Cruella 2021
Synopsis
Möt Cruella de Vil som du aldrig sett henne förut! Äntligen kommer här hela historien om hur hon blev den rebelliska, eleganta och hämndlystna Cruella. Följ med till 1970-talets London, fyllt med punkrock, normbrytande attityd och ikoniskt mode, och med en överraskande vändning som kommer förändra allt du trodde du visste om Cruella de Vil.
Info
Originaltitel
Cruella
Biopremiär
28 maj 2021
DVD-premiär
17 augusti 2021
Digitalpremiär
28 maj 2021
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Walt Disney Pictures
Åldersgräns
11 år
Längd
Svart och vit skurkhistoria utan nostalgi
Prickarna går aldrig ur? I Disneys punkiga ”Cruella” möter vi en sympatisk version av superskurken Cruella de Vil – men resultatet blir tyvärr inte helt fläckfritt.
Vare sig det är de bedårande tecknade versionerna eller de mer realistiska varianterna, så är dalmatinerna Pongo, Perdita, och deras 101 valpar för oss flesta en del av vår barndom. I barnfilmerna blir de söta valparna elakt stulna av den otrevliga divan Cruella – en dramatisk dam i svart och vitt hår, som kan, eh, gå över lik för att få sätta klorna i sin efterlängtade päls.
I 2021 års ”Cruella” börjar vi om från början och möter en ung Estella (Emma Stone), miltals från den skräckinjagande Cruella vi idag känns vid. Estella har hopp och drömmar om att bli modedesigner, men livet tar sina törnar och i en tragisk olycka som involverar hennes egen mor uppstår både rädsla och avsky för dalmatinerhundar. Som strulig tonåring hamnar hon därmed på gatan bland Londons skumma kvarter.
Tillsammans med nyfunna kumpanerna Jasper (Joel Fry) och Horace (Paul Water Hauser), gör småtjuvarna gatorna osäkra – tills Estella stöter på den största bossen av dem alla, baronessan (Emma Thompson). Estella får nu avväga hur stor del av henne själv som är den vardagliga och väna Estella, och hur stor del som nu tas upp av hennes mer teatrala persona - Cruella.
I fotspåren av tokhyllade ”Joker” (2019), ”Birds of Prey” (2020), och kommande tv-serien ”Loki” (2021) så är det alltså skurkhistorier som är högaktuella på tapeten. Ingen vill se en helyllehjälte rädda katten ur trädet, vi vill snarare se hur den riviga katten hamnade där från allra första början. "Cruella" vill gärna vara utmanande och extravagant, men filmen kommer på sig själv att den i slutändan är en del av en familjeinriktad Disneyvärld.
Cruella är en svår gestalt att ta sig an, det ska man ändå ge dem. En hel del andra kända skurkar, till exempelvis Askungens ”Maleficent” (2014) gav oss en allt annat än lättsam bakgrundshistoria som gjorde att sagornas uppdelande i svart eller vitt blev suddat i kanterna. Men Cruella, hur ingjuter man sympati i en så pass hatad karaktär – hon som bokstavligen gjorde pälskappor av hundar?
Soundtracket till ”Cruella” är häftigt punktungt med The Clash, Blondie, och The Doors. Det är coola kostymer, glamorösa baler, och de hätska mode- och klädfyllda scenerna för tankarna till dynamiken i ”Djävulen bär Prada” (2006). Men med ytligt tema kommer tyvärr även ett ytligt resultat, då önskan att få ett tidstypiskt djup i Emma Stones skurk snurras bort i ivern att göra filmen både dramatisk och påpälsande elegant.
”Cruella” är definitivt en cool film, där både Emma Thompson och Emma Stone gör pricksäkra insatser som sina respektive modestjärnor. Då filmen ska vara edgy och en relativt mörk historia, saknar jag starkt den humoristiska touchen som Glenn Close tillförde i sin roll som live-action-Cruella i ”101 dalmatiner” (1996). Resten av filmen är för lång, för tjatig – alla galaevent blir snart tröttsamma att se på – och inte heller så nytänkande som jag hade föreställt mig. ”Cruella” förtjänar inte allt igenom skäll, men den skulle helt klart ha bjudit på mer nostalgi och mindre ytligheter.
I 2021 års ”Cruella” börjar vi om från början och möter en ung Estella (Emma Stone), miltals från den skräckinjagande Cruella vi idag känns vid. Estella har hopp och drömmar om att bli modedesigner, men livet tar sina törnar och i en tragisk olycka som involverar hennes egen mor uppstår både rädsla och avsky för dalmatinerhundar. Som strulig tonåring hamnar hon därmed på gatan bland Londons skumma kvarter.
Tillsammans med nyfunna kumpanerna Jasper (Joel Fry) och Horace (Paul Water Hauser), gör småtjuvarna gatorna osäkra – tills Estella stöter på den största bossen av dem alla, baronessan (Emma Thompson). Estella får nu avväga hur stor del av henne själv som är den vardagliga och väna Estella, och hur stor del som nu tas upp av hennes mer teatrala persona - Cruella.
I fotspåren av tokhyllade ”Joker” (2019), ”Birds of Prey” (2020), och kommande tv-serien ”Loki” (2021) så är det alltså skurkhistorier som är högaktuella på tapeten. Ingen vill se en helyllehjälte rädda katten ur trädet, vi vill snarare se hur den riviga katten hamnade där från allra första början. "Cruella" vill gärna vara utmanande och extravagant, men filmen kommer på sig själv att den i slutändan är en del av en familjeinriktad Disneyvärld.
Cruella är en svår gestalt att ta sig an, det ska man ändå ge dem. En hel del andra kända skurkar, till exempelvis Askungens ”Maleficent” (2014) gav oss en allt annat än lättsam bakgrundshistoria som gjorde att sagornas uppdelande i svart eller vitt blev suddat i kanterna. Men Cruella, hur ingjuter man sympati i en så pass hatad karaktär – hon som bokstavligen gjorde pälskappor av hundar?
Soundtracket till ”Cruella” är häftigt punktungt med The Clash, Blondie, och The Doors. Det är coola kostymer, glamorösa baler, och de hätska mode- och klädfyllda scenerna för tankarna till dynamiken i ”Djävulen bär Prada” (2006). Men med ytligt tema kommer tyvärr även ett ytligt resultat, då önskan att få ett tidstypiskt djup i Emma Stones skurk snurras bort i ivern att göra filmen både dramatisk och påpälsande elegant.
”Cruella” är definitivt en cool film, där både Emma Thompson och Emma Stone gör pricksäkra insatser som sina respektive modestjärnor. Då filmen ska vara edgy och en relativt mörk historia, saknar jag starkt den humoristiska touchen som Glenn Close tillförde i sin roll som live-action-Cruella i ”101 dalmatiner” (1996). Resten av filmen är för lång, för tjatig – alla galaevent blir snart tröttsamma att se på – och inte heller så nytänkande som jag hade föreställt mig. ”Cruella” förtjänar inte allt igenom skäll, men den skulle helt klart ha bjudit på mer nostalgi och mindre ytligheter.
Läs mer om
Charlotte Brange
Skriv din recension
Användarrecensioner (7)
Blev glatt överraskad av den här efter all kritik jag hört. Mycket ögongodis och charmiga karaktärer. Gillade alla nickningar den gjorde till originalet. Men är det ingen som tänkt påtala Emma Stones horribla försök till en brittisk accent? Bortsett från det och en viss överdramatisering som till och från inte passade henne så gillade jag den.
För någon som är fullständigt ointresserad av mode och inte har sett någon tidigare Dalmatinerna-film var Cruella en oväntat lustfylld filmupplevelse. Det här är inte alltför mörkt utan lite sockersött och tillrättalagt vilket man bör uppskatta och vara beredd på när det gäller Disney. Emma Stone spelar Estella, en assistent och kläddesigner till Emma Thompsons rollfigur Baronessan (några härliga glimtar till Djävulen bär Prada går att finna här). Snart antar Estella alter-egot Cruella och börjar utmana Baronessan om vem som är den hippaste modeskaparen i West End. Dessvärre är Baronessan en mer enformig karaktär med en obefintlig karaktärsutveckling. De båda Emmorna ser ut att ha roligt i rollerna och särskilt i samspelet med varandra. Cruella var länge en sjua för mig, men när eftertexterna börjar rulla går det inte att förneka att det här är en skicklig och väl genomarbetad underhållning som förtjänar ett snäpp högre betyg än bara "bra". Kritiken om att den är lång kan jag förstå, det hade förmodligen gått att knåda om och kapa femton minuter utan någon större förlust. 8/10.
Värd att ses på Disney+ en fredag kväll. Kul att det kommer en uppföljare (en Cruella 2). Hoppas på att Disney vågar ta ut svängarna lite mer i uppföljaren (göra den lite mörkare och ge den lite djupare handling) 😊
Ger denna film ⭐⭐⭐.