Visa första inlägg
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Ja det är märkligt :) 
Har nu gått igenom kalendern här på MZ och alla filmer jag gett högt betyg hör till 2010, de var med i racet på Oscarsgalan. Hittade en till film förutom "Hanna" och "Win Win" som jag gett en fyra och det var "Rango" som jag gillade och gav en svag fyra vill jag minnas. Hoppas som sagt på hösten.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Viktor; En fyra till "Red State" alltså? låter lovande, den vill jag verkligen se. Verkar vara en film helt i min smak.
Angående filmåret 2011 så vågar jag inte uttala mig ännu, ja det beror alltså på att jag har så mycket kvar att se. Är väl inte jätteimpad hittills, men det är ju en bit kvar, ja speciellt för mig då :) "The Lincoln Lawyer" och "The Beaver" var i alla fall trevliga filmer och filmer som "Hanna", "Red State", "The Way Back" och "Source Code" hoppas jag på, ska väl ta och hugga in i dessa filmer snart nog. Ja även "Super 8" så klart, men man har ju hört så vitt skilda meningar om den så mina förväntningar har jag sänkt en aning, förmodligen lika bra så uppfattar jag kanske den som bättre då jag väl ser den. Sedan så kommer det väl en "mindre" drös filmer under september-december också så jag hoppas då verkligen på att 2011 slår stentrista 2010 :)
Jag delade dock ut en eller två femmor ifjol och det har jag ännu inte gjort i år, men jag menar blir det typ 10-15 fyror i år men ingen femma så skulle ändå 2011 kännas starkare än 2010. Ja, ett högre medelbetyg väger starkare känns det som. Fast det där kan så klart diskuteras, är nyvaken här nu så jag orkar inte sätta mig in i det hela något djupare just nu :)

1770 inlägg
för
1770 inlägg
Jag tycker att filmåret varit otroligt starkt hittills, bästa på länge faktiskt, och nu rör det sig mot sitt slut om bara några veckor. Jag har fått äran att dela ut fem fullpottare och det är insane, sett så fruktansvärt mycket bra film i år. Steve McQueens ''Shame'' tycker jag är årets bästa, den är så fruktansvärt briljant på alla plan, älskar de vackra långa tagningarna, Fassbender och Mulligan lyser, sedan är tonen och hela stämningen i filmen magisk. George Clooney's ''The Ides of March'', Nicolas Winding Refns ''Drive'', Terrence Malicks ''The Tree of Life'' och Sean Derkins ''Martha Marcy May Marlene'' är annars filmer som jag totalt älskar och delat ut varsin femma till. 
Andra fantastiska filmer i år är bl a ''Contagion'', ''The Beaver'', ''The Way'', ''50/50'', ''Crazy, Stupid, Love'', ''The Help'', ''The Raid'', Ja det finns sanslöst mycket bra film från 2011, skönt att det inte är slut ännu. Kommer en liten bunt nu i december som jag ser fram emot, ''Moneyball'' och ''The Girl with the Dragon Tattoo'' till exempel. 
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Jag är benägen att hålla med, det här filmåret har varit klart bättre än 2010 och 2009 som var två riktiga katastrofår i mitt tycke. Framförallt 2009 då den enda film som jag gav en femma var Pixars Up.
Jag tycker fortfarande att det kommer hemskt mycket urusla filmer där Red Riding Hood, Transformers 3, Green Lantern, World Invasion: Battle LA, Arena, Catch. 44 och Cowboys and Aliens förtjänar ett hedersomnämnande. Sedan så var jag inte ett dugg imponerad av Beginners, Our Idiot Brother och Rise of the Planet of the apes som många andra var.
Men det har kommit mycket mer starka filmer i år än de senaste åren och det är riktigt kul!
Min topp fem än så länge ser ut som följer:
1. The Ides of March
2. The Tree of Life
2. Drive
4. The Help (Niceville)
5. Margin Call
Sedan så ligger filmer som Hanna, Flykten från Bastoy och Crazy, Stupid, Love i kölvattnet.
Har dessutom många filmer kvar att se som Moneyball, War Horse, Descendants, Shame, Martha Marcy May Marlene, Contagion och många fler, så det är verkligen ett år som gått i rätt riktning får jag säga.

3541 inlägg
för
3541 inlägg
Jag har inte delat ut en enda femma i år, när ska det komma? Filmåret är snart slut dammit!
Jag har goda förhoppningar på "Carnage", jag älskar Roman Polanski och casten är ju suverän. Riktigt intressant premiss också. Kan bli en galen film, säkert väldigt rolig. Sedan kommer det ju en Spielberg-film som jag tror att många ryggar undan ifrån pga hästgrejen. "En hästfilm", jag tror att det är bra mycket mer än så. Vad finns det mer? Ja, Moneyball kan kanske vara en kandidat till en femma. Descendants, Shame, MMMM, Tinker Tailor Soldier Spy.. Jo, det finns några hopp kvar! :)
Mina fyror och då favoriter hittills i år är om jag minns rätt är dessa:
Attack The Block, Drive, Flykten Från Bastoy, The Help, Source Code, Super 8, The Lincoln Lawyer, The Tree of Life, Warrior, Win Win, 50/50 och Pojken med Cykeln.
De som jag känner lite extra för är: The Help, Drive, Flykten från Bastoy och definitivt Pojken med Cykeln.
Mina absoluta favoriter är alltså 50% icke amerikanska filmer.
1770 inlägg
för
1770 inlägg
''Carnage'' är jag jättepeppad på och sedan älskar jag Alexander Payne's ''Sideways'' så jag tror stenhårt på ''The Descendants'' också. Det kommer några filmer nu mot årets slut som definitivt kan leva upp till förväntningarna, hoppas.
871 inlägg
för
871 inlägg
Har inte heller delat ut en enda femma till årets filmer. Däremot har det blivit en del fyror, som The Beaver, Tree of Life, Harry Potter, X-Men, Source Code och Adjustment Bureau. Kanske någon mer också, men de fyra sistnämnda är bara vanliga actionfilmer och efter en månad kommer jag knappt ihåg de längre. Man behöver inte reflektera särskilt mycket. Nej, de som gjort störst intryck är helt klart Tree of Life och Beaver.
På tal om femmor så glömde jag att The Tree of Life kan vara en femma. Har inte betygsatt den än och behöver en extra titt för att bestämma mig. Pendlar enormt mycket mellan en fyra och den där femman som gömmer sig.
Dock finns det ju fortfarande en hel del filmer från året som jag inte sett än. The Ides of March, Tinker Tailor, Hanna, Drive, Contagion. Verkar också finnas en några filmer som blivit omtalade också, som jag inte ens fäst en enda tanke på: The Help, Shame, Martha Marcy osv. Dessutom kommer det ett par godbitar som Carnage, Dragon Tattoo, A Dengerous Method och J. Edgar.
Hoppas på någon femma bland de jag nämnde. Men även om jag skulle sätta fyror på de flesta kommer filmåret inte te sig lika svagt som det varit hittills för mig. Filmerna War Horse och Moneyball har jag inga höga förhoppningar på. Kommer definitivt att se dem, men tror knappast det blir mer än en trea. Hoppas bli positivt överraskad där.
3541 inlägg
för
3541 inlägg
The Beaver glömde jag, den var riktigt bra :)
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Jag tror att jag nämnt i någon annan tråd att jag tycker att 2011 har varit ett förbannat starkt år. Femmor har jag delat ut till The Tree of Life, Tinker Tailor Soldier Spy, Martha Marcy May Marlene, The Beaver och The Guard
Fyror har jag på en mängd filmer (typ 25 tror jag) men de starkaste har gått till The Sunset Limited, Hanna, Midnight in Paris, Drive, Beginners och Win Win. Cronenbergs A Dangerous Method har börjat växa en hel del på mig sedan jag såg den, så den ligger nog också på en stark fyra nu.
De jag har högst förhoppningar på nu framöver är Carnage och The Descendants. Älskar både Payne och Polanski. Dessutom har jag skyhöga förhoppningar på McQueens Shame, Millers Moneyball och Reitmans Young Adult. Är även ruskigt peppad på Pedro Almodóvars The Skin I Live In som jag ska se på söndag!
1770 inlägg
för
1770 inlägg
Jag höjde förövrigt ''Tinker Tailor Soldier Spy'' till en fyra efter en lång tids tänkande. Det är en grym film :)
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Haha, ja då kommer stora stygga vargen då!
Nu ska jag inte sitta här och döma ut 2011 då jag har enormt mycket kvar att se, men av de filmer som ni nämner och hyllar här, ja av de jag har sett, så är det ju sticka-sockor-med-mormortråkiga filmer.
"The Tree of Life" Ja...måste vara den mest överskattade filmen på år och dag, rent nonsens skulle jag vilja påstå, hade Uwe Boll gjort denna så hade ni också gett den en ETTA. Men nu vare ju Malick...
"Margin Call" zzzzzz och zzzzz, en ETTA
"Marcy Magda Svensson Marlene Maggie May-June" Årets "Winter´s Bone". Filmen kändes lika lång och onödig som dess titel. Uppskrydd och riktigt tråkig. En TVÅA, max.
"The Ides of March" Ja vad ska man säga, så tråkig och sövande så att t.o.m. popcornen somnade. En TVÅA.
De filmer som ni ser fram emot är ju som att ni skulle sitta och se fram emot apokalypsen, ja på ragnarök och hoppas på att den blir trevlig och underhållande :) "Moneyball"...baseball *gäsp* och uppenbart Oscarsfjäsk, en film för amerikanare inget annat. "Shame" låter skamligt tråkig den också och så fort jag hör namnet Pedro Almodovar så vill jag skjuta mig. "Tinker Tailor Soldier Spy"...ännu en titel lika lång som en ramsa, "Ole Dole Doff Kinke Lane Koff". Kostymfilm i brunt och grått och säkert seg som äkta kanadensisk lönnsirap.
Nej, heja Norge säger jag. "Huvudjägarna" en FEMMA och "Flykten från Bastöy" en FYRA! De gjorde dessutom "Trolljägaren", dock bara en skaplig film för min del men jävligt kul att de vågar skjuta liv i sina idéer vilket är bra mycket mer än vad vi kan säga om Sverige. Nästa år så har vi dock också slagit på stora trumman...eller stora och stora...ja eller trumma och trumma...vi ska få se uttjatade Micke Persbrandt i rollen som Hamilton i några massproducerade filmer. Nytt, fräscht och orginellt!
Vi blir lika överkörda av norrmännen i film som vi blir av dem i skidor, ja de har all rätt att förudmjuka oss i båda grenar!
Så, då har jag fått varit surgubbe igen, skönt!
Jag är glad för er skull att ni har uppskattat filmåret 2011 och de filmer som jag knappt har stått ut med. Något år så är det väl min tur ;) (även om de åren mer och mer verkar vara förbi)
84 inlägg
för
84 inlägg
Fortsätter i Patriks anda...
Jag har överlag mest blivit besviken under filmåret 2011. Filmer som jag har trott på typ Hanna och även Drive som alla hyllar, ingen har riktigt räckt till. Trots fina skådespelarprestationer, foto m.m. håller det inte hela vägen ut, vilket är synd. Funderar på att sluta läsa på så mycket om filmer innan, för då blir man oftast endast besviken.
War Horse som Marcus nämnde ser jag inget speciellt alls i, tycker det är ett stort fjäskande för diverse filmgalor och verkar mest vara en löjlig historia kring en HÄST. Trots att jag är tjej och således borde generellt gilla hästar så gör jag inte det och absolut inte en film omkring det..
Jag har en lång lista över filmer som jag inte hunnit se ännu som förhoppningsvis håller måttet, men allra mest ser jag fram emot Shame. Älskar att de vågar släppa en NC-17-film (går upp på 9 salonger..) som verkar ha djup och vara intressant. Pepppppp!
430 inlägg
för
430 inlägg
Jag ska inte vara lika hård som Patrik, men... av de filmer jag har sett så har det varit ett ganska svalt år. Nu har jag iofs inte sett alla screeners eller varit på sthlms filmfestival, men av de filmer jag sett från 2011 så har jag bara gett ut tre fyror.
Harry Potter, Drive och Rise of the Planet of the Apes
Sen även fyror till 2010/2011 filmen Tropa de Elite 2 och dokumentären Senna.[b][/b]
Men listan brukar fyllas på när dvd-kvalitérna kommer ut och när GIFF startar.
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Charlotte:

verkar mest vara en löjlig historia kring en HÄST. Trots att jag är tjej och således borde generellt gilla hästar så gör jag inte det och absolut inte en film omkring det..

Det är precis det där jag menar. Jag tror att många kommer bli förvånade när de verkligen ser filmen. Man får se första världskriget ur hästens perspektiv under fyra år. En ganska coolt sätt att berätta på. Han stöter säkerligen på många människor under dessa år. Soldater på båda sidor av kriget och vanliga civila människor. Jag gillar idén, jag menar.. En häst är en häst, den tar aldrig någons sida utan gör som den blir tillsagd vem som än säger det. Ska bli kul att se en krigsfilm genom neutrala ögon. Sedan ger sig väl pojken som uppfostrade hästen in i kriget för att leta reda på hästkraken också, det blir två resor genom kriget med allt som det för med sig.
Jag tycker att det är ett spännande upplägg som sagt, skiljer sig ganska mycket mot det man ser nuförtiden. Sedan att den verkar vara episk i gammaldags anda är ju hur coolt som helst. Jag ser David Lean-influenserna redan i trailern. Till exempel när soldaterna på hästar rider in genom tälten, känns igen från "Lawrence of Arabia" när det intar staden Akaba (hette den så?) Inte kopierat men man känner igen sättet att filma på.
Och ja, jag hade varit peppad även om det inte var Spielberg som gjorde filmen. Även om hans medverkan såklart är en faktor som jag sätter högt. Jag tror att han är perfekt för en sån här film.

5248 inlägg
för
5248 inlägg
Jovisst, men den känns förutsägbar, hur mycket vågar du sätta emot på att hästen dör till stråkar å hela cirkusen på slutet? :)
Nu kan man iof göra filmer som man redan vet slutet på, lyckade biografier etc. är ju bra exempel, men jag vet inte jag. Den här hästen har ingen förlaga, ändå så känns upplösningen rätt given. Jag menar ska filmen ha någon Oscar så måste hästkraken dö, tro mig.
Vore kul ifall jag har fel så klart, men jag ställer mig väldigt tveksam till detta.

3541 inlägg
för
3541 inlägg
Patrik: Filmen är baserad på en bok och i den.... (tryck inte om du inte vill veta.)
Visa spoiler

5248 inlägg
för
5248 inlägg
En bok är en bok och en film är en film :) Ja jag kollade för jag förstod vad som skulle stå där.
Jag har absolut ingen aning, jag spekulerar ju bara så klart. Men är det något som är förutsägbart nuförtiden så är det filmindustrin så jag satsar lätt en slant på min magkänsla.
Filmen kan så klart bli bra i vilket fall, den har en del som talar för detta. Men jag håller nere mina förväntningar annars så blir jag bara besviken.
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Ja, det gör du rätt i! Jag försöker hålla nere förväntningarna jag också, det enda jag vet är att jag vill se filmen och hoppas att den är riktigt bra.
Såg att det kommit en ny spot där skådisarna pratar lite om filmen: http://www.youtube.com/watch?v=rE8JcpLOwbk
1361 inlägg
för
1361 inlägg
War Horse är ju definitionen av Oscarssmör för mig, även om det kanske visar sig att den är riktigt bra. För mig är det mycket tydligare med den än med exempelvis The Artist som jag vet att du tycker är lite fjäskig Marcus. 
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Jo, det kan jag förstå att vissa tycker. Det är väl en sån typ av film, helt klart. Men jag tvivlar på att Spielberg gjorde filmen bara för att han vill vinna Oscars. Han berättade ju i en intervju att han hade 10 månader över efter inspelningen av Tintin, det skulle animeras och grejas. Under den tiden såg han teaterföreställningen och gillade den så pass mycket att han bestämde sig för att dra ihop en film eftersom han ändå inte hade något att göra.
Så det är ju ingen sedan länge planerad film på så sätt. Men historiskt, krig, storslaget, känslosamt.. Det är ju definitivt sånt som brukar gå hem. Om den får några nomineringar så hoppas jag att den har gjort sig förtjänt av det också.
Hm, när det gäller The Artist så är det Hollywood för hela slanten, stumfilm och svart/vitt. Det är värre tycker jag.. Det är ju verkligen att flörta med gubbarna och kärringarna i juryn.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden