Biobesöken i USA gick ned med 5% under 2024. Delvis skyller man på fjolårets strejk som i sin tur försenade flera filmer. Men trots det finns anledningar att se ljust på 2025, menar NATO (The National Association of Theatre Owners).
En ny studie visar att bioupplevelsen fortfarande är ett starkt intresse hos det amerikanska folket:
⚫︎ 76% av alla mellan åldrarna 12 och 74 såg minst en biofilm i år
⚫︎ 85% säger att de planerar att gå lika mycket eller mer under 2025
⚫︎ Att se en film på premiärhelgen är nr 1 bland favorit-aktiviteter för kvinnor i Gen Z (åldern 10-24) och nr 2 bland män
⚫︎ 85% säger att de planerar att gå lika mycket eller mer under 2025
⚫︎ Att se en film på premiärhelgen är nr 1 bland favorit-aktiviteter för kvinnor i Gen Z (åldern 10-24) och nr 2 bland män
Man kan tycka att biobranschen är i en dyster tid om man ser till antalet stora filmer som floppar. Men intäkterna berättar inte hela historien, påminner rapporten om. Och det är inte bara stora blockbusters som lockar publik och drar in intäkter:
”För att verksamheten ska få frodas och överleva måste filmer med mindre och medelstora budgetar hitta en plats. Komedier, familjefilmer, skräck och andra genrer är också fansens favoriter på den vita duken”, står det att läsa i rapporten. Antalet skräckfilmer på bio ökade med 38% och independent-filmer med 25% jämfört med år 2022, skriver Hollywood Reporter.
Samtidigt blir premium-formaten som Imax allt viktigare. NATO lyfter också fram att de åtta största biokedjorna i USA planerar att satsa 2,2 miljarder dollar för att utveckla och förbättra sia biografer under 2025.