Filmfestivalen i Cannes är välkänd världen över. Varje år reser folk till croisetten för att mingla och se film. Vad kanske inte alla vet är att det också pågår en stor och viktig filmmarknad. Representanter från distributionsbolag världen över kommer dit i hopp om att vara först på att köpa rättigheterna till den "bästa" filmen.
Svenska NonStop Entertainment har två personer på plats i år och har varit med i matchen sedan bolaget startades 1998. Dagarna ägnas åt att springa runt på en massa olika filmvisningar och viktiga möten. Jag fick möjlighet att prata med inköpschefen Jakob Abrahamsson för att få en inblick i arbetet på världens största filmmarknad.
Hur går det till vid upphandling av en film?
- Det börjar faktiskt några veckor innan Cannes då vi får hundratals mejl från säljbolagen som representerar filmerna internationellt. Vi plöjer igenom deras listor och plockar ut ett gäng kandidater som vi är intresserade av. När vi sen kommer till Cannes träffar vi samma bolag som vi mejlat med. Vi ser trailers eller promos på kommande filmer för att få ett hum om vad de är.
- Men trots det väljer vi ut ett 50-tals filmer som vi skulle vilja titta på vilket i praktiken blir väldigt svårt att hinna. Man springer oftast in och ut på filmer, kanske ger dem en halvtimme. Då hinner man se om den är väldigt dålig eller om den verkar lovande och intressant. Det är förvånansvärt vad mycket man kan säga om en hel film på så kort tid egentligen. Om vi hittar en film som vi gillar så går vi antingen tillbaka till säljbolaget och sätter oss ner och börjar prata eller sköter man det på mejl/sms/telefon. För det första har man oftast fått något som kallas för "asking price". Det är lite som att köpa en lägenhet, det finns ett pris som är utsatt och sen får du lägga ett bud. Till skillnad från att köpa lägenhet börjar oftast budgivning under "asking price" då det oftast är satt ganska högt.
- Sen är det ingen öppen budgivning så man får helt enkelt lita på säljagenten och känna av marknaden om det är någon som bjuder emot en. Oftast är säljagenterna väldigt uppriktiga med vem som bjuder och ungefär hur högt och om man vill bjuda över vart det måste landa. Då skickar man oftast iväg ett bud och säger; jag tycker den här filmen är värd x antal tusen dollar eller euro, för de här länderna. Vi på NonStop köper gärna hela Norden och Baltikum, andra köper kanske Norden eller bara i Sverige. Sen får man oftast svar om det är för lite eller om vi måste vänta. Ibland är det läge att spela "hard ball" om man anar att man lagt ett bra bud, men att de bara vill testa och hitta någon som är villig att lägga en aningen högre. Om man vet att man kanske håller på att göra ett kap, då vill man ju avsluta så fort som möjligt så att inte säljbolaget hittar andra som är villiga att betala mycket mer.
Vad är NonStops profil?
- Vi brukar säga att vi distribuerar bra film. Andra brukar kalla det kvalitetsfilm. Båda är naturligtvis ganska vaga begrepp, för det är ju klart att en film som "Fast and the Furious 6" i sin genre också är en fantastisk film, "Fast and the Furious 5" tyckte jag var en lysande racing-film, men det är inte den typen av film vi sysslar med. På engelska finns det ett ord som jag egentligen tycker beskriver det bättre och det är "Up-market". Filmer som kanske i Stockholm skulle gå på Sture eller Victoria och har en publik som är snäppet vuxnare, kanske 20+. Lite mer storstadsboende än små orter och det är oftast filmer som gillas av kritiker samt har chansen att vinna priser på festivaler. Inom de ramarna rör vi oss. Men givetvis kan vi också köpa thrillers och asiatisk skräck eller vad det nu är, bara vi tycker det är bra i respektive genren.
Vad har störst betydelse vid ett inköp av en film?
- Regissörer spelar ganska stor roll för den typ av film vi jagar även skådisar. En trailer och promo kan vara ganska intressant för det är ju oftast den tydligaste fingervisningen om vad för film det kan vara. Sen kan ju även en trailer/promo klippas för att se ut som något helt annat också. Vi hade en film som var med i Cannes förra året som hette "Cosmopolis" där en utmärkt trailer och promo får det att framstå lite mer som "Fight Club" men filmen i sig är en betydligt lugnare historia. Så man kan inte lita på det till hundra procent. Sen spelar det lite roll vilket säljbolag som har filmen, man vet och lär sig att vissa säljbolag är duktiga på att hitta bra filmer.
Vad bestämmer priset för ett inköp?
- Det som är ett rimligt pris för oss bygger på hur många vi tror kommer se filmen på bio, om vi tror den kommer sälja dvd:er, Itunes-nedladdningar, hyras ut på SF Anytime och om vi kan sälja den till betal-TV. Även vilka priser vi kan få ut där. Det är utifrån det som vi sätter vårt bud och naturligtvis vill vi få in mer pengar än vad vi lägger ut.
Vilken är den dyraste Cannes-filmen i år samt den dyraste som ni köpt?
- Dyraste i år är nog Martin Scorseses "Silence" som jag vill minnas de ville ha 1,5 miljoner dollar för. Jag ska inte säga några priser, men något av det dyrare vi köpt var "The Wrestler" med Mickey Rourke för några år sen.
Vilka guldkorn har ni hittat på Cannes filmfestivalen i år?
- Vi har köpt några stycken filmer, men värt att nämna är den bästa som jag har sett här nämligen "The Selfish Giant" i Directors Fortnight. Brittisk uppväxtskildring som är helt knivskarp och det är något som passar oss. Vi har haft ett helt gäng såna som "Fish Tank" och "This is England". Den här är egen men tillhör ändå en grupp av filmer som har funkat bra för oss tidigare. Sen har vi köpt en helt annan typ av brittisk film och tv-serie faktiskt. Uppföljaren till "The Trip" med Steve Coogan och Rob Brydon. Nu ska de åka till Italien för att äta och gnabbas. Så "Trip to Italy" heter den. Tillslut är det Shane Meadows dokumentär om "Stone Roses" som heter "Stone Roses Made of Stone" som är jättefin.
Erik Dalström
Läs mer om årets filmfestival i Cannes på www.moviezine.se/cannes »