Red Sparrow 2018
Synopsis
En ung rysk spion får i uppdrag att förföra en CIA-agent. En förbjuden passion uppstår och hotar både deras och andras liv.
Info
Originaltitel
Red Sparrow
Biopremiär
2 mars 2018
DVD-premiär
16 juli 2018
Digitalpremiär
16 juli 2018
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
20th Century Fox
Åldersgräns
15 år
Längd
Brutalt men långtråkigt spiondrama
Jennifer Lawrence har det kämpigt som spion i ett Moskva där alla talar engelska med rysk brytning. Varken hon eller de utstuderade våldssekvenserna lyckas dölja det faktum att ”Red Sparrow” är för statisk, både vad gäller handling och karaktärsutveckling.
Efter att ha råkat ut för ett synnerligen fult benbrott på scenen står ballerinan Dominika Egorova (Jennifer Lawrence) utan försörjning för sig själv och sin svårt sjuka mamma. Hennes hale farbror Vanya (en ovanligt Putin-lik Matthias Schoenaerts) rekryterar henne för statens räkning, och hux flux är det spionskola som gäller. Något annat alternativt är otänkbart, förklarar farbror, om mamman ska få behålla sin bostad och sina privatläkare. Han tycker sig se en oerhörd potential i sin brorsdotter och bearbetar henne gärna med subtila, incestuösa undertoner.
Mindre subtilt blir det under träningsprogrammet, som syftar till att omforma eleverna till så kallade ”Sparrows” – unga, fysiskt tilltalande spioner som är specialiserade på att använda förförelsekonsten i moderlandets namn. Under inflytande av en sadistisk lärarinna (Charlotte Rampling) drillas Dominika och hennes klasskamrater till att bli kallhamrade beteendevetare med spetskompetens i det sexuella spelet. Vanliga inslag i undervisningen är att riva kläderna av någon stackars elev framför resten av klassrummet, eller att demonstrera hur beröring av innanlåren stimulerar objektets blodtillförsel till skrevet även i avsaknad av sexuell upphetsning. Våldtäktsförsök i skolduschen problematiseras hellre än fördöms.
Västvärlden har förfallit på grund av sociala medier och Ryssland måste återta sin ledarposition, menar lärarinnan. Gå nu ut i världen och ligg er till segern över de förhatliga amerikanerna!
Om upplägget ligger farligt nära premissen för en generisk porrfilm så är utförandet betydligt mörkare. Regissören Francis Lawrence (”Hunger Games”-filmerna) gör nämligen i ton och tilltal anspråk på någon sorts realism, och så fort chansen uppenbarar sig så frossar han i extremt brutala våldsscener. Ambitionen är alltså inte bara att visa upp Jennifer Lawrence i sexiga underkläder, utan att berätta en till stora delar karaktärsdriven spionhistoria helt utan biljakter och underfyndiga teknikprylar. En skitigare och mer erotisk Bourne med ett fördjupat psykologiskt fokus, kan det säkert ha hetat i manuspitchen.
Lovvärt eller inte så stöter man på patrull både här och där. Under den snuskiga ytan ger filmen uttryck för en präktig moralism som ytterst representeras av Joel Edgertons helyllekille till CIA-agent. Han är så hyvens att han till en början avvisar Dominikas sexinviter, och följaktligen den ende mannen i hela filmen som är värd något mer än en kula i bakhuvudet. Alla andra är undantagslöst sexfixerade svin. Mellan Edgerton och Lawrence finns ingen kemi överhuvudtaget, vilket naturligtvis inte bättrar på romansens trovärdighet.
”Red Sparrow” dras också med rent dramaturgiska problem. Tempot hittar aldrig riktigt formen och huvudpersonens våghalsiga och enträgna försök att spela ut Ryssland och USA mot varandra påtvingar historien ungefär trehundra överflödiga - och identiska - vändningar. Och så det här med brytningen. Det förtjänar att påpekas att Jennifer Lawrence och övriga skådespelare har valt ett moderat angreppssätt och att både regissör och dialektcoach har arbetat föredömligt minimalistiskt jämfört med många andra kollegor. Det blir ytterst sällan ofrivillig buskis när amerikanska Lawrence, irländske Ciaran Hinds eller engelske Jeremy Irons förmedlar sina ryska accenter – för referens kan man dra sig till minnes Tom Hardys groteska rotvälska i ”Child 44” – men fenomenet som sådant är naturligtvis bisarrt i sig.
Även om man förmår man sig till att acceptera den sortens språkförbistring så är ”Red Sparrow” bara undantagsvis så spännande som den vill vara, och minst en kvart för lång.
Mindre subtilt blir det under träningsprogrammet, som syftar till att omforma eleverna till så kallade ”Sparrows” – unga, fysiskt tilltalande spioner som är specialiserade på att använda förförelsekonsten i moderlandets namn. Under inflytande av en sadistisk lärarinna (Charlotte Rampling) drillas Dominika och hennes klasskamrater till att bli kallhamrade beteendevetare med spetskompetens i det sexuella spelet. Vanliga inslag i undervisningen är att riva kläderna av någon stackars elev framför resten av klassrummet, eller att demonstrera hur beröring av innanlåren stimulerar objektets blodtillförsel till skrevet även i avsaknad av sexuell upphetsning. Våldtäktsförsök i skolduschen problematiseras hellre än fördöms.
Västvärlden har förfallit på grund av sociala medier och Ryssland måste återta sin ledarposition, menar lärarinnan. Gå nu ut i världen och ligg er till segern över de förhatliga amerikanerna!
Om upplägget ligger farligt nära premissen för en generisk porrfilm så är utförandet betydligt mörkare. Regissören Francis Lawrence (”Hunger Games”-filmerna) gör nämligen i ton och tilltal anspråk på någon sorts realism, och så fort chansen uppenbarar sig så frossar han i extremt brutala våldsscener. Ambitionen är alltså inte bara att visa upp Jennifer Lawrence i sexiga underkläder, utan att berätta en till stora delar karaktärsdriven spionhistoria helt utan biljakter och underfyndiga teknikprylar. En skitigare och mer erotisk Bourne med ett fördjupat psykologiskt fokus, kan det säkert ha hetat i manuspitchen.
Lovvärt eller inte så stöter man på patrull både här och där. Under den snuskiga ytan ger filmen uttryck för en präktig moralism som ytterst representeras av Joel Edgertons helyllekille till CIA-agent. Han är så hyvens att han till en början avvisar Dominikas sexinviter, och följaktligen den ende mannen i hela filmen som är värd något mer än en kula i bakhuvudet. Alla andra är undantagslöst sexfixerade svin. Mellan Edgerton och Lawrence finns ingen kemi överhuvudtaget, vilket naturligtvis inte bättrar på romansens trovärdighet.
”Red Sparrow” dras också med rent dramaturgiska problem. Tempot hittar aldrig riktigt formen och huvudpersonens våghalsiga och enträgna försök att spela ut Ryssland och USA mot varandra påtvingar historien ungefär trehundra överflödiga - och identiska - vändningar. Och så det här med brytningen. Det förtjänar att påpekas att Jennifer Lawrence och övriga skådespelare har valt ett moderat angreppssätt och att både regissör och dialektcoach har arbetat föredömligt minimalistiskt jämfört med många andra kollegor. Det blir ytterst sällan ofrivillig buskis när amerikanska Lawrence, irländske Ciaran Hinds eller engelske Jeremy Irons förmedlar sina ryska accenter – för referens kan man dra sig till minnes Tom Hardys groteska rotvälska i ”Child 44” – men fenomenet som sådant är naturligtvis bisarrt i sig.
Även om man förmår man sig till att acceptera den sortens språkförbistring så är ”Red Sparrow” bara undantagsvis så spännande som den vill vara, och minst en kvart för lång.
Skriv din recension
Användarrecensioner (4)
Utmärkta skådisar och bitvis spännande spiondrama. Väldigt vackert foto och mäktig musik. De råa våldsinslagen är oväntade men ändå ett plus. Något för lång film blir minuset.
Filmen borde ha hetat "Raped agent" i stället. Här har vi en film där alla bryter jättedåligt på "ryska", och där det känns som att det är 40-tal men så helt plötsligt dyker nån mobiltelefon upp mitt i allt. De är Rysslands typ vassaste spionorgan men de har ingen koll på sina spioner. Eller jo, men bara ibland när det passar för nån yrkesmördare att glida in med tortyrredskapen mellan tänderna likt en ros. Var är all modern teknik, typ till avlyssning och dold kamera? Eller menar de att ryssar är så fattiga och omoderna att de inte har råd till sådant som man kan köpa på wish för 200 spänn? Sen kan jag inte säga att karaktärsbygget hos rollmedlemmarna är särskilt väluppbygt heller. Huvudpersonen har bättre kemi med sin onda och snuskiga farbror än med filmens "kärleksintresse". Sen så målas Amerikanerna upp som The Good Guys på ett så himla barnsligt naivt sätt. Allt presenteras som "DESSA RÅA KÄNSLOKALLA RYSSAR, men åh, Amerikanerna strävar efter ALLAS LIKA VÄRDE <3" , det är som illa dold amerikansk anti ryssland-propaganda.
Jag skulle inte rekommendera den här filmen till någon alls. Om jag var Jennifer Lawrence skulle jag skämmas över att jag visat min kropp i en film som är så dålig.
Rå, brutal men alldeles för känslokall för att man egentligen ska gilla någon. Nästan så jag hejade på skurken mot slutet. Filmen vill för mycket men det blir bara ett nja. Små finputsningar kunde gjort det så mycket bättre. 2/5