Vad har egentligen hänt?
En sen decemberkväll 2001 hittar författaren och lokalpolitikern Michael Peterson sin fru Kathleen liggandes i en blodpöl nedanför en trappa i deras hem. Han ringer ambulans, men det är försent. För när hjälpen kommer är Kathleen redan död.
Myndigheterna i Durham tror inte på Petersons version av händelseförloppet, att det hela skulle handla om en fallolycka. De riktar istället ganska snart misstankarna på den sörjande änklingen. Åtal väcks och en chockad Peterson arresteras för att ha mördat sin fru. Han släpps senare mot borgen, i väntan på rättegång. Fallet blir i samma veva också föremål för en djupgående dokumentärserie med titeln ”The Staircase”.
Dokumentärserien hade premiär 2004, och 2018 släpptes ytterligare tre avsnitt. Samtliga finns att se idag på Netflix. Dokumentären sträcker sig således över en 15 årsperiod och är skapad utifrån försvarets synvinkel. Ändå är skaparna försiktiga med att välja sida i den och de presenterar därför heller inte några definitiva slutsatser.
Detta fiktiva HBO Max-drama, avstår också, i alla fall vad det inledningsvis verkar, från att ge något absolut svar på frågan om hur Kathleen egentligen dog. Istället får vi se olika versioner av vad som eventuellt hände, och vi ges friheten att själva fundera på vilken berättelse som vi anser är mest trovärdig.
Skaparna bakom nya serien, Antonio Campos och Maggie Cohn, väljer att rikta ljuset på de många drabbade familjemedlemmarna liksom relationerna dem emellan. Här fokuseras på det personliga traumat, som fallet oundvikligen bar med sig. Kathleen och Michael hade enligt alla som kände dem varit lyckliga. De hade en stor familj med flera vuxna barn boende hos dig. Kathleens dotter Caitlin (Olivia Dejonge) och Michaels två söner Todd (Patrick Schwarzenegger) och Clayton (Dane DeHaan), samt de två adopterade systrarna Martha (Odessa Young) och Margaret (Sophie Turner).
Alla syns i dokumentärserien, men deras respektive historier broderas här ut och vi får lära känna dem mer. Givetvis vet man inte om allt var exakt så som serien vill göra gällande, men det känns bra att få lite mer kött på individernas ben.
Moralpanik i media
HBO:s dramatisering "The Staircase" erbjuder egentligen inga nya ledtrådar, men ger ändå, som sagt, lite fler perspektiv till det som föranledde det tragiska dödsfallet. Serien kikar också närmare på hur avslöjandena om Michaels homosexuella utsvävningar påverkade den starka familjegemenskapen, men också hur de orsakade fullständig moralpanik i media.
Åklagaren använde den åtalades bisexualitet som en slags vapen mot honom själv, vilket starkt och med rätta har ifrågasatts från andra håll. En hel del av serien tillägnas dessutom just skapandet av dokumentärförlagan. Det blir därför en slags fascinerande meta-upplevelse som kittlar både spekulationer och nyfikenhet ytterligare. Utan tvekan är det ett väldigt intressant grepp att komplettera den fakta som redan presenterats om fallet, med samma fakta, men på ett mer objektivt och dramatiskt sätt.
Jag har läst mycket om detta och har sett dokumentärserien ett par gånger. Den är riktigt bra och informativ, och även om jag med öppna armar såg fram emot ännu mer, kände jag också en viss tvekan till om det verkligen behövdes ytterligare input. Allt har ju redan berättats, så vad mer finns att tillföra?
Ganska snabbt insåg jag att det finns nog en hel del. Den svåra frågan om skuld, blir inte lättare att besvara, men med de nyanseringarna som serien erbjuder väcks ändå lite nya tankespår.
Kusligt välspelat på alla håll
Den största behållningen är att få möta huvudpersonen Kathleen i Toni Colettes lysande gestaltning. Hon är det centrala i intrigen och det känns på något sätt trösterikt att hon äntligen ges utrymme i historien. Colin Firth som maken Michael är även han helt fenomenal. Han är kanske inte direkt lik Peterson till utseendet men lyckas med gester, kroppshållning och rösten övertyga så till den grad att det blir närmast kusligt. Han har exakt samma villrådiga knarr i rösten och likadana förvånade betoningar i orden, som den riktige Michael och jag ryser varje gång han pillar på sin pipa. Även Michael Stuhlbarg som försvarsadvokaten David Rudolph är förvillande lik förlagan och det händer att jag nästan glömmer bort vilken serie jag faktiskt tittar på.
”The Staircase” är en synnerligen välproducerad serie som på ett nytt sätt berättar en redan bekant historia. Tack vare dramatiseringens magiska kraft får vi här se bakom kulisserna, på bakom kulisserna. Exakt vart det bär vägen i det tre sista avsnitten kan jag bara spekulera i. Det blir dock väldigt intressant att se om den lyckas behålla objektiviteten och inte vinkla åt något håll.
Jag har följt detta i två decennier och har en ganska klar bild över vad det är jag tror har hänt. Men jag är samtidigt väldigt nyfiken på om detta i slutändan kommer få mig att omvärdera mina egna tankar, eller ännu mer hålla fast vid dem.
"The Staircase" finns att streama på HBO Max.