösten var det som en glad överraskning. Det romantiska dramat som följer ett antal singlar i Stockholmsnatten gick rakt in i hjärtat på MovieZines recensent Katarina Emgård: "Gulligt, öppet och rakt... en kärleksskatt" skrev hon och delade ut en 4 i betyg.
Drygt ett halvår senare har filmen redan landat på SVT Play. Här kan du se stjärnor som Carla Sehn ("Kärlek & anarki") och Sofia Kappel ("Pleasure") i den kärlekstörstande ensemblen.
Och när du gjort det, lyssna på vår podcastintervju med regissören Måns Nyman! Han gästade nyligen Mauricio Molinari för att berätta om arbetet med filmdebuten i podden Vägen till filmen.
Vägen till "Stammisar" - så föddes filmidén
Podcastens Mauricio Molinari blev så inspirerad av filmen, som utspelar sig på olika restauranger och barer runt Södermalm i Stockholm, att han abonnerade en del av ett hak för att spela in podcastavsnittet i en autentisk "Stammisar"-miljö… mitt under servering.
Om det tillför något eller bara förstör få ni reda på nu när han pratar med Måns Nyman och Kristoffer Malmsten om allt från musikvideos, kortfilmer och hur man egentligen bär sig åt för att få långfilmsdebutera över huvudtaget.
Både regissören Måns Nyman och manusförfattaren Kristoffer Malmsten började sina karriärer inom musikvideos, respektive rapartist. När Måns jobbade på MTV skrev och regisserade han några TV-spottar där ungdomar pratade om kanalens program.
- Jag fick höra att dialogen kändes på riktigt, så jag tog den uppmuntran för att fortsätta utforska berättande bortom videoinstallationer och musikvideos. Som jag tidigare sysslat med.
När föddes idén till "Stammisar"?
- "Sonjas Grill" är en kortfilm som ligger till grund för "Stammisar", tanken på en film på vers, kan man säga började som en väldigt löser idé jag fick när jag var på en bar med några rappare och vi hade druckit lite öl. Jag såg två av dem sitta och snacka väldigt nära varandras öron och hörde inte vad de sa och sedan så var det samtidigt någon raplåt på svenska i högtalarna. Jag la ihop båda sakerna. Att skriva text i en låt som om det vore dialog i en film.
Kristoffer, du var tidigare en av frontfigurerna i rapgruppen Fattaru, hur kommer det sig att du sadlade om till manusförfattare?
- Jag hade länge rört mig närmare och närmare film. Det började med att jag blev tillfrågad att skriva musik till kortfilmer. Runt 2011 brände jag mina öron på en konsert och fick tinnitus. Händelsen fick mig att börja fundera på alternativa saker att jobba med, men ändå något kreativt…
Som inte var lika beroende av hörseln?
- Typ. Det var en krisig tid och det slutade med att jag fick mig att jag sökte till Stockholms dramatiska högskola, sen stötte jag på Måns just på Södermalm och han berättade om sin idé. Han visste att jag kunde skriva raptexter och nu var jag nyexaminerad manusförfattare också…
Berätta om processen bakom "Stammisar".
- Vi förstod vi väldigt tidigt också att vi behövde börja med att skriva hela scenen mer traditionellt för att kunna klura ut var alla vändpunkter och känslor ska landa. När vi var nöjda med dialogen och scenen, då översatte vi den till vers och om det inte funkade så fick man liksom gå tillbaka och göra om det.
Med er bakgrund är det kanske inte så konstigt att man gör en film om folk som måste kunna leverera verser på ett trovärdigt sätt?
- Ja, det sägs att man ska börja gräva där man står, det kan man säga att vi gjorde med vår debut.
Nu finns filmen att se digitalt, vad tycker ni om bioupplevelsen?
- Vi fick fina reaktioner från de som såg filmen på bio. Det var roligt att många tyckte om olika scener, att de connectade olika mycket till olika delar av historierna. Jim Jarmusch "Coffee and Cigarettes" var en av inspirationerna, där varje interaktion är som en liten film i sig.
- När det gäller svensk film så vill vi påminna folk om att svenska filmer många gånger bara visas i 3-4 veckor på bio, sen är de borta. Så är ni intresserade av en film, vänta inte med att se den på stora duken.