Guy Manley - A Real Movie 2024

Action Komedi
92 MIN
Guy Manley - A Real Movie poster

Guy Manley, tidigare världens kändaste hemliga agent, kallas tillbaka från sin alkoholfyllda pension för ett sista uppdrag av sin före detta chef Buck Cash. Hans uppdrag? Döda Bucks bror, Rich Cash, för att hindra honom från att bli vald till stadens nya borgmästare och därmed stoppa honom från att bli världens mäktigaste person!
3.6 av 14 användare

Charlotte Brange

11 september 2024 | 09:00

Om “fullt ös medvetslös” vore en film

RECENSION. Termen “overkill” har aldrig varit mer aktuell än när Sverige får stifta bekantskap med superagenten Guy Manley i den här parodi-actionrökaren. Det blir ultravåld i alla bemärkelser vilket du antingen kommer att hata eller tja, åtminstone tycka är lite cool.
Världens mest kända spion är tillbaka! Vet du inte vem Guy Manley är? Då kommer du snabbt att få lära dig. Mannen med världshistoriens manligaste namn var förut en framgångsrik hemlig agent med rätt att döda, men som nu verkar närmare att döda sig själv. Tyngd av skilsmässor har den avdankade agenten klivit rätt in i en alkoholdimma där han i mitt tycke verkar trivas ganska bra, och hejas gott på av den lokala bartendern.

Guy Manley väcks i sitt alkoholrus av att bli anlitad till ett viktigt uppdrag, signerat borgmästarkandidaten Buck Cash, självklart med en ryskklingande accent och ett rejält ansiktsärr. Uppgiften består av att döda Bucks bror, Rich Cash (vilket namn!) för att stoppa honom från att vinna det kommande valet och därav bli världens mäktigaste man. Kan Guy Manley nyktra till tillräckligt för att fullfölja sitt åtagande, eller ser det kört ut för vår nya favoritagent?

Bakom “Guy Manley - A Real Movie” står humorkollektivet Nattkomik som med glimten i ögat själva menar att de “gör dumma grejer, och smarta filmer”. Projektet Guy Manley föddes egentligen för drygt 10 år sedan - under Västeråskillarnas gymnasietid - men har nu lyckats sjösättas som hel långfilm på den stora vita duken. En riktig småstads-blockbuster med endast fyra personer (!) inblandade i dess produktion har alltså fått se dagens ljus, och jag måste ändå erkänna att jag tycker att det är kul att vi vågar spela ut några opretentiösa kort i det här landet också.

Vår våldsamma komediparodi som jag möts av är en film helt olik alla andra jag tidigare sett. Jag har känna av influenser från “Deadpool”, “James Bond”, den alkoholiserade “Hancock” men även vår legendariska "Kung Fury". Under resans gång så sprängs, skjuts och krossas skallar med mera i en hejdlös takt som aldrig verkar ta slut. Våldet smackas fram och tillbaka och det är få stunder som man hinner pausa och tänka efter vad det är som egentligen sker. Ibland är det mer musikvideo och fräcka effekter än just en film, men det finns säkert en publik för det med.

En sak är väldigt säker - det här är faktiskt oväntat läcker film. Filmen kallar sig själv "VFX-heavy" och levererar VFX i hela 1553 av 1607 filmrutor. Alldagliga Västerås har förvandlats till “Dimburg City”, en Gotham-lookalike komplett med en nästintill evig natt, skitiga gatuhörn och självklart en ondskefylld och överdimensionerad skyskrapa. Våldet och actionscenerna ser inte alls bara taffliga eller trickfilmade ut, utan det är rått, pampigt och körs bokstavligen ända in i kaklet.

Berättelsen då? Ja, den är som väntat fylld av klyschor och coola grabbar med vapen och ammunition. Det doftar tramseri med som det slängts pengar på, och då ska den ändå vara gjord med låg budget. Jag förvånas dock över att humorn är det svaga kortet i leken, speciellt när det kommer ifrån ett gäng med just komik i namnet. Det saknas en viss grad av ironi som låter publiken vara med, för ibland känns det som att vi bara är utomstående som inte riktigt släpps in när det coola gänget håller låda.

Är din favoritgenre ultravåld i kvadrat ihop med coola one-liners sagda av stenhårda tuffingar? Då kan du helt bortse från mina ifrågasättande tankar och istället omfamna Guy Manley och hans skurkovänner som dina nya favoriter. Glöm inte att stanna kvar efter att sista bomben har smällt av, för då bjuds det - om möjligt - ännu mer knasigheter.
| 11 september 2024 09:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Guy Manley - A Real Movie