Spel

Skribent

Lina Svensson

12 oktober 2019 | 15:00

Så skapades oerhört realistiska "Call of Duty: Modern Warfare"

Nästa Call of Duty-spel är endast några veckor bort. Inför den kommande premiären fick MovieZine chansen att ta sig en närmare titt på spelet och hann även med att ställa några frågor till Marc-Alexandre Milo, som har varit med och utvecklat "Call of Duty: Modern Warfare" till PC.
Den 25 oktober släpps vad som helt klart ser ut att vara spelserien “Call of Dutys” mest ambitiösa och påkostade spel hittills. Vår spelskribent Lina fick chansen att ta sig en närmare titt på det kommande actionäventyret och även ställa några frågor till Marc-Alexandre Milo, en av hjärnorna bakom “Call of Duty: Modern Warfare” som har varit med och utvecklat spelet till PC.
 
Detta spel ser ju väldigt realistiskt ut. Du visade en sekvens från uppdraget “ Clean House” tidigare och det kändes mer som att jag tittade på bilder hämtade ur en krigsdokumentär än någonting som plockats ur ett spel. Hur har ni lyckats få spelet att se så realistiskt ut? 
 
- Teamet har jobbet oerhört hårt för att få detta spel att se och kännas så realistiskt som möjligt. I just det uppdraget du nämnde spelar man som en kille vid namn Kyle Garrick, som gestaltas av skådespelaren Elliot Knight. För att kunna återskapa Elliot så bra som möjligt i spelet har teamet fotat honom med ett 60-tal kameror från olika vinklar samtidigt som Elliot fått röra sig framåt iförd exakt samma utrustning som karaktären sedan har på sig i själva spelet. Allt för att sedan våra animerare ska kunna återskapa dessa foton bild för bild.
 
- Förutom att fota honom i sin helhet har de olika karaktärerna i spelet som gestaltats av skådespelare fått ha på sig massor av sensorer som ska avläsa deras rörelser. Flest i ansiktet för att vi ska kunna återskapa ansiktsuttryck och munnens rörelser vid tal. 
 
Jasså? Hur många sensorer har skådespelarna i ansiktet på ett ungefär?
 
- Oj, närmare ett hundratal skulle jag tro, många är det i alla fall. Dessutom, jag vet inte om du tänkte på det när du fick se sekvensen från uppdraget “Clean House” men ganska precis i början plockar ju sergeant Garrick upp ett föremål som han granskar. Detta föremål plockade även skådespelaren Elliot upp för att scenen sedan skulle kunna återskapas i spelet, han hade en kamera mellan ögonen som skulle registerna hans perspektiv från scenen.
 
Det är uppenbart att ni har lagt ner ofantligt mycket tid för att skapa detta spel, men samtidigt kan man ju se att slitet lönat sig. Även miljöerna och föremål i spelet ser ju oerhört verkliga ut, hur har ni burit er åt för att skapa dem? 
 
- Det är för att animerare återskapar saker och ting exakt med hjälp av foton på diverse objekt som vi vill ha med. Stridstankarna i spelet till exempel. För att skapa dem har delar från teamet fotat varenda centimeter av en äkta stridsvagn (både på insidan och utsidan) för att sedan återskapa denna stridsvagn bild för bild. Det blir ett mycket bättre resultat att återskapa någonting exakt än att be en animera att skapa en stridstank själv från huvudet.
 
- Döda människor är en annan sak. Medlemmar från teamet har sminkats till att se döda ut, för att sedan få lägga sig ner i diverse ställningar och fotas för att sedan kunna återskapas som döda offer i spelet. Allt för att det ska se och kännas så verkligt som möjligt. 
 
9df0e0f3833ed8f8356ce59c3ae39806 call of duty modern warfare release date platforms dlc
 
Förutom att spelet ser realistiskt ut känns det också väldigt realistiskt. Vi ser ju inga zombies eller liknande i detta spel till exempel. Allt känns som “på riktigt”. Var det tanken?  
 
- Ja verkligen. I "Call of Duty: Modern Warfare" finns det inga superhjältar eller liknande. I detta spel har man helt fokuserat på att ha vanliga, dödliga människor. Allt handlar om vapen och utrustning. Det finns inga karaktärer du kan välja mellan som besitter övernaturlig styrka eller liknande. Alla är helt vanliga människor. Och för att kunna skapa ett så pass realistiskt spel som möjligt har vi också intervjuat riktiga soldater för att verkligen få veta hur dom går tillväga vid diverse uppdrag, som till exempel sergeant Garrick, om vi ska ta uppdraget “Clean House” som ett exempel igen.
 
- Sergeant Garrick tillhör styrkan Tier One operators, en elitsoldatgrupp som utför sina uppdrag på specifika vis. För att kunna göra detta uppdrag så realistiskt som möjligt intervjuades äkta Tier One-soldater som noggrant fick beskriva hur ett typiskt uppdrag för dem går till. Dom berättade bland annat att dom nästan alltid slår till nattetid, och just därför går Tier One-teamet i spelet tillväga på samma vis under sitt uppdrag.
 
Du själv jobbar ju i det team som har utvecklat “Mordern Warfare” till PC. Så jag gissar att du tycker att detta spel avnjuts allra bäst om man spelar det på en dator?
 
- Ja så klart, haha! Men med detta spel kan vi för första gången erbjuda crossplay. Vilket betyder att du kan spela tillsammans med dina vänner, oavsett om två stycken av er spelar på ett Playstation, en på Xbox och tre på PC. Förut kunde du endast spela med andra som spelade samma format, nu spelar inte det längre någon roll. Men givetvis kan dataskärmen erbjuda fler fördelar mot vad en konsol kan. 
 
Som vad till exempel?
 
- Du kan givetvis uppnå maximal bildkvalité på en dator. En konsol kan leverera 60 bilder per sekund, medan en bra dator kan leverera mycket mer än så. Du kan dessutom få en bredare bild om du spelar på en dator, vilket ger dig flera fördelar. Standardbredden för bilden ligger på 16,9 (Tv-skärm) medan en dator kan leverera hela 32,9 som högst. Vilket mer efterliknar vad det mänskliga ögat registrerar runtomkring sig när dom tittar rakt fram. Så om du spelar med maximalbredd-inställningen i multiplayer-läget kan du upptäcka fiender på sidorna betydligt tidigare än vad någon som spelar på en konsol med standardbredd kan göra.
 
- Sedan kommer de som spelar på en datorn kunna anpassa snabbmenyer och skräddarsy spelmekaniken för att passa just dem. Vill du kunna klicka för att plocka upp en granat för att sedan klicka igen när du vill kasta iväg den eller vill du hålla in en knapp för att plocka upp en granat för att karaktären sedan ska kasta iväg den så snart du släpper knappen? Bestäm själv hur du vill ha det.
 
- Vi har också anpassat musens hastighet så att den förblir densamma oavsett vilket vapen du håller i, du vet hur det kan vara när du går runt med ett visst typ av vapen och skjuter för att sedan plocka upp ett vapen med snipersikte, du rör musen av vana i samma hastighet men eftersom avståndet på skärmen förändras blir det mycket större utslag på skärmen när du rör musen, än vad det var alldeles nyss där du höll i ett annat typ av vapen, men med denna funktion kommer detta inte längre vara ett frustrerade störningsmoment. 
 
9df0e0f3833ed8f8356ce59c3ae39806 call of duty modern warfare beta 6028 4 1568279527210
 
Finns det några likheter mellan detta spel och tidigare spel i Modern Warfare-serien?  
 
- Det är i så fall att man kommer att kunna återse bekanta ansikten som Captain Price. Men annars är detta spel någonting helt nytt med sin egen historia. 
 
Så du behöver inte ha spelat de tidigare Modern Warfare-spelen innan du spelar detta?
 
- Nej det måste du inte ha gjort. Du kan ta till dig storyn i detta spel utan att ha känt till vad som har hänt i de tidigare Modern Warfare spelen. En stor skillnad med detta spel från tidigare Call of Duty-spel är att vi i detta spel stiger in i en gråzon. Tidigare har det varit så tydligt att du strider mot “the bad guys” men i detta spel är det inte lika lätt att dra slutsatsen kring vilka som är onda och vilka som är goda. Spelaren får dra den slutsatsen själv. Men för att svara på din fråga, vem som helt kan spela detta, alltifrån en van Call of Duty-spelare till en rookie.
 
Skulle min mamma som aldrig spelat ett tv-spel i hela sitt liv kunna lära sig spelmekaniken och alla funktioner i Modern Warfare?
 
- Haha! Ja det skulle hon garanterat kunna göra, och hon skulle älska spelet också om hon gav det en chans! 
 
 
"Call of Duty: Modern Warfare" släpps den 25 oktober till Playstation 4, Xbox One och PC. Kommer du att spela det? 
| 12 oktober 2019 15:00 |