Streamingjätten Netflix har valt att gå ut och berätta mer om sin användarstatistik, genom att i en ny rapport avslöja hur många som just nu betalar för tjänsten, samt vilka titlar som har kammat hem högst tittarsiffror under de senaste månaderna.
Under årets andra kvartal växte streamingstjänstens prenumeranter med 1,5 miljoner, vilket fick upp det totala antalet betalande kunder till 209 miljoner. Det är inte en lika stor ökning som under samma tid förra året, då streamingtjänsten fick ett stort antal nya användare i och med pandemins utbrott.
Ökningen är dock något större än vad Netflix själva hade räknat med, då de enligt sin egna prognos förväntade sig 1 miljon nya prenumeranter från världen över. Däremot har ett antal kunder även förlorats – i USA och Kanada valde 430 000 användare att avsluta sina abonnemang under perioden, skriver Variety.
Man passar även på att avslöja vilka originalproduktioner som streamades mest under kvartalet – baserat på hur många hushåll som har sett minst 2 minuter av en titel. I toppen ligger Zack Snyders zombiefilm "Army of the Dead", som sågs av 75 miljoner hushåll under sina första 28 dagar, tätt följd av familjedramat "Fatherhood". På seriefronten syns "Sweet Tooth", "Shadow and Bone" och "Lupin" bland de populäraste titlarna.
Netflix tio mest streamade originaltitlar under april-juni:
1. Army of the Dead (sedd av 75 miljoner hushåll)
2. Fatherhood (74 miljoner)
3. Sweet Tooth (60 miljoner)
4. Shadow and Bone (55 miljoner)
5. Lupin (del 2) (54 miljoner)
6. Familjen Mitchell mot maskinerna (53 miljoner)
7. Elitskolan (säsong 4) (37 miljoner)
8. Who Killed Sara? (säsong 2) (34 miljoner)
9. The Circle (29 miljoner)
10. The Sons of Sam: En resa in i mörkret (19 miljoner)