"Apokalypsen är det bästa som hänt mig", säger Josh Wheeler i början av serien. Den mobbade killen utan vänner verkar trivas ganska bra i ett samhälle som gått under. Alla vuxna förvandlats till zombies och anarki råder bland barnen. Själv har han klara överlevnads-fördelar tack vare alla nördkunskaper han samlat på sig.
Genremässigt landar Netflix nya ungdomserie "Daybreak" någonstans mellan en klassisk high school-story och en vild "Battle Royale". Den guidar oss också genom den apokalyptisla världen med samma glimten-i-ögat-känsla och våldsamma stil som vi älskade i "Zombieland". Vår hjälte Josh vänder sig ofta mot kameran för att berätta något, presentera ett montage eller ta oss tillbaka med en flashback. Metagrepp som kan tyckas lånade av "Deadpool".
Genremässigt landar Netflix nya ungdomserie "Daybreak" någonstans mellan en klassisk high school-story och en vild "Battle Royale". Den guidar oss också genom den apokalyptisla världen med samma glimten-i-ögat-känsla och våldsamma stil som vi älskade i "Zombieland". Vår hjälte Josh vänder sig ofta mot kameran för att berätta något, presentera ett montage eller ta oss tillbaka med en flashback. Metagrepp som kan tyckas lånade av "Deadpool".
Skolflickor goes Mad Max i en postapokalyptisk småstad.
Det första avsnittet, som visades på New York Comic Con, möttes av stora applåder från en nördig och ung publik. Späckad med referenser till obskyra kultfilmer och serietidningar valde "Daybreak" minst sagt rätt målgrupp för sin premiär. Även om man inte plockar upp alla skämt och påskägg så får man följa med på en brutal och rolig resa genom amerikanska Glendale, där bara de smartaste överlever. Det är onekligen en nördarnas revansch - även om ett helgrymt samurajsvärd alltid hjälper.
Regissören Brad Peyton berättade efter Comic Con-premiären om vad som hade inspirerat honom till att filmatisera "Daybreak":
- Jag gillar att dricka öl och gå till serietidningsbutiker. Så en dag hittade jag den här boken, "Daybreak", om en kille som lever i en postapokalyptisk tid. Och det som verkligen stack ut för mig var att: "Jävlar, han älskar verkligen apokalypsen." Jag älskade den optimistiska tonen. Jag hade just gjort "San Andreas" och vi började spåna på hur den här galna idén kunde fungera som en tv-serie. Det började med en tonårshistoria, coming-of-age som möter apokalypsen. Vi är genrenördar och gillade idén att mixa allt - och voilà!
- Jag gillar att dricka öl och gå till serietidningsbutiker. Så en dag hittade jag den här boken, "Daybreak", om en kille som lever i en postapokalyptisk tid. Och det som verkligen stack ut för mig var att: "Jävlar, han älskar verkligen apokalypsen." Jag älskade den optimistiska tonen. Jag hade just gjort "San Andreas" och vi började spåna på hur den här galna idén kunde fungera som en tv-serie. Det började med en tonårshistoria, coming-of-age som möter apokalypsen. Vi är genrenördar och gillade idén att mixa allt - och voilà!
Sophie Simnett som Sam Dean och Matthew Broderick som skolans rektor. Det blinkas mot både "Supernatural" och "Fira med Ferris" redan i första avsnittet.
"Daybreak" slaktar de klassiska high school-klyschorna och visar vad som händer när ungdomar som växt upp med reality-tv och sociala medier får skapa sitt egna samhälle. Serien drivs framåt av duktiga nya talanger som Colin Ford ("Captain Marvel"), Austin Crute ("Booksmart") och Alyvia Alyn Lind, oemotståndlig som svärande tioåring med pyromantendenser.
Jag har också roligt åt de vuxna, som vandrar runt som Ghoulies, levande döda, och upprepar samma meningslösa sak de senast tänkte på vid livet. Bolånefunderingar eller golftips, om och om igen. (Zombiekomedin "The Dead Don't Die" gjorde ungefär samma sak.)
Det lånas som sagt friskt från många andra filmer och serier, men den här mixen gör ändå "Daybreak" till en egen, originell och kul liten grej i Netflix-utbudet.
Det lånas som sagt friskt från många andra filmer och serier, men den här mixen gör ändå "Daybreak" till en egen, originell och kul liten grej i Netflix-utbudet.
"Daybreak" finns att streama från 24 oktober. MovieZine publicerar ett längre reportage från NYCC närmare premiären.