80-talet är onekligen tillbaka, serier och filmer får oss att nostalgiskt minnas tiden då vi var unga, eller återuppleva det kitschiga årtionde många av oss inte ens var födda i. "Zombies in Spaceland" är en lika freakig skräckvision som den berömda Michael Jackson-videon "Thriller", gjord med samma homage till genren och tidseran som i den svenska kortfilmen "Kung Fury". Kort sagt, det blir en rolig men också intensiv överlevnadsfight till gamla glömda toner på soundtracket - och självaste The Hoff gör en cameo!
Huvudpersonerna är filmiska klyschor - en jock, en nörd, en rappare... Platsen är Spaceland, ett nattstängt tivoli som attackeras från alla håll av levande döda, skräckclowner och diverse andra monster.
Spelet kommer med som en bonus när "Call of Duty: Infinite Warfare" släpps den 4 november. Men det är synd att inte släppa det på egen hand, då spelet definitivt skulle kunna bli en kultklassiker.
Under Call of Duty XP i början av september i Los Angeles fick jag chansen att prata med Lee Ross, associate project director och därmed en av hjärnorna bakom "Zombies in Spaceland".
Var kommer idén ifrån?
- Det som drev oss var att vi ville göra något annorlunda. Vi ville ha roligt, och vi drogs hela tiden tillbaka till det ikoniska 1980-talet. När man utforskar 80-talet finns det en rik historia av filmer, tv-serier, musikvideons födelse på MTV och allt det. Där fanns också intressanta arketyper som i slutändan blev karaktärerna man kan spela. Valley-tjejen, nörden, rapparen, sportkillen. Se vilka filmer som helst, som John Hughes "Sixteen Candles" och "Fira med Ferris" så hittar du vår jock och vår valley girl. "Goonies", "E.T."... Man kan lätt se var vi har plockat bitar för att skapa dem. Allt det fick oss att vilja göra 1980-talet.
- Och som sagt, vi ville ha kul. Vi gick igenom flera olika idéer när vi undrade: "vad gör folk för att ha kul?" När man åker på semester till exempel, jo, det är nöjesparker som lockar. Disneyland eller Universal Studios drar turister. Vi såg på 80-talet, vi såg på idén med nöjesparken, och när de sattes ihop kändes det som magi.
80-talet är stort igen med "Stranger Things" och diverse remakes på väg. Så spelet kommer helt rätt i tiden.
- Ja, det har varit en märklig återfödelse av 80-talskulturen. Det är riktigt spännande för folk. Du nämnde "Stranger Things"... Det är som att folk vill ta 80-talet och återuppleva det på ett sätt. Några av de mest populära filmerna får remakes eller uppföljare, filmer som man nästan har glömt som plötsligt är mycket populära igen. Jag ser unga som knappast var födda då men som bär "I Love The 80's"-tröjor och kepsar. Så jo, vi hade tur. Vi har jobbat på spelet länge. Men att se spelarnas engagemang samtidigt som den här återfödelsen händer är verkligen tursamt för oss.
Finns det några specifika påskägg eller referenser man ska titta efter i spelet?
- Det finns definitivt en del, från väldigt små till stora och komplexa påskägg. Men också väldigt uppenbara saker. Vi ville vara trogna och ärliga mot vad 80-talet betydde för oss. Det hörs i dialogen, inte minst. Vi ville också ha med ikoniska karaktärer i rollerna, som parkens DJ och som spelets stora skurk, som spelas av Paul Reubens. Han och David Hasselhoff är helt klart två av de största 80-talsikonerna man kan hitta. "Knight Rider" och "Pee-Wee Herman" är tidlösa. När vi berättade idén tror jag att tidsperioden var det mest spännande för dem. Att få återuppleva den tiden som var så spännande för dem själva.
- Ja, det finns påskägg och flera homage till filmer från det årtiondet, men inte minst musiken. På tal om musiken har vi en väldigt lång spellista som spelare får spela. David Hasselhoff mixar musiken som spelas i Spaceland.
"Call of Duty"-spelen har haft sina bonusspel med zombies förr, kan du berätta mer om det?
- De började med zombies som ett påskägg i "World at War". När man hade klarat spelet och sluttexterna var över, hamnade spelarna i ett litet rum där zombies kom in genom fönstren som var igenbommade. De rev ned träplankorna och försökte ta sig in, spelarna skulle hålla dem borta och spika igen fönstren på nytt. Det lilla påskägget blev så populärt, att det blev ett eget spelläge så småningom.
Med tiden och för varje ny release har man utökat den lilla upplevelsen till något mycket större, berättar Lee Ross.
- Det berikar verkligen "Call of Duty" och adderar ett samarbetsläge som balanserar ut allt och gör "Call of Duty" till ett unikt paket. Speciellt med "Infinite Warfare" där du har kampanjen med rymdslag och en episk berättelse, sen har du multiplayer med fantastiska vapen och fighter, och sen också "Zombies in Spaceland" där du åker tillbaka till 1980-talet till en nöjespark med en helt galen, postapokalyptisk upplevelse. Sätt ihop det och det låter nästan för bra för att vara sant. Men det är verkligen allt i ett spel, och "Zombies in Spaceland" ser verkligen till att det blir något för alla.
Vem är din favoritkaraktär i "Zombies in Spaceland"?
- Det måste vara Paul Reubens. Ända sen jag var ett litet barn så älskade jag skurken. Jag älskade skurken i James Bond-filmerna, jag älskade skurken i "Star Wars". De brukar vara de mest intressanta karaktärerna. Voldemort är för mig mer intressant än Harry Potter. Även om Paul sällan spelar skurkar, han är ju mest känd som den glade Pee-Wee Herman i fluga, gillade jag idén att se honom spela skurken.
- Varför jag så gärna ville se honom i rollen var för att jag är ett stort fan av Batman-filmerna. När Tim Burton gjorde "Batman - Återkomsten" 1992 hade Paul en väldigt liten roll som pappa till The Penguin. När jag såg hur han spelade den rollen, kände jag genast att det är vår Willard Wyler. Han ser ut som en trevlig kille på ytan, men så snart han stänger dörren kommer hemska saker att hända.
Läs också: 12 kända ansikten som varit med i "Call of Duty" genom åren
"Zombies in Spaceland" ingår i "Call of Duty: Infinite Warfare" - ute nu.