Serie

Skribent

Jonatan Blomberg

4 oktober 2019 | 22:10

Streamingkriget: Disney förbjuder Netflix-reklam på sina tv-kanaler

Inför lanseringen av sin egen streamingtjänst Disney+, i november, har Disney valt att förbjuda sina tv-kanaler att sälja reklamtid till Netflix.
Deadline rapporterar att Disney har satt stopp för Netflix att annonsera på deras nöjes-kanaler, som ABC, FX, FOX och Freeform. Netflix spenderade 2 miljarder dollar ifjol på annonsering och mycket av det i form av vanliga reklamfilmer i reklampauserna på ovan nämnda tv-kanaler. 
 
Netflix var exempelvis särskilt reklam-smarta förra året, när man under Super Bowl-pausen avslöjade att man skulle släppa sci-fi-filmen "The Cloverfield Paradox" på sin streamingtjänst direkt efter matchens slut - vilket gjorde att många stängde av NBC (som sände Super Bowl förra året) efter matchen och slog på Netflix för att bli de första att se den nya filmen. 
 
När streamingkriget i USA nu under hösten och början av 2020 kommer att dra igång på allvar, med de nya streamingtjänsterna Disney+, Apple TV+, HBO Max, Qubi och Peacock på ingång, vill Disney uppenbarligen inte ge Netflix möjligheten att använda deras egna kanaler för sin marknadsföring. Man kommer däremot fortfarande låta Amazon Prime, HBO och Apple TV+ att fortsätta annonsera, Netflix (som inte erbjuder någon live-sport) får däremot fortfarande annonsera hur mycket de vill i den Disney-ägda sport-kanalen ESPN.
 

Läs också: Disney börjar presentera internationella datum och priser för Disney+

 
Hur många streamingtjänster tror kommer du att betala för om ett år? Vilka kommer du inte kunna klara dig utan? Kommentera gärna nedan!
| 4 oktober 2019 22:10 |