Exit 2019-2023
Synopsis
De har pengar, karriär och familj. Men de fyra vännerna ur samhällets elitskikt har tråkigt och pressar sina behov av tillfredsställelse allt högre. En verklighetsbaserad serie från Oslos finansvärld.
Info
Originaltitel
Exit
Seriepremiär
11 september 2019
Digitalpremiär
27 september 2019
Antal säsonger
3
Antal avsnitt
24
Avsnittslängd
Språk
Norska
Land
Norge
SÄSONG
1
2
3
SÄSONG
1
SÄSONG
2
SÄSONG
3
01
Sterile
2019-09-27
02
Whores and Lobster at Hankø Island
2019-09-27
03
You or Me
2019-10-04
04
Face Off
2019-10-04
05
She's a Whore
2019-10-11
06
Cute and Sweet Boys
2019-10-11
07
The Day After
2019-10-18
08
It Was Me
2019-10-18
Norsk dekadent såpopera är precis lika härligt som det låter
Norges största tv-succé sedan “Skam” handlar om fyra män som helt verkar sakna känslan som så tydligt präglade de osäkra tonåringarna. Det fartfyllda dramat får grabbarna i “Wolf of Wall Street” att verka närmast timida.
När första avsnittet av “Exit” är slut blir man nästan tvungen att spola tillbaka till förtexterna för att se om man verkligen läst rätt. Serien ska alltså vara baserad på verkliga intervjuer med lyckade finansmän i Oslo. I första avsnittet får vi se en blond man med backslick jaga efter en prostituerad med kniv, fullkomligt naken och markant uppspelt av spektaklet. Något senare slår en annan kostymklädd man ner en kvinna han tycker är kaxig. Våldet varvas med scener som innehåller så mycket kokain att inte ens Scarface själv hade haft kapacitet att hålla norrmännen nöjda. Man undrar hur mycket som faktiskt kan stämma.
Nog för att finansmäns dyra, och ibland speciella, vanor är väldokumenterade runt om i världen, men kombinationen av narcissism, megalomani och ren sadism gör historierna minst sagt otroliga. Skaparen bakom “Exit”, Øystein Karlsen, ska ha baserat manuset på en tre timmar lång intervju som en NRK-journalist utfört med fyra av Oslos finansiella elit. De historier som berättats ska ha direkt koppling till vad som händer i serien. Om ens ett stoff av det högoktaniga dramat är sant, är det tillräckligt mycket för att chockera vem som helst.
Serien följer framförallt Adam, spelad av svenska Simon J. Berger, och hans fru Hermine. Hermines högsta önskan är att bli gravid, det hon inte vet är att Adam har steriliserat sig och inte alls har några planer på att få barn. När ämnet kommer på tal antyder Adam att hon kanske ska jobba på sig själv, så kommer det nog gå bra till slut. En av seriens många höjdpunkter är just dynamiken mellan de två makarna. Hur Hermine långsamt vågar utmana tankarna på allt Adam talar sanning.
Vid sidan om det psykologiska kammarspel som utspelar sig mellan Adam och Hermine, handlar serien om de fyra börsmäklarna, deras relation till familjelivet och hur de försöker hitta kickar i den långsamma vardagen som medelålders män. Det är här serien är som bäst. Det är otroligt roligt att följa de extrema fester som vännerna har i lägenheten de samäger. Manuset är otroligt vasst och lyckas med att få en att skratta, samtidigt som scenerna blir mer och mer mörka.
Blandningen av humor och dekadent mörker gör serien intressant och annorlunda, men balansen däremellan kan ibland hämma den annars väldigt höga kvalitén. Det känns som att seriens skapare försökt vara övertydliga i hur osympatiska karaktärerna är, som att man verkligen velat betona hur fel deras handlingar är. Det gör att de fyra vännerna, trots bra skådespeleri, kan upplevas som något tvådimensionella. Karaktärernas mer förlåtande sida får däremot större utrymme i den andra säsongen.
När “Exit” är som bäst, i de rappa och humoristiska scenerna, håller serien högsta klass. Efter en andra säsong som dessutom vidareutvecklar karaktärerna och relationen dem emellan, finns det absolut ingen anledning till att du inte bör se det norska fenomenet.
Nog för att finansmäns dyra, och ibland speciella, vanor är väldokumenterade runt om i världen, men kombinationen av narcissism, megalomani och ren sadism gör historierna minst sagt otroliga. Skaparen bakom “Exit”, Øystein Karlsen, ska ha baserat manuset på en tre timmar lång intervju som en NRK-journalist utfört med fyra av Oslos finansiella elit. De historier som berättats ska ha direkt koppling till vad som händer i serien. Om ens ett stoff av det högoktaniga dramat är sant, är det tillräckligt mycket för att chockera vem som helst.
Serien följer framförallt Adam, spelad av svenska Simon J. Berger, och hans fru Hermine. Hermines högsta önskan är att bli gravid, det hon inte vet är att Adam har steriliserat sig och inte alls har några planer på att få barn. När ämnet kommer på tal antyder Adam att hon kanske ska jobba på sig själv, så kommer det nog gå bra till slut. En av seriens många höjdpunkter är just dynamiken mellan de två makarna. Hur Hermine långsamt vågar utmana tankarna på allt Adam talar sanning.
Vid sidan om det psykologiska kammarspel som utspelar sig mellan Adam och Hermine, handlar serien om de fyra börsmäklarna, deras relation till familjelivet och hur de försöker hitta kickar i den långsamma vardagen som medelålders män. Det är här serien är som bäst. Det är otroligt roligt att följa de extrema fester som vännerna har i lägenheten de samäger. Manuset är otroligt vasst och lyckas med att få en att skratta, samtidigt som scenerna blir mer och mer mörka.
Blandningen av humor och dekadent mörker gör serien intressant och annorlunda, men balansen däremellan kan ibland hämma den annars väldigt höga kvalitén. Det känns som att seriens skapare försökt vara övertydliga i hur osympatiska karaktärerna är, som att man verkligen velat betona hur fel deras handlingar är. Det gör att de fyra vännerna, trots bra skådespeleri, kan upplevas som något tvådimensionella. Karaktärernas mer förlåtande sida får däremot större utrymme i den andra säsongen.
När “Exit” är som bäst, i de rappa och humoristiska scenerna, håller serien högsta klass. Efter en andra säsong som dessutom vidareutvecklar karaktärerna och relationen dem emellan, finns det absolut ingen anledning till att du inte bör se det norska fenomenet.
Skriv din recension
Användarrecensioner (2)
Säsong 3 är bäst! Dramat knyts ihop.Alltigenom stort skådespeleri och foto. Simon J Berger kan spela störda och obehagliga typer. Mästerverk.
Att få följa en serie där alla huvudkaraktärerna är skitstövlar är extremt underhållande och befriande. Här behöver du inte fundera på vem du ska hålla på eller sympatisera med. Spänningen ligger istället på vad för sjukt som ska hända härnäst och hur de ska/kan komma undan med allt. Svineriet blir kanske lite monotont i säsong 2 men serien växlar samtidigt upp på andra plan. Den svarta humorn och rappa dialogen känns också klockren. Rekommenderas starkt!
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu