Svenske filmfotografen Linus Sandgren har skapat en hel del filmmagi i Hollywood under det senaste årtiondet med storfilmer som "American Hustle" och "No Time to Die" på sitt CV.
Hans första samarbete med Damien Chazelle ledde till en Oscar för Bästa foto för den sprakande musikalen "La La Land" (2016). De hann också göra episk rymdfilm med "First Man" (2018) - och den imponerande kortfilmen "The Stunt Double" (2020).
Nu jobbar de ihop ännu en gång, på ambitiösa "Babylon" som är en skildring av Hollywood på 1920-talet. En omtumlande tid för filmbranschen vid omställningen från stumfilm till "talkies" var såklart tvungen att fångas på äkta film. En ny featurette från Paramount tar med oss bakom kulisserna för att visa hur Sandgren och Chazelle gick tillväga med fotot. Se videon här:
- Det är något magiskt när man gör film om sin egen industri. Så "Babylon" var tvungen att spelas in på film (...) Att spela in med film hjälper till att skapa en mer känslomässig anknytning till publiken, berättar Sandgren i klippet ovan.
Fotografen säger stolt att man "följde inga regler" och visar upp exempel på hur överexponerad film hjälpte till att skapa den rätta känslan i några episka scener.
- Jag gillar att få det jag får, när jag filmar. Vi behandlade filmen dramatiskt efter dagstagningarna utomhus. När jag spelar in på film vet jag exakt hur det kommer att se ut. Och när jag sedan får dagstagningarna är de alltid lite bättre.
Regissören själv hyllar sin svenske kollega och utlovar ett visuellt spektakel när "Babylon", med Brad Pitt, Margot Robbie och nykomlingen Diego Calva, når svenska biodukar i slutet av januari.
- Linus tar med oss på en otroligt visuell resa. Förhoppningen var att skapa något som kändes som en berg-och-dalbana, fyllt av levande karaktärer, spektakel och utsvävningar, säger Chazelle.
Se "Babylon" på bio från 27 januari.