Box 21 2020-
Synopsis
Serien "Box 21" är en explosiv historia om trafficking med svåra moraliska frågor om offer och gärningsmän. Lidia och Alina är två unga tjejer från öst som drömmer om ett bättre liv. Flickorna luras till Sverige med löften om bättre jobb - en resa som slutar i sexslaveri och tankar på hämnd på männen som stal deras liv. Bygger på Roslund & Hellströms succéroman med samma namn.
Info
Originaltitel
Box 21
Seriepremiär
17 januari 2020
Digitalpremiär
17 januari 2020
Antal säsonger
0
Antal avsnitt
0
Språk
Svenska
Land
Sverige
Klassiskt magplask om fruktansvärd trafficking
Prisbelönade författarna Roslund & Hellströms "Box 21" är som tv-serie ett kaotiskt spektakel utan tonalitet där regissören tyckts injicerat skådespelarna med en liten dos botox.
"Box 21" är baserad på Roslund och Hellströms kriminalroman med samma namn. Två parallellhistorier från den undre världen möts genom huvudkaraktären - kriminalkommissarie Ewert Grens. Den ena rör en misshandlad prostituerad från Rumänien, den andre en nyligen frisläppt, drogstinn Iranier. Deras båda öden möts på sjukhusets akutmottagning där den ena tar den andre gisslan.
En intrikat intrig som kunde varit Liam Neeson-material med ”Taken”-känsla, men dessvärre påminner istället ”Box 21” mig om varför jag instinktivt är avigt inställd till svenska dussinproduktioner.
Jag är inget fan av kriminalromaner och har inte läst ”Box 21”, men jag har förstått att författarduons frågeställningar vanligtvis kretsar kring vem som är offer och vem som är förövare. Ett grundkoncept som känns tidlöst och ständigt aktuellt, och som i tv-serien också kommer till sin rätt. Dessvärre gör nästintill ingenting annat det. Vid en första anblick tvekar jag över vad jag tittar på. Är det en billig romantisk komediserie från 90-talet som går i repris? Är det en reboot av ”Morden i Midsomer” i svensk tappning? Är det en stylad realityserie om parmiddagar? Dessa frågeställningar gör att det som egentligen borde vara en mycket mörk berättelse drunknar i förvirringen kring tonalitet och allt som inte fungerar.
Människohandel med både barn och kvinnor från Rumänien är fruktansvärt, och vid små glimtar i ”Box 21” lyckas man förmedla detta - med en meny där ”gruppvåldtäkt” har ett pris och då huvudkaraktären ställs inför ett rum fullt med unga män som betalt hallicken för hennes tjänster. Tyvärr når de aldrig samma nivå som ”Lilja 4-ever”, vars våldtäktsscen jag aldrig glömmer. ”The Whistleblower”, ”Human Trafficking” och ”Eastern Promises” är bara ytterligare några filmer och tv-serier som håller betydligt högre mått på samma tema.
Det är en kombination av styltig och konstlad dialog, som då rumänskans chef tycker att hon ska ”Prova att le någon gång – då rullar nog pengarna in” eller då en frisörska säger att kimchi "luktar kukballe”. En skådespelarensemblen som verkar lärt sig allt om hur man förmedlar känslor av Nicolas Cage och gangstrar som får 80-talets Björn Skifs att verka stentuff.
Lägg där till en slowmotion-scen på springande polis, ett montage där förälskelsen mellan rumänskan och hennes blivande hallick gestaltas genom att de pussas med varsitt gosedjur inne i en parfymbutik (här kräks jag nästan) och ett desperat försök att arbeta med rött/grönt foto vid slumpmässigt utvalda tillfällen. Resultatet blir minst sagt spretigt. Så spretigt att jag finner mig själv fundera över varför den kvinnliga inspektören har polotröja under sin skjorta när andra bär t-shirts. Det ser väldigt varmt ut.
Den enda som lyser igenom kaoset, som känns som att hon ansträngt sig, är Ilinca Neacsu som spelar rumänskan. Det märks också på att hon är den enda skådespelaren som fått utrymme att ändra ansiktsuttryck. Berättelsen är också intrikat och hyfsat påhittig, men det hade krävts en helt annan produktion för att få den att lyfta. Dessutom är jag osäker på om handlingen rentav är för perfekt sammanvävd för min smak. Perfektionen gränsar till att bli trist korrekt, samtidigt som jag förstår alla som fångats av boken då den är traditionellt spännande.
Dessvärre är tv-seriekonkurrensen stenhård idag. Jag gillar inte att såga saker bara för att, men inom kriminalgenren finns för mycket som är bättre, "Bron", "True Detective", "Fargo", för att ta några exempel. Nej, detta blir ett klassiskt magplask.
Skriv din recension
Användarrecensioner (2)
Jag gillar Roslund och Hellströms böcker, så jag hade höga förväntningar på serien. I böckerna möter man en åldrande och cynisk Grens, att göra om honom till nån sorts medelklass-hipster funkar inte alls för mig. Huvudrollsinnehavaren är mer än lovligt träig, bara Joakim Sällström och Ilinca Neascu kommer undan med hedern i behåll. Nej, det här blev inte bra.
ÄNTLIGEN en svensk serie med tung andemening.
Det finns ingen blyghet här inte, utan man åker direkt med in i spänning och handling där det är omöjligt att inte bli berörd.
Verklighetstroget innehåll, ett tjusigt skådespeleri som ger karaktärerna sina (för mig) rätta ansikten och en genialisk uppbyggnad av rollernas betydelse för varandra.
Det som också tilltalar mig av serien är andemeningen, den känns oerhört tydligt, här ges en insyn i hur ett liv idag kan spottas på genom egna hungriga begär, där egon, sorg, förluster, förnedring och trauman förvrider en människa så totalt att inget förstånd råder utan skapar en vanmakt som snart står för full blomning.
Men det finns hopp, handlingen ger ändå trots mörkret ett litet hopp. Jag väntar spänt på nästkommande avsnitt.
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu