The Gray Man 2022
Synopsis
Den CIA-anställde Court Gentry går under sitt alias Sierra Six. Gentry plockades från ett federalt fängelse och rekryterades av sin gruppledare, Donald Fitzroy och var en gång en mycket skicklig legosoldat. Nu är dock rollerna ombytta där Gentry är målet, jagad världen över av Lloyd Hansen – en tidigare kollega på CIA – som inte kommer ge upp förrän han har eliminerat Gentry. Vid sin sida har Gentry agenten Dani Miranda – och det kommer han att behöva.
Info
Originaltitel
The Gray Man
Digitalpremiär
22 juli 2022
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Netflix
Längd
En ytlig actionuppvisning
Netflix dyraste filmproduktion någonsin är en blandning av action, spionintrig och kidnappningsdrama där bara actiondelen fungerar. Stora stjärnor, globala miljöer och högt tempo hjälper inte när allt bara är yta.
Netflix slog på stort med sin dyraste filmproduktion hittills när de filmade Mark Greaneys roman "The Gray Man". 200 miljoner dollar kostade kalaset och när man ser filmen är det tydligt på vad alla pengarna främst spenderades. Det här är en actionfilm av mest renodlade slag. Nästan hela budgeten verkar ha gått åt till att spränga och skjuta sönder saker. Resten av pengarna gick förmodligen till att betala stjärnskådespelarnas löner och resor till mängder av tjusiga platser för att iscensätta kaoset. Bangkok, Wien, Turkiet, Hong Kong och Prag är några av platserna som vi får njuta av här.
Om man tar grundintrigen från "Bourne"-filmerna och utökar de spektakulära miljöerna i olika länder i stil med James Bond så blir resultatet den här filmen. Lägg till det ett kidnappningsdrama och skildring av CIA:s mörka falskspel där människoliv kan offras för att till varje pris bevara statliga hemligheter så är potentialen stor att göra en mycket spännande film. Det krävs ingen mästare till manusförfattare för att skapa en engagerade story av de här komponenterna speciellt som man här faktiskt hade en roman att luta sig mot i författandet.
Tyvärr är filmens story är så tunn att den inte förtjänar att ens kallas en story. Karaktärerna är så ytligt tecknade att man inte känner någonting för eller med någon av dem. När någon dör berör det inte alls som det uppenbarligen är meningen att det ska göra. Det är synd för filmen är befolkad av skådespelare som med bra material att jobba med kan göra stora prestationer. Jag har inte läst romanen, men min tanke är att så här substanslös kan omöjligtvis en bok vara för att fungera.
Den lilla intrig som finns handlar om Court Gentry (Ryan Gosling). När vi möter honom för första gången sitter han i fängelse. Han rekryteras till CIA på obestämd tid. Han ska tränas till att döda skurkar i ett mystiskt regeringsprogram kallat Sierra. 18 år senare går han under kodnamnet Sierra 6 och är en ökänd lönnmördare. När han vägrar utföra ett uppdrag och dessutom kommer över topphemlig information blir han farlig för sina arbetsgivare. Han får sociopatiska frilansmördaren Lloyd Hansen (Chris Evans) efter sig. Som bundsförvant har han agenten Dani Miranda (Ana de Armas) och Sierraprogrammets tidigare ledare Donald "Fitz" Fitzroy (Billy Bob Thornton).
Regissörsbröderna Anthony och Joe Russo ser till att allt ser snyggt ut och att drivet framåt hela tiden har ett kännbart rasande tempo. Actionscenerna är otroligt kreativa, vilket krävs för att sådana ska fungera. Alla slagsmål och skottlossningar har någon extra visuell krydda. I Bangkok är det dekadent neon. I ett spektakulärt slagsmål på ett plan sveps scenen in i en dimma från rökgranater. Svarta regeringsbilar med SWAT-team som kör mot en lägenhet där vår hjälte befinner sig för att döda honom medan musiken pumpas upp och kameran sveper fram smidigt är grepp som aldrig slits ut.
Filmens bästa scen utspelar sig i Prag där automatvapen, bilar och en spårvagn förstör omgivningen i en lång och intensiv jakt. Den scenen känns med sin brutala realism som hämtad ur någon av regissören Paul Greengrass filmer om Jason Bourne. Det är när det kommer från mig som Greengrass-fan en enorm komplimang. Fotot omvandlar de intressanta miljöerna till bländande ögongodis. Visuellt sett och när det kommer till fysisk action har jag inget att klaga på. Filmens tortyrscener är obehagliga och onödigt grafiska i sina närbilder. Jag är inte känslig för sådant, men i en film inriktad helt på underhållning så rubbar det balansen när till exempel naglar dras ut med tång i en smärtsamt lång scen.
Skådespelarna gör så gott de kan i roller som mest är som actionfigurer av plast. Gosling känns fysiskt trovärdig som proffs i combat, men bortslösad som ytlig actionhjälte utan mänskligt djup. Evans visade i "Knives Out" att han är bra på att spela skitstövel. Här får han maxa sin ondska som psykopat med sjuklig smak för sadistisk tortyr. Rollen är dock rejält klyschigt utformad. Fiendeskapen mellan de båda männen känns krystad inte för att aktörerna gör ett dåligt jobb utan för att varken dramatiken eller spänningen byggs upp alls i manuset. Billy Bob Thornton behöver i vanlig ordning bara ställa sig framför kameran för att stjäla varenda scen som han är med i. Julia Butters är väldigt bra som hjärtsjuk flicka. Kemin mellan henne och Gosling är det enda i filmen som någorlunda griper tag.
Ensemblens svaga länk är Ana de Armas. Hon försöker hitta ett nyansrikt skådespel, men misslyckas. Hon blir söt och näpen som vanligt, men hon övertygar inte som tuff agent. Man kan tycka att filmskaparna borde lärt sig av hennes lika poänglösa som lättglömda inhopp i James Bond-filmen "No Time to Die". Uppenbarligen gjorde man inte det. Eftersom karaktären som hon spelar och framför allt kemin mellan henne och Gosling är viktig för handlingen så innebär hennes brist på trovärdighet att filmen haltar ännu mer när det kommer till att engagera tittaren.
Actionfans utan minsta krav på annat än just välgjord action kan förmodligen gilla den här filmen. Ingen annan har något givande att hämta här. "The Gray Man" får nämligen "Fast & Furious"-filmerna att framstå som själfullt drama. Jag känner inte att jag slösat bort tiden med att se den här filmen för den är inte tråkig. Jag känner heller ingen direkt lust att se om den.
Premiär på Netflix 22 juli.
Läs mer om
Netflix
Skriv din recension
Användarrecensioner (2)
Den excellerar vad gäller hjärndöd action, med högt tempo och löjeväckande scener. Ibland blir det underhållande, men jag sitter mest och tänker på att filmen måste varit dyr och oj vad de bränner pengar i onödan (och hoppas att Prags centrum är OK efter all holmgång)! Dessutom plågas filmen emellanåt av en datorspelsklippning som drar ned på känslan. Manuset är supertunt och Chris Evans superfånig som skurk. Överlag känns filmens bad guys inte särskilt skrämmande eller trovärdiga, utan mest irriterande.
Det finns dock några ljusglimtar: Jag håller med recensent Blomberg om att relationen mellan Goslings karaktär och den hjärtsjuka flickan griper tag. Där finns passningar till både Léon och Terminator. Billy Bob Thorntons närvaro är också ett starkt kort; han behöver inte många sekunder för att addera själ till en berättelse. Jag hade gärna sett mer av honom, eller i alla fall finess, i stället för tröttsam tårta-på-tårta action.
Sevärd actionfilm, kanske den första bra filmen jag sett från Netflix. CGI:n är sådär på sina ställen men Gosling är otroligt cool. Även Ana de Armas gör det bra.
Chris Evans är dock helt felcastad som skurk och det lyser igenom hur svag skådis han är. Han hade tur som fick vara Cap. America iaf.
3+/5 (7/10)
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu