Den tidigare Sony Interactive Entertainment-chefen, Shuhei Yoshida, berättar i en ny intervju med Sacred Symbols+ att han faktiskt spelade Naughty Dogs nedlagda “The Last of Us Online” och tyckte det var “Grymt”.
– Idén för "The Last of Us Online" kom från Naughty Dog själva, och de ville verkligen göra det, säger Yoshida.
Naughty Dog stoppade ändå utvecklingen av “The Last of Us Online” i december 2023 för att fokusera på framtida enspelarspel istället. Enligt Shuhei Yoshida bidrog feedback från “Destiny”-utvecklaren Bungie (som också ägs av Sony) till beslutet.
– Bungie förklarade vad som krävs för att skapa live service-spel, och Naughty Dog insåg: "Oj, det kan vi inte göra! Om vi gör det kan vi inte skapa "Intergalactic: The Heretic Prophet." Så det var en brist på framförhållning.
Så istället för att fokusera om hela studion på att göra ett framgångsrikt live-service-spel valde Naughty Dog att fortsätta satsa på sina enspelarspel. De visade nyligen upp “Intergalactic: The Heretic Prophet” som är utvecklarens första helt nya satsning på över ett årtionde.