Det verkar inte vara meningen att “Jesus Revolution” ska vara en utpräglad blockbuster – något som feelgood-filmer generellt ändå inte tenderar att vara. Men trots det så har filmen fått ett starkt genombrott, framförallt i USA. Kanske kommer det inte som en överraskning för någon att en kristen film blir populär i USA. Men att den är populär här i Sverige, och dragit en gedigen skara tittare till biosalongerna, får nog en del ögonbryn att lyftas.
Likt många fenomen, så är det såklart inte en enda faktor som är främsta orsaken till dem. Och det är just vad man kan kalla detta: ett fenomen. Troende och kyrkligt aktiva har flockats till biosalongerna för att se filmen om ursprunget till Jesusrörelsen, och har uppmanat andra att se den, vilket väcker frågan: Vad är hajpen kring "Jesus Revolution"?
“Jesus Revolution”: Berättelsen om Lonnie Frisbee och Jesusfolket
"Jesus Revolution" utspelar sig under tidig 70 tal, mitt under hippierörelsen. En vilsen ung man i Kalifornien som träffar en gatupredikant Lonnie Frisbee, spelad av Jonathan Roomie, känd som Jesus i tv-serien The Chosen. De två ansluter sig till en pastor och hjälper honom att starta en församling, som senare skulle bli den kända Jesusrörelsen som spred sig över hela världen – och fick fäste även i Sverige. Flera människor kom till tro, vilket fick TIME Magazine att uppmärksamma händelsen som ett fenomen de valde att benämna som “Jesus Revolution".
Filmen är regisserad av Jon Erwin och Brent McCorkle. Erwin är också skaparen bakom kommande filmen “American Underdog”, med ingen mindre i huvudrollen än Shazam själv: Zachary Levi.
Högre kvalité än andra amerikansk-evangelikala filmer
Amerikansk-evangelikala filmer har en tendens att hålla sämre kvalité, med ett tydligt “vi mot dem”-narrativ och två-dimensionella karaktärer, som i “God’s Not Dead” eller “Left Behind”-filmerna med Kirk Cameron. Lika simpelt som “Icke-troende dumma. Troende bra.”
Men vill man ta hänsyn till kontexten: att de är från ett land där den starka polariseringen infekterar alla civilsamhällen och bidrar till större splittring, kanske en kan förstå att filmerna snarare reflekterar ett trasigt samhälle, än en hel trosuppfattning. Filmen “Sound of Freedom” är ett aktuellt sådant exempel, som fått kritik för att sprida falska och alarmerande konspirationsteorier, och som därför kanske inte uppmärksammats av troende individer i Sverige i samma utsträckning som “Jesus Revolution”.
“Jesus Revolution" har inte undgått någon kritik. Recensenterna på Rotten Tomatoes säger att filmen “missade en möjlighet att levandegöra fascinerande verklig historia”, men att den också “förtjänar beröm för att ha undvikit predikan som är vanlig för trosbaserade filmer”. Den sanna historien som syftas på är bland annat hur filmen inte adresserade Lonnie Frisbees homosexualitet, som var en stor del tidigt och sent i hans liv.
The Guardians recensent menar även att filmen är urvattnad, och kunde ha haft med mer av det smutsiga och skandalösa, som i verkligheten associerats med just Frisbee, hippierörelsen och Jesusrörelsen.
Med det sagt så har filmen ändå fått bra kritik, och fått en väldigt hög audience-score på Rotten Tomatoes – vilket är ovanligt för just “kristna” filmer. En tittare skriver “Jesus Revolution skildrar troget ögonblicket i tiden den vill fånga - och kan påminna många tittare om deras egen väg till religiös omvändelse” på Rotten Tomatoes webbplats. Så när odynamiska kristna filmer oftast inte får mer än 4 av 10 på IMDB, har “Jesus Revolution” nu lyckats komma upp till 7 av 10.
Uttalat kristna filmer visas sällan på svenska biografier
Det finns många filmer med ett kristet tema som fokuserar på karaktärer med en stark kristen tro som visats på bio. De har fått höga tittarsiffror och hyllats av filmkritiker, såväl som tittare. Några exempel är Martin Scorseses “Silence”, Mel Gibsons “Hacksaw Ridge”, eller den odödliga 50-talsklassikern “Ben Hur”. Det finns även oändligt många filmer som är allegorier för bibliska berättelser. Matt Reeves “Apornas planet”-franchise, "Matrix"-filmerna och, inte minst, “Sagan om Ringen"-filmerna, för att bara nämna några få.
Men filmer som är kristna produktioner, främst gjorda för en kristen publik och med en kristen studio bakom sig, slår sällan igenom i Sverige, om de ens visas på svenska biografer överhuvudtaget.
Kanske har du märkt att dina kyrkligt aktiva vänner delat och uppmanat folk att gå se filmen. Varför de gör det kan såklart skilja sig på individuell nivå: de kanske tyckte om filmen, ser det som ett sätt att evangelisera och sprida ljus i en mörk tid, eller ge dem med fördomar mot troende, oavsett religion, en mer nyanserad uppfattning av hur de som troende faktiskt är.
En huvudorsak kan i alla fall vara att man vill se mer trosbaserade filmer på svenska biografer. Många från religiösa minoriteter känner sig underrepresenterade i svensk media – framförallt orättvist representerade. Succén som “Jesus Revolution” fått kan därför bana väg för att liknande filmer kan få visas på den svenska bioduken.
Paul Dakwar
Har du sett “Jesus Revolution”? Vad tyckte du? Och vad tror du hajpen kan bero på? Kommentera nedan.