Spel

Skribent

Anders Eklöf

22 mars 2023 | 09:15

Ubisoft ska använda AI för att skriva dialog i sina spel

Spelskaparna bakom "Assassin's Creed" och "Far Cry" har tagit fram verktyget Ghostwriter, som ska hjälpa manusförfattare att "spara tid".
Spelutgivarna Ubisoft, som ligger bakom spelserier som "Assassin's Creed", "Far Cry" och "Ghost Recon", har precis utannonserat att de kommer använda ett AI-verktyg för att hjälpa sina utvecklarna skriva dialog för sina spel.
 
Verktyget Ubisoft Ghostwriter, som ska skriva dialog mellan datorstyrda karaktärer med hjälp av artificiell intelligens, är enligt dem själva skapat för att "spara utvecklarna tid".
 
- Det här verktyget skapades hand i hand med manusförfattare för att skapa mer realistiska NPC-interaktioner genom att generera variationer på ett stycke dialog. Se hur våra team kommer att använda AI för att hantera repetitiva uppgifter och frigöra tid för att arbeta med andra kärnspelselement, skriver de.
 
 
 
Att kalla det för artificiell intelligens är kanske en aning felaktigt, då jag snarare skulle beskriva det som "maskininlärning", där datorn helt enkelt lär sig att komma på fraser och meningar med hjälp av tidigare skriven dialog.
 
Verktyget ser helt klart smidigt ut och kan säkert spara en del tid, men det låter snarare som en ursäkt för att spara pengar. Att dialogen som skapas med Ubisoft Ghostwriter skapas av en dator, snarare än en riktig människa, riskerar enligt mig att det blir en aning opersonligt.
 
Alla i branschen är dock inte lika negativa. En utvecklare säger till exempel att det är ett perfekt exempel på hur teknologi kan integreras i spelutveckling i samarbete med faktiska utvecklare.
 
 
Genvägar i spelbranschen är egentligen inte överdrivet ovanligt, då många spel utvecklas med samma grafikmotor. Verktyget SpeedTree används till exempel för filmer ("Iron Man 3", "Birdman") och spel ("The Witcher 3: Wild Hunt", "Final Fantasy XV") för att smidigt skapa träd och annan vegetation.
 
Ubisoft Ghostwriter kan säkert spara en del tid, men det ska bli intressant att se om det resulterar i lika bra eller bättre dialog mellan icke spelarstyrda karaktärer.
 
Vad tycker du om användandet av artificiell intelligens i spelutveckling?
| 22 mars 2023 09:15 |