Krönika

Skribent

Daniel S Ogalde

5 juli 2019 | 15:00

Svarta Ariel är det bästa som hänt Disney!

Disney fortsätter röra upp känslor med sin envist inslagna väg mot mångfald. Nu senast genom att casta skådespelerskan och sångerskan Halle Bailey i rollen som Ariel, huvudpersonen i 1989-års tecknade kultklassiker ”Den lilla sjöjungfrun”. Problemet? Ja, det tycks vara att hon är svart.
Som filmkritiker och tillika minoritet, kan jag inte annat än att förundras över denna slappa missunnsamhet som präglar debatten kring en svart sjöjungfru år 2019. Och nej, då menar jag inte de initiala reaktionerna där man trodde att rollen gått till Halle Berry, utan de otaliga som därefter kritiserat omfärgningen av en av våra mest omtyckta Disneyprinsessor.

Och jag erkänner, jag är inget fan av varken påtvingad eller ytlig mångfald i synnerhet inte när det görs på bekostnad av den filmiska kvalitén. Problemet är ju som oftast att du inte vet vad du får förrän du har sett det och med ett releasedatum bortom 2020 är det förvånansvärt många som redan nu tycks veta att en svart skådespelerska blir dödsstöten för en av Disneys mest framgångsrika filmer någonsin.

Låt oss då djupdyka in i denna smått absurda värld av petitesser och oginhet. Den där Netflix rollbesätter den japanska kultserien ”Death Note” med skådespelaren Nat Wolff. Eller Tilda Swintons tolkning av en vis asiatisk man i fantastiska ”Doctor Strange”. Kanske ”Prince of Persia” som inte ens Jake Gyllenhaal kunde rädda med sina biceps eller Angelina Jolies afrokubanska lockar i ”A Mighty Heart”. Emma Stone som asiat i ”Aloha”. M. Night Shaymalans ”The Last Airbender”. John Wayne som Genghis Khan i ”Erövraren”.
 
Ja, ni förstår. Alla exempel på något som i sin bristande logik borde uppröra minst lika många som en svart sjöjungfru.
 

Halle Bailey spelar Ariel i Disneys kommande spelfilm.
 
Men det här är ingen hämnd för en kulturell uteslutning och svartmålning av minoriteter, snarare en minst sagt harmlös konsekvens av något kallat utveckling. Och ska vi nu gömma oss bakom argument som att kändisskap genererar mer pengar, att originalet bör efterliknas eller kanske till och med verkligheten. Ja, då står knappast ett fantasifoster högst upp på listan.

Bokstavligt talat en nyanskillnad som varken gör till eller från i just "Den lilla sjöjungfrun" men som kommer att betyda mer än bara ett biobesök för minoriteter världen över. Är det verkligen det vi ska tjafsa om? I konsekvensens namn bör vi ju då inte glömma Ariels andra halva vare sig det är hälleflundra, en gäddstjärt eller mörtfena. Rätt ska vara rätt liksom.
 
Läs också: Disney klipper om "Toy Story 2" efter #MeToo

Det är enkelt att gå vilse i en debatt som bitvis blir så absurd att filmindustrin mer påminner om en politisk lobbykampanj motiverad av barnsliga infall. Men låt oss försöka påminna oss själva vad det är som står på spel. Och råkar du vara en av de som stirrar dig blind på att vitt nu har blivit svart, är det kanske läge att fråga sig varför.
| 5 juli 2019 15:00 |