Att använda AI-verktyg inom spelbranschen är ett kontroversiellt ämne, då Hollywood-strejken även har spridit sig till spelen för att både speldesigners och röstskådespelare drabbas får konkurrens med AI-skapat innehåll.
Nyligen fick bland annat Ubisoft kritik för att använda (riktigt ful) AI-skapad grafik för att fira halloween med "Assassin's Creed", medan svenska "The Finals"-utvecklarna Embark Studios fick försvara sig mot användandet av AI-genererade röster.
Nu går Microsoft ut med att de samarbetar med Inworld AI för att utveckla verktyg till utvecklare för att skapa AI-genererade karaktärer, berättelser och uppdrag. Systemet kan bland annat användas för att skriva manus, dialogträd, uppdrag och mycket annat.
- På Xbox tror vi att bättre verktyg kan ge autvecklare möjligheten att skapa fler extraordinära spel, berättar Haiyan Zhang som är chef för AI inom på på Xbox.
Inworld har arbetat med datorstyrda AI-karaktärer som kan reagera på spelaren och hur de interagerar med den, med komplexa dialogträd och dynamiska berättelser.
Microsoft är tydliga med att de erbjuder ett valfritt verktyg som utvecklarna får välja att använda eller ej.
- Vi kommer att samarbeta med spelskapare i Xbox-studior såväl som tredjepartsstudior när vi utvecklar verktygen som möter deras behov och inspirerar till nya möjligheter för framtida spel, fortsätter Haiyan Zhang.
Det låter helt klart som ett intressant verktyg, även om jag alltid föredrar innehåll som har skapats av en människa – oavsett om det är med hjälp av en dator eller en penna.
- Med exploaterande användning av AI och eftersläpande löner står de som arbetar med spel inför många liknande problem som de som arbetar med film och tv, har SAG-AFTRA:s chefskontraktschef Ray Rodriguez sagt tidigare.
Vad tycker du om användandet av AI inom speldesign?