Inom kort ska nordiska filmer för en internationell publik lanseras på streamingtjänsten Viaplay. Först ut är en storsatsning av regissören Lasse Hallström – där han ska berätta historien om konstnären Hilma af Klint (1862-1944). Hon var den svenska pionjären inom abstrakt konst som först efter sin död har blivit erkänd, hyllad och en feministisk ikon.
Lena Olin och parets gemensamma dotter Tora Hallström delar på huvudrollen i filmen ”Hilma”.
– I tre år har jag forskat i Hilmas liv och jobbat på det här manuset, och jag har aldrig tröttnat på att leta efter nya pusselbitar i mysteriet Hilma af Klint. När jag nu ska skildra Hilmas liv på film vill jag visa hur hon tog hjälp av det andliga i sitt arbete och var hon hittade sin inspiration. Min ambition är att publiken ska få uppleva Hilmas olika kamper med alla sina sinnen, säger Lasse Hallström.
Lena Olin och parets gemensamma dotter Tora Hallström delar på huvudrollen i filmen ”Hilma”.
– I tre år har jag forskat i Hilmas liv och jobbat på det här manuset, och jag har aldrig tröttnat på att leta efter nya pusselbitar i mysteriet Hilma af Klint. När jag nu ska skildra Hilmas liv på film vill jag visa hur hon tog hjälp av det andliga i sitt arbete och var hon hittade sin inspiration. Min ambition är att publiken ska få uppleva Hilmas olika kamper med alla sina sinnen, säger Lasse Hallström.
Två engelskspråkiga filmer om året
Norden är ett litet hörn i Europa – men hemplats för en mängd fantastiska historier, skriver Nordic Entertainment Group i ett pressmeddelande. Nu vill man sprida alla dessa storslagna berättelser världen över. Därför ska nordisk film för en internationell publik nu lanseras på Viaplay med syftet att berätta om storslagna nordiska personer och händelser, både mer eller mindre kända, som har satt avtryck över hela världen.
Två engelskspråkiga, nordiska filmer ska lanseras per år, och Lasse Hallströms ”Hilma” är först ut.
– Vi är starkast i världen på nordiskt innehåll och det känns självklart att det är vår roll att ta de mest intressanta nordiska berättelserna till en internationell publik. Vi är väldigt glada och stolta över att just ”Hilma” blir startskottet för den här satsningen, och att en filmlegendar som Lasse Hallström ska göra den här filmen för oss, säger Filippa Wallestam, EVP och Chief Content Officer på NENT Group, i ett pressmeddelande.
”Hilma” beräknas få streamingpremiär under 2022. Planen är att lansera Viaplay på tio internationella marknader innan slutet av 2023.
Två engelskspråkiga, nordiska filmer ska lanseras per år, och Lasse Hallströms ”Hilma” är först ut.
– Vi är starkast i världen på nordiskt innehåll och det känns självklart att det är vår roll att ta de mest intressanta nordiska berättelserna till en internationell publik. Vi är väldigt glada och stolta över att just ”Hilma” blir startskottet för den här satsningen, och att en filmlegendar som Lasse Hallström ska göra den här filmen för oss, säger Filippa Wallestam, EVP och Chief Content Officer på NENT Group, i ett pressmeddelande.
”Hilma” beräknas få streamingpremiär under 2022. Planen är att lansera Viaplay på tio internationella marknader innan slutet av 2023.