Godzilla: Återkomsten 2016
Synopsis
Efter att i åratal ha livnärt sig på atomavfall dumpat till sjöss krälar ett reptilliknande monster upp ur havet för att tillintetgöra första bästa stad. Och detta är bara början! Snart muterar monstret och växer sig större och större, tills det mäter hiskeliga 120 meter över havet, varefter det sätter riktning mot miljonstaden Tokyo. Regeringen och militären gör allt i sin makt för att försöka stoppa vidundret. Men snart ska det visa sig att människan är ett ännu värre hot än något monster…
Info
Originaltitel
Shin Gojira (Shin Godzilla)
DVD-premiär
29 maj 2019
Digitalpremiär
29 maj 2019
Språk
Japanska
Land
Japan
Distributör
Studio S Entertainment
Längd
Godzilla är mäktigare än någonsin
När ett havsmonster börjar gå runt på Tokyos gator, verkar det inte finnas någon räddning. Godzilla stjäl showen i en annars långsam katastroffilm med fokus på politiska intriger.
Toho heter företaget som skapade Godzilla, eller Gojira som han även kallas, för nästan 100 år sen, och sen dess har de pumpat ut filmer om honom. “Shin Godzilla” är nr 29 i ordningen av japansla Godzillafilmer.
Den här filmen är självständig, det är alltså ingen uppföljare eller knyts samman med någon tidigare del. Vi får stidigt e Tokyo drabbas av en plötslig jordbävning, men i klassisk monsterfilm-anda inser man snabbt att jordbävningen har en svans, stora tänder, och är ingen jordbävning överhuvudtaget. Paniken sätter sig i stadens invånare, men man finner ett visst lugn i att monstret håller sig till vattnet som omger staden. Det skapas ett par stora vågor som översvämmer vissa kvarter, men inte farligare än så. Ända fram till upptäckten att monstret har ben, och kan gå på land.
Godzilla i den här filmen är skräckinjagande. Jag personligen är uppväxt med den amerikanska versionen från 1999, och har sedan endast sett hollywoodproduktionerna. Jag kan med stor säkerhet säga att synen av den här japanska Godzilla är den mest skräckinjagande formen av monstret jag har sett på film. Den rör sig på ett ormliknande sätt till en början och har stora, märkliga ögon. Det syns klart och tydligt att den är animerad, och det märks att budgeten inte var i närheten av Hollywood-nivåer, men enligt mig bidrar det bara till det skrämmande utseendet.
Godzilla används dock sparsamt, och vi får istället följa många, många politiker i mötesrum som diskuterar dels vad som är moraliskt rätt att göra, men även hur landet ska kunna överleva en sån här katastrof.
Den här filmen är självständig, det är alltså ingen uppföljare eller knyts samman med någon tidigare del. Vi får stidigt e Tokyo drabbas av en plötslig jordbävning, men i klassisk monsterfilm-anda inser man snabbt att jordbävningen har en svans, stora tänder, och är ingen jordbävning överhuvudtaget. Paniken sätter sig i stadens invånare, men man finner ett visst lugn i att monstret håller sig till vattnet som omger staden. Det skapas ett par stora vågor som översvämmer vissa kvarter, men inte farligare än så. Ända fram till upptäckten att monstret har ben, och kan gå på land.
Godzilla i den här filmen är skräckinjagande. Jag personligen är uppväxt med den amerikanska versionen från 1999, och har sedan endast sett hollywoodproduktionerna. Jag kan med stor säkerhet säga att synen av den här japanska Godzilla är den mest skräckinjagande formen av monstret jag har sett på film. Den rör sig på ett ormliknande sätt till en början och har stora, märkliga ögon. Det syns klart och tydligt att den är animerad, och det märks att budgeten inte var i närheten av Hollywood-nivåer, men enligt mig bidrar det bara till det skrämmande utseendet.
Godzilla används dock sparsamt, och vi får istället följa många, många politiker i mötesrum som diskuterar dels vad som är moraliskt rätt att göra, men även hur landet ska kunna överleva en sån här katastrof.
Det är tydligt att “Shin Godzilla” är en kommentar på det politiska väsendet i Japan, och något av en satir på hur tidigare katastrofer har hanterats. Det är inget ovanligt för en Godzilla-film, men här känns det som att det läggs mer krut på politikernas handlingar kring katastrofen, och diskussionerna kring besluten, än själva monstret. Har man koll på Japans historia, och gillar politiska intriger är det säkerligen en dramatisk historia att följa. När USA lägger sig i och börjar planera bombattacker över Tokyo ökar spänningen ännu mer.
Ett problem är dock att karaktärerna inte har jättemycket djup. Det finns inte direkt någon person att grabba tag i, att tycka om och heja på. Vi får se flera personer som försöker komma på lösningar på sina egna sätt, men det är så många olika, och vi spenderar så lite tid med dem, att det känns lite platt på karaktärsfronten. Man kan snarare säga att Japan är huvudkaraktären.
Men om man endast är ett fan av stora monster som slåss, som jag, blir man inte besviken. Den här Godzilla får amerikanska versioner att se ut som små hundvalpar, då den utvecklas genom filmen och visar nya krafter allt eftersom. Det är sällan ett land har varit så maktlöst i en monsterfilm, som Japan är i “Shin Godzilla”. Man försöker på många olika sätt, men det verkar inte gå att få stopp på den förhistoriska jätten, vilket är mäktigt att se.
I slutändan är “Shin Godzilla” en välgjord monsterfilm, med en tillräckligt annorlunda twist på monstret för att det ska kännas fräscht om man är van vid Hollywood-Godzilla. Med lite mer karaktärsdjup och mindre tid för möten i konferensrum, hade det här varit en klockren hit.
Men om man endast är ett fan av stora monster som slåss, som jag, blir man inte besviken. Den här Godzilla får amerikanska versioner att se ut som små hundvalpar, då den utvecklas genom filmen och visar nya krafter allt eftersom. Det är sällan ett land har varit så maktlöst i en monsterfilm, som Japan är i “Shin Godzilla”. Man försöker på många olika sätt, men det verkar inte gå att få stopp på den förhistoriska jätten, vilket är mäktigt att se.
I slutändan är “Shin Godzilla” en välgjord monsterfilm, med en tillräckligt annorlunda twist på monstret för att det ska kännas fräscht om man är van vid Hollywood-Godzilla. Med lite mer karaktärsdjup och mindre tid för möten i konferensrum, hade det här varit en klockren hit.
Skriv din recension
Användarrecensioner (2)
Godzilla Återkomsten, men mest känd för "Shin Godzilla" vilket är den officiella titeln, är en metafor av Fukijima kärnreaktor-katastrofen, tillsammans med kritik av Japans politik som gör allt värre. Och det reflekterar den här drama, med otroliga vinklar som visar storleken och förförelse Godzilla kan orsaka.
Och eftersom det är en metafor om politisk drama, ingen av karaktärerna är fokus huvudkaraktärer, vilket är bra. Rekommenderar att se på denna otroliga filmen gjort av Hideako Anno: skaparen av Neon Genesis Evangelion.
Efter Gareth Edwards "Godzilla" som gjorde ett starkt uppsving av en känd ikon inom filmvärlden. Godzilla. Min favorit och en av de filmerna jag växte upp med och haft starkt intresse inom Romantiken, Gotisk och bara klassiska monster/skräck filmer så har Toho återvänt sen 2004 med en ny Godzilla film som sedan 1954 går kanske hand i hand och visar starkt om kärnvapen skräck.
Godzilla Resurgence, Shin Godzilla, True Godzilla, New Godzilla, Shin Gojira är ett par namn som denna film använder, visserligen så kallas den idag Shin Godzilla men jag håller mig till Godzilla Resurgence eller Shin Gojira.
Denna film är inte för som folk som vissa kallar "popcorn munching ADHD audience" som jag har hört, ser någon film utan att ha noll koll på vad handlingen är och ställer dumma frågor. Jag anklagar ingen! Det jag försöker säga är att denna film är inte riktigt som många andra filmer eller även Godzilla filmer.
Tillskillnad från flesta filmer så är det starkt fokus på politik eller samhället vilket är mycket intressant. Man får följa själva styrelsen och ibland vet man inte vem som är huvudperson. Det är iallafall intressanta karaktärer och filmning. Det känns som att det har hänt på riktigt. Det häftiga med den här filmen är att de använder klassiska ljud effekter som har använts genom tiderna, även om det inte låter så i verkligheten så är det fantastisk att man håller något så traditionellt. De kör också liknande effekter men med lite CGI. Så att det ser ut som en gammal film men ändå modern insättning. Det är häftigt att ett film bolag inte lägger alla pengar på CGI utan hela filmen med story, känsla och kör också gamla effekter.
Filmen består mycket av möten och krig. Mest möten. Men det är ett ovanligt tempo än hur det låter. Det slösas inte bort massa onödiga scener och själva Godzilla attacken är så mäktig eftersom hela filmen påminner om den första filmen.
Vi tar och snackar lite vad som lockade mig att se den här filmen. Just det, Godzilla. Han ser helt annorlunda ut i den här filmen än någon annan. Han har en stel kropp, lång svans små armar och väldigt ojämna tänder och klor samt små ögon. Godzilla ser ut som en zombie. Denna design är unik och visar att man inte blir en superhjälte av radioaktivitet utan man blir en så kallad ABOMINATION. Så Godzilla går runt och lider av smärta och har människan efter sig. En mycket mäktig scen som fick mig att få tårar i ögonen var när han laddade upp sin atom stråle som är då lila. Först så sprutar han ut rök, sen eld och sen omvandlas den till en atomstråle. I den här scenen så spelas det upp en låt som heter "Who will know" (sök den på youtube med text) som handlar om Godzillas syn på världen och hans tankar.
I filmen så går Godzilla genom en evolutions fas. Han börjar som en mindre varelse som har inga händer och ser lite ut som en reptil anka utan näbb som förstör allt i sin väg. Sen utvecklas han igen han står rakt upp och får armar under denna scen skall han symbolisera Godzilla (1954) där han ger ut det första vrålet som Godzilla någonsin gjort. Sen efter av att ha försvunnit i havet så kommer han tillbaka och är mycket större, större en Legendarys Godzilla och det är den. Modellen som finns mest bilder på.
En fantastisk och traumatisk film som någonsin har gjorts och är ett måste för Godzilla fans samt inom monster genren.
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu