Regissören Daniél Espinosa kommer tillbaka till Sverige. Som sitt nästa projekt ska han filma Wilhelm Mobergs klassiker ”Utvandrarna” på nytt. Sen blir det tillbaks till Hollywood.
Efter succén med ”Snabba Cash” fick Espinosa känna på både framgångar och motgångar internationellt. Actionthrillern ”Safe House” blev 1:a på Box Office medan dramat ”Child 44” har dömts ut som en flopp. Recensenter var heller inte nådiga mot filmen med Tom Hardy, Noomi Rapace och Gary Oldman. Vi frågade hur han ser på mottagandet nu några veckor efter premiär.
- Det är jävligt tråkigt när kritiker inte gillar filmen. Men det är också många människor som tycker om den och som blivit berörda av den. Man gör så gott man kan och sen är det upp till folk att döma. Det är inte den första eller den sista gången som kritikerna är med en eller mot en, säger Espinosa till MovieZine i Cannes.
Blev ”Child 44” allt du hade tänkt dig?
- Ja, jag tycker att det är en jättefin film. Det är en ambitiös film, den påminner mer om en roman än en novell. Om man ska vara riktigt skarpsynt så är det så att film är oftast som en novell, alltså en enklare historia. Men om man är en ambitiös människa så vill man gärna testa sina gränser. Om man inte gör det så kommer man inte utvecklas.
Under arbetet med ”Safe House”, din första stora Hollywoodproduktion, fick du stå på dig för att få igenom dina idéer hos studion. Hade du friheten att göra det du ville på ”Child 44”?
- Jag hade friheten att göra det jag ville. Men bolaget jag jobbade med var annorlunda. Lionsgate är inte riktigt vana vid att göra såna här filmer, de gör ju ”Hunger Games” annars. Att göra en ambitiös film som mer påminner om 70-talsepiska filmer, som också kraschade biograferna, det blir en kulturkrock.
Vad krockade ni mest om?
- De hoppades att de skulle vara en mer ”Hunger Games”-aktig film, men det var inte visionen jag hade.
Vad blir ditt nästa internationella projekt?
- Jag har en science fiction-film som jag jobbar på med Warner Bros, en jätteproduktion. Sen jobbar jag också på en mindre film tillsammans med Working Title och Canal+. Ett kidnappningsdrama från 70-talet, baserat på verkliga händelser. Det är samma gäng som gjorde ”Tinker, Tailor, Soldier, Spy” och ”Captain Phillips”. Så det är två olika vägar att gå, jag avväger båda två.