Vad tycker ni hittills om filmåret?
Jag tycker det varit bra hittills även om jag tycker det saknats riktiga toppfilmer. Inga femmor än från mig.
Hanna, Source Code, Win Win, Deathly Hallows Part II och The Beaver hör till de jag verkligen gillat. En hel del andra bra filmer utöver dessa också. Sedan ser som vanligt hösten/vintern väldigt intressant ut filmmässigt, så det finns mycket att se fram emot.
84 inlägg
Tycker The Artist verkar helt klart intressant och jag uppfattar precis som Viktor att War Horse fjäskar mer för akademien än The Artist. Har inte sett någon svartvit stumfilm som kommer ut de senaste åren faktiskt. Kul med ett annorlunda upplägg som verkar ha fångat 'andan' som fanns under stumfilmstiden, i alla fall enligt recensionen på Mz. Jag gillar idéen med att inte göra ännu en uppföljare/bok/serie-adaption utan något genuint.
Saken är den att det kan ingå i Spielbergs Oscarstaktik att säga att han bara 'slängde ihop' filmen utan nååågra baktankar. Om jag ska tänka kritiskt har han ju redan pengar och framgång så varför inte bygga på sitt CV med lite fler statyetter? Greed verkar ju vara något som drabbar många framgångsrika personer. Men vad vet jag. Den här sortens feel good/löjlighetsfilmer i 'Invictus'-andan är inte min grej. Klart jag inte ska säga något innan jag sett den, men just för mig är det tveksamt.
Saken är den att det kan ingå i Spielbergs Oscarstaktik att säga att han bara 'slängde ihop' filmen utan nååågra baktankar. Om jag ska tänka kritiskt har han ju redan pengar och framgång så varför inte bygga på sitt CV med lite fler statyetter? Greed verkar ju vara något som drabbar många framgångsrika personer. Men vad vet jag. Den här sortens feel good/löjlighetsfilmer i 'Invictus'-andan är inte min grej. Klart jag inte ska säga något innan jag sett den, men just för mig är det tveksamt.
84 inlägg
Jag skrev ett långt inlägg här som syntes i sidan där foruminläggen syns samt på min egen sida, men av någon anledning kan jag inte se det här, när jag går in på tråden :S
EDIT: Nu när jag skrev dök det upp igen. Case closed.
EDIT: Nu när jag skrev dök det upp igen. Case closed.
1361 inlägg
Det är sidbuggen som är igång och spökar igen, man måste gå upp i URL-en och ändra sidnummer för att fixa det. Nu står det ju "/page/3" där uppe, om du inte ser ett inlägg någon gång skriver man bara nästa nummer istället, så nu skulle det ha blivit "/page/4" :)
Tycker att det varit ett bra/stabilt filmår, men har fortfarande inte delat ut någon femma. Börjar kännas lite som 2009, många riktigt bra filmer men få fantastiska. Har iaf blivit en hel del fyror, bland annat till Martha Marcy, Margin Call, Harry Potter, Hanna, Source Code, Win Win, Drive, Midnight in Paris och Crazy Stupid Love. Så mycket bra film har kommit, helt klart.
Sen finns det en del filmer kvar som jag verkligen ser fram emot. Framförallt Tinker Tailor, Dragon Tattoo, The Descendants och Young Adult.
Sen finns det en del filmer kvar som jag verkligen ser fram emot. Framförallt Tinker Tailor, Dragon Tattoo, The Descendants och Young Adult.
Filmåret 2011 kan i mina ögon bara beskrivas som katastrof, ja än så länge faktiskt sämre än 2010, vilket jag inte trodde var möjligt. Likt psychopatrick frågar jag mig hur i fridens namn ni filmentusiaster kan se mästerverk till höger och vänster, jag gör det då sannerligen inte. Var är årets Pulp Fiction eller Lost in translation? När gjordes det en film som Forrest Gump eller Taxi Driver senast? Varför kan ingen göra krigsfilmer som Francis Ford Coppola eller Oliver Stone nuförtiden? Vem skall skildra maffian när Scorsese lägger av? Varför har Sean Penn inte huvudrollen i alla filmer? Lever Jessica Lange? Frågorna hopar sig ...
Bäst hittills i år: The Beaver (väldigt oväntat).
Störst besvikelse: The Tree of Life som är rena dyngan vad än ni filmnördar säger (i hård konkurrens med Midnatt i Paris).
Hoppas på The Ides of March och Tinker, tailor etc. men tror mest på Carnage, eller kommer den nästa år? Isåfall verkar det som om det skiter sig helt.
Bäst hittills i år: The Beaver (väldigt oväntat).
Störst besvikelse: The Tree of Life som är rena dyngan vad än ni filmnördar säger (i hård konkurrens med Midnatt i Paris).
Hoppas på The Ides of March och Tinker, tailor etc. men tror mest på Carnage, eller kommer den nästa år? Isåfall verkar det som om det skiter sig helt.
Soundtracket till "Drive" är helt makalöst!
http://youtu.be/MV_3Dpw-BRY
http://youtu.be/-DSVDcw6iW8
http://youtu.be/9K7rmxjk5RQ
http://youtu.be/MV_3Dpw-BRY
http://youtu.be/-DSVDcw6iW8
http://youtu.be/9K7rmxjk5RQ
Kul att fler uppmärksammar soundtracket i Drive, det är verkligen fenomenalt. Ja filmen också för den delen.
Gillade också soundtracket till Drive väldigt mycket. Kanske rentav det bästa med filmen tycker jag. Är det någon som vet förresten om det består av bara specialskrivna låtar eller även tidigare utgivet material? Kan nästan svära på att jag hörde lite Brian Eno modell äldre någonstans i den.
Jag minns inte så mycket från 2011, vad hände egentligen, kom det ut någon bra film?
Det där med minnesluckan kan jag tyvärr inte hjälpa dig med :) Däremot så har du ju en hel del tips i den här tråden vad gäller filmer. Det kom ut en hel del bra, tyvärr var det väl många i mitt tycke som inte var mer än just bra. Drive som nämns ovan är en av dom som kröp över till något mer än bara bra. Hanna gillade jag skarpt och kul att så många nämner den.The Beaver får ju också välförtjänt med praise ser det ut som.
2010 satte jag endast två femmor. Detta året jag inte satt en endå men jag har å anda sidan inte sett mycket alls från 2011 som jag är väldigt pepp på. Men en del fyror har det blivit, och starkast just nu är Crazy, Stupid, Love som är svidande nära en femma. Med det sagt har jag som sagt inte sett alla filmer som jag verkligen är peppade på så jag har fortfarande hoppet uppe. Har väl ett 20-30 tal filmer som jag hoppas på och någon av dem borde iaf generera en femma eller två.
Annat är det i tv-världen, där satte jag fyra(!) femmor förra året och har redan satt tre stycken femmor detta året, men det tar vi i en annan tråd ;-)
Annat är det i tv-världen, där satte jag fyra(!) femmor förra året och har redan satt tre stycken femmor detta året, men det tar vi i en annan tråd ;-)
Jag blir bara sämre på att hänga med för varje år. Har inte varit på bio sedan i somras...
Såhär ser mina betyg ut:
Harry Potter: 8/10
Paul: 7/10
Rango: 7/10
X-Men: 7/10
The Black Power Mixtape: 6/10
Pirates: 6/10
Transformers: 6/10
Thor: 5/10
Sucker Punch: 4/10
Kan lugnt säga att Sucker Punch är största besvikelsen. I övrigt har det inte varit något vidare filmår för mig hittills, men jag har ju bara sett mainstreamgrejer. Är mest sugen på A Dangerous Method, Tintin och Drive nu.
Såhär ser mina betyg ut:
Harry Potter: 8/10
Paul: 7/10
Rango: 7/10
X-Men: 7/10
The Black Power Mixtape: 6/10
Pirates: 6/10
Transformers: 6/10
Thor: 5/10
Sucker Punch: 4/10
Kan lugnt säga att Sucker Punch är största besvikelsen. I övrigt har det inte varit något vidare filmår för mig hittills, men jag har ju bara sett mainstreamgrejer. Är mest sugen på A Dangerous Method, Tintin och Drive nu.
1361 inlägg
Har skrivit ett litet blogginlägg kring filmåret, hur många filmer jag sett, hur många gånger jag varit på bio, vilka som varit bäst, vilka som varit sämst och mycket, mycket mer. Spana in!
http://viktorjerner.wordpress.com/2011/12/31/2011-ett-fantastiskt-ar/
OBS! NY LÄNK: Något hände: http://viktorjerner.wordpress.com/2011/12/31/2011-fantastiskt-ar/
http://viktorjerner.wordpress.com/2011/12/31/2011-ett-fantastiskt-ar/
OBS! NY LÄNK: Något hände: http://viktorjerner.wordpress.com/2011/12/31/2011-fantastiskt-ar/
1197 inlägg
Jag har också summerat året vilka filmer som har varit bäst och lite annat smått och gott. Nog många som kommer att ruska på huvudet åt min årslista men jag står för den och är stolt över den.
http://harbecksmovielife.wordpress.com/2011/12/31/adjo-2011-halla-2012/
http://harbecksmovielife.wordpress.com/2011/12/31/adjo-2011-halla-2012/
Hehe ja nog ruskade jag på huvudet alltid, men smaken är ju olika. Sen uppskattar jag att du står för vad du gillar, gör man inte det så har man inte mycket att bidra med :)
Har haft kanske mitt bästa och mest produktiva år någonsin när det kommer till filmtittande. Har inga siffror men räknar jag med alla filmer som jag sett om förutom de nya jag sett så hamnar nog siffran runt fyrsiffrigt... Är väl enda fördelen med att vara arbetslös, man har ju tid över. Dessutom så hann jag med att se om hela Six Feet Under på 65 avsnitt, såg om The Wonder Years på 115 avsnitt och The Sopranos på 86 avsnitt. Såg även båda säsongerna av Boardwalk Empire, senaste säsong av Dexter och den första säsongen av både Boss och Homeland, ja och sista säsongen av An Idiot Abroad.
Känns som det kommer vara svårt att toppa i framtiden, men det är ju värt ett försök ;)
Har haft kanske mitt bästa och mest produktiva år någonsin när det kommer till filmtittande. Har inga siffror men räknar jag med alla filmer som jag sett om förutom de nya jag sett så hamnar nog siffran runt fyrsiffrigt... Är väl enda fördelen med att vara arbetslös, man har ju tid över. Dessutom så hann jag med att se om hela Six Feet Under på 65 avsnitt, såg om The Wonder Years på 115 avsnitt och The Sopranos på 86 avsnitt. Såg även båda säsongerna av Boardwalk Empire, senaste säsong av Dexter och den första säsongen av både Boss och Homeland, ja och sista säsongen av An Idiot Abroad.
Känns som det kommer vara svårt att toppa i framtiden, men det är ju värt ett försök ;)
1197 inlägg
Ja jag har alltid stått för vad jag gillar och jag har en väldigt bred filmsmak, älskar så kallade popcornfilmer och smala filmer slinker också ofter ner. Jag har också sett en jäkla massa film i år, vet ej hur många men jag blev arbetslös i somras så man har missbrukat film så det stänker om det. Samtidigt som man även ska följa sina favorit tv-serier, The Walking Dead, American Horror Story och håller på att plöja igenom en av världens bästa serier Six Feet Under, så 2011 har varit fullspäckad.
Det är bra det Per, jag tänker precis likadant. Ibland kan det vara jobbigt att simma mot strömmarna men viktigast är ju att man är ärlig mot sig själv och kan argumentera både för och mot. Vi tycker alla olika, bara man förstår det och naturligtvis accepterar det så flyter det bara på. Det kan vara både intressant och lärorikt att få lyssna på andras syn på film. Smaken kan skilja sig något så fruktansvärt ibland och bara det i sig är ju rätt så häftigt, kan så klart vara svårt att greppa då någon älskar en film som man själv avskyr eller tvärtom, men kan man då argumentera och förklara så blir det genast mycket mer intressant.
1197 inlägg
Kan bara hålla med dig Patrik, väldigt bra skrivit. Jag tycker att här på MZ har alla utrymme för att skriva om filmer dom tycker/inte tycker om och nästan ingen fördömer nån eller måste trycka ner nån för att dom gillar en film som ingen annan gör och det är nog därför som jag har använt MZ som min favorit filmsite, väldigt hög tolerans nivå och det är jävligt bra. Kan ju vara att det är så många olika åldersgrupper som huserar här på forumet så det blir väldigt många olika inputs och det är jävligt intressant.
Jag ser väldigt lite nya filmer, märker jag nu när jag tänker tillbaka på det gångna filmåret. Ser bara något när det är något som verkligen lockar och det märks. Har bara sett två filmer från i år, Super 8 och Pirates of the Caribbean - I främmande farvatten. Båda två var på bio och jag blev inte besviken, tyckte båda var väldigt underhållande. Inga mästerverk, men jag gillade dem.
Möjligtvis lite sent, men jag vill dela med mig av mina övriga åsikter om filmåret 2012. Jag har ett par... vad ska man kalla dem... "nomineringar" som jag nog inte orkar skriva ner, samt finns det en del filmer från detta magiska år som jag ännu inte sett, men gärna skulle vilja. Listans vinnare och kategorier kan med tiden ändras:
Bästa svenska film: Kronjuvelerna
Bästa utländska film: Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet
Bästa manliga skådespelare: Gary Oldman - George Smiley i Tinker Tailor Soldier Spy
Bästa kvinnliga skådespelare: Rooney Mara - Lisbeth Salander i The Girl with the Dragon Tattoo
Bästa regi: Michel Hazanavicius - The Artist
Roligaste rollfiguren: Kapten Haddock i Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet
Sorgligaste avskedet: Lasse Brandeby (OBS: denna kategori är tilldelad alla de duktiga skådespelare som gick bort under detta år)
Bästa musik: Alberto Iglesias - Tinker Tailor Soldier Spy
Årets svensk i världen: Noomi Rapace i Sherlock Holmes: A game of shadows
Bästa manus: Bridget O'Conner & Peter Straughan - Tinker Tailor Soldier Spy
Bästa foto: Guillaume Schiffman - The Artist
Årets skurk/fiende/rival: Sackarin i Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet
Bästa hjälte: Severus Snape i Harry Potter och dödsrelikerna del 2
Bästa kostym: Daiga Rybakovienè & Aldona Levandavicienè - Kronjuvelerna
Bästa svenska film: Kronjuvelerna
Bästa utländska film: Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet
Bästa manliga skådespelare: Gary Oldman - George Smiley i Tinker Tailor Soldier Spy
Bästa kvinnliga skådespelare: Rooney Mara - Lisbeth Salander i The Girl with the Dragon Tattoo
Bästa regi: Michel Hazanavicius - The Artist
Roligaste rollfiguren: Kapten Haddock i Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet
Sorgligaste avskedet: Lasse Brandeby (OBS: denna kategori är tilldelad alla de duktiga skådespelare som gick bort under detta år)
Bästa musik: Alberto Iglesias - Tinker Tailor Soldier Spy
Årets svensk i världen: Noomi Rapace i Sherlock Holmes: A game of shadows
Bästa manus: Bridget O'Conner & Peter Straughan - Tinker Tailor Soldier Spy
Bästa foto: Guillaume Schiffman - The Artist
Årets skurk/fiende/rival: Sackarin i Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet
Bästa hjälte: Severus Snape i Harry Potter och dödsrelikerna del 2
Bästa kostym: Daiga Rybakovienè & Aldona Levandavicienè - Kronjuvelerna