Spel

Skribent

Anders Eklöf

9 februari 2024 | 13:00

Ubisoft försvarar prislappen på piratspelet: "Det är stort"

Piratspelet "Skull and Bones" är fullt av mikrotransaktioner, battle passes och andra extra utgifter – trots att det kostar cirka 900 kronor att köpa.
Den 16 februari släpps till slut Ubisoft -spelet "Skull and Bones" till PC, Xbox Series X/S och Playstation 5 – ett spel som varit under svajig utveckling sedan 2013 med flera förseningar.
 
Här får du leva livet som sjörövare på Indiska oceanen under sena 1800-talet, där du får utforska en öppen värld på ditt egna piratskepp under ett äventyr för en spelare eller tillsammans med fem spelare för att besegra andra.
 
 
"Skull and Bones" har dock fått kritik för sina höga prislapp (nästan 900 kronor på PSN, som exempel), med tanke på att det är ett så kallat live service-spel med nya uppdateringar, battle pass, säsongsevenemang och en valuta du kan köpa för riktiga pengar.
 
Nu försvarar Ubisoft-chefen Yves Guillemot det hela, då han beskriver spelet som ett "AAAA-spel" efter att en analytiker antytt att priset kan begränsa spelarbasen.
 
- Det är ett väldigt stort spel och vi känner att spelarna kommer få se hur stort och fulländat det är. Det är en blockbuster som kommer leverera i längden, säger han.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
I vanliga fall kallas ofta högbudget-spel för AAA, medan då Ubisoft menar att det är ett snäppet större än så. I helgen pågår en beta på alla format där du kan testa spelet och avgöra själv.
 
Ubisoft har höga förväntningar på "Skull and Bones" och ser det som ett av två premiumspel de släpper den närmaste tiden, tillsammans med "Prince of Persia: The Lost Crown".
 
Ska du spela "Skull and Bones"?
| 9 februari 2024 13:00 |