Lyrro - Ut & invandrarna 2018
Synopsis
Borta bra men hemma bäst? Nej, det stämmer nog inte riktigt - och har nog aldrig gjort. ”Lyrro” är en sketch-artad film som handlar om att människan har alltid varit på väg. Ibland flyende från något men ofta också sökande efter något annat. Kanske är det bättre någon annanstans, och kanske blir vi också bättre människor om vi får möjligheten att leva på en plats längre bort?
Info
Originaltitel
Lyrro - Ut & Invandrarna
Biopremiär
19 oktober 2018
DVD-premiär
25 februari 2019
Språk
Svenska
Land
Sverige
Distributör
Nordisk Film
Åldersgräns
11 år
Längd
Ett kärt återseende med många garv
24 år efter kultklassikern ”Yrrol” är Peter Dalle & co tillbaka med en ny samling sketcher om svenskt beteende. Resultatet är den roligaste svenska komedin på länge där våra begåvade veteraner, särskilt Suzanne Reuter, återigen får glänsa på vita duken.
Var har ni varit? Det vill jag nästan kärleksfullt ropa ut när det gamla ”Lorry”-gänget gör comeback på vita duken och faktiskt får mig att skratta. Högt flera gånger dessutom. Om det inte är ett bra betyg på en svensk komedi så vet jag inte vad. För svensk humor är en genre som, speciellt på vita duken, sett bättre dagar. Som 1994 när kultklassikern ”Yrrol” kom.
Nu är alltså ”Lyrro” här och regissören/manusförfattaren Peter Dalle har samlat sina veterankollegor Claes Månsson, Suzanne Reuter och Johan Ulveson för ännu en dråplig samling, sammanvävda sketcher. Dalle riktar förstoringsglaset mot typiskt svenskt beteende, från desperata pensionärer som vägrar åldras till verklighetsfrånvända nationalister. Men även PK-liberaler och radikalfeminister får varsina kängor. Ingen går säker för den ofta sylvassa satiren.
Det märks särskilt i den kanske bästa scenen, ett kommunalmöte där en muslim, en jude och en präst bråkar om vems religion som är viktigast. Dalle gör det han gör bäst – skildrar genant och bisarrt mänskligt beteende alldeles lagom överdrivet. Ibland mindre och ibland mer, och precis som i ”Yrrol” är det stundtals ojämnt men aldrig så det stör. Det är sällan man skrattar så här mycket och gott åt svensk humor, så det är bara att tacka och ta emot.
Förutom det kära återseendet så fungerar filmen också vilka fantastiska skådespelarveteraner vi har inom komedin. Särskilt Reuter och Ulveson är i toppform men hela ensemblen levererar guld i varje blick, gest och betoning. De äldre proffsen har här gått sällskap av Henrik Dorsin, Nour El Refai, Björn Gustafsson och Sanna Sundqvist som alla förväntat gör det de ska men bleknar aningen i jämförelse med originalgänget. Är det något som saknas så är det en kvinnlig sidekick till Reuter i likhet med Ulla Skoog i ”Yrrol” – eller åtminstone lite mångfald i rollistan (det blir aningen obekvämt att se Ulveson i turban…).
Men de flesta bristerna är detaljer i marginalen. För varje liten billig poäng som faller platt så finns tio asgarv som gör att man lämnar salongen på ett upprymt, glatt humör. Och personligen är jag extra lycklig över att se favoriten Reuter få glänsa på film igen. Hon är lika rolig när hon mormor-likt tröstar en bortskämd flygpassagerare som när hon botox-plutar med munnen iklädd skrikrosa cykeldräkt. Svensk humor är tillbaka!
Nu är alltså ”Lyrro” här och regissören/manusförfattaren Peter Dalle har samlat sina veterankollegor Claes Månsson, Suzanne Reuter och Johan Ulveson för ännu en dråplig samling, sammanvävda sketcher. Dalle riktar förstoringsglaset mot typiskt svenskt beteende, från desperata pensionärer som vägrar åldras till verklighetsfrånvända nationalister. Men även PK-liberaler och radikalfeminister får varsina kängor. Ingen går säker för den ofta sylvassa satiren.
Det märks särskilt i den kanske bästa scenen, ett kommunalmöte där en muslim, en jude och en präst bråkar om vems religion som är viktigast. Dalle gör det han gör bäst – skildrar genant och bisarrt mänskligt beteende alldeles lagom överdrivet. Ibland mindre och ibland mer, och precis som i ”Yrrol” är det stundtals ojämnt men aldrig så det stör. Det är sällan man skrattar så här mycket och gott åt svensk humor, så det är bara att tacka och ta emot.
Förutom det kära återseendet så fungerar filmen också vilka fantastiska skådespelarveteraner vi har inom komedin. Särskilt Reuter och Ulveson är i toppform men hela ensemblen levererar guld i varje blick, gest och betoning. De äldre proffsen har här gått sällskap av Henrik Dorsin, Nour El Refai, Björn Gustafsson och Sanna Sundqvist som alla förväntat gör det de ska men bleknar aningen i jämförelse med originalgänget. Är det något som saknas så är det en kvinnlig sidekick till Reuter i likhet med Ulla Skoog i ”Yrrol” – eller åtminstone lite mångfald i rollistan (det blir aningen obekvämt att se Ulveson i turban…).
Men de flesta bristerna är detaljer i marginalen. För varje liten billig poäng som faller platt så finns tio asgarv som gör att man lämnar salongen på ett upprymt, glatt humör. Och personligen är jag extra lycklig över att se favoriten Reuter få glänsa på film igen. Hon är lika rolig när hon mormor-likt tröstar en bortskämd flygpassagerare som när hon botox-plutar med munnen iklädd skrikrosa cykeldräkt. Svensk humor är tillbaka!
Skriv din recension
Användarrecensioner (4)
Nåt av det sämsta jag sett. Göta Kanal 2 framstår som en träffsäker skrattfest i jämförelse.
En del kul sketcher men de är rätt långt mellan dem tyvärr. Dalle tar som vanligt upp aktuella saker och skruvar till dem. Tyvärr är det inte särskilt kul denna gång
Andra kritiker (3)