Tjena alla! :D
Oscarsgalan är ju på gång snart :) Hur tror ni att nomineringarna kommer att se ut detta året? :)
Vilken film borde vinna priset för bästa film?
Nolan ska ha cred för att han har skapat sin EGEN film helt utan någon tidigare förlaga, om jag tycker att han ska bli nominerad vet jag inte, jag har inte sett Inception än :( och det är jag nog tämligen ensam om.
Ja Rasmus, Shutter Island släpptes extremt olägligt. Hoppades tidigare på att den skulle släppas 2009 så den kunde vara med i årets Oscarsgala, men den blev ju dessvärre uppskjuten. Jag hoppas ändå på Shutter Island, grymt bra film. Kan förresten inte läsa din artikel Trailertisdag, jag antar att det är min explorer som spökar...
Ja Rasmus, Shutter Island släpptes extremt olägligt. Hoppades tidigare på att den skulle släppas 2009 så den kunde vara med i årets Oscarsgala, men den blev ju dessvärre uppskjuten. Jag hoppas ändå på Shutter Island, grymt bra film. Kan förresten inte läsa din artikel Trailertisdag, jag antar att det är min explorer som spökar...
Tycker inte att Inception ska nomineras. Vet inte riktigt vilken film jag hoppas på, inte sett någon riktigt superfilm från i år.
MIna funderingar ligger just nu runt om Jeff Bridges kan vinna igen.
John Wayne vann för samma roll, och Coens vet hur man gör vinnare.
John Wayne vann för samma roll, och Coens vet hur man gör vinnare.
alice i underlandet va ju sämst!
Jag förstår inte hur du kan tycka att den är rörig? Det är ju en smart och ambitiös film, invecklad är den absolut men Nolan har enligt mig broderat ihop det riktigt bra och jag tycker inte alls att den är rörig.
Du har sett sådana där burkar som man stoppar inuti varandra. Jag brukar jämföra filmen med såna. Nolan plockar ur burk efter burk och till slut är alla burkar urplockade och ligger huller om buller, här kan allt kännas en aning rörigt. Men det som sedan händer är att burk efter burk stoppas tillbaka där den ska vara och Nolan knyter ihop historien på ett extremt skickligt sätt. Sedan lämnas ju slutet öppet vilket ger filmen en extra dimension.
Du har sett sådana där burkar som man stoppar inuti varandra. Jag brukar jämföra filmen med såna. Nolan plockar ur burk efter burk och till slut är alla burkar urplockade och ligger huller om buller, här kan allt kännas en aning rörigt. Men det som sedan händer är att burk efter burk stoppas tillbaka där den ska vara och Nolan knyter ihop historien på ett extremt skickligt sätt. Sedan lämnas ju slutet öppet vilket ger filmen en extra dimension.
Patrik: Ja, det verkar vara något problem med trailertisdag och IE9. Testa använda den mycket bättre webläsaren Mozilla Firefox. :)
Nej jag fann det mest vara en film som var snygg på ytan och tom på innehåll. Jag brydde mig inte det minsta om någon av karaktärerna och han plockade inte fram det bästa ur någon skådis, utom möjligtvis DiCaprio som var bra. Jag tycker det är en extremt överhypad film som det mesta Nolan gjort, Memento är undantaget. Men jag ska se om den innan Oscargalan för jag antar att den kommer ta några nomineringar. Manuspriset tror jag inte han har någon chans på, känns vikt för Aaron Sorkin. Bröderna Coen brukar ju skriva hyfsade manus också, så nej, där kammar han nog noll.
Det är många av de tänkta nominerade som jag inte sett än. Har stora förväntningar på True Grit, älskar Westerns, älskar Bridges och Damon, älskar Deakins och bröderna Coen. Känner jag mig själv rätt så är det nog den filmen jag kommer hålla på Oscarsnatten, och jag skulle inte alls ta det för otroligt om Bridges tar två i rad. Skulle vara kul om Natalie Portman blir nominerad också, har ett extra gott öga till henne ;)
Det är många av de tänkta nominerade som jag inte sett än. Har stora förväntningar på True Grit, älskar Westerns, älskar Bridges och Damon, älskar Deakins och bröderna Coen. Känner jag mig själv rätt så är det nog den filmen jag kommer hålla på Oscarsnatten, och jag skulle inte alls ta det för otroligt om Bridges tar två i rad. Skulle vara kul om Natalie Portman blir nominerad också, har ett extra gott öga till henne ;)
Har inte sett Winters Bone, men jag tycker inte att Inception, Shutter Island eller Alice I Underlandet är Oscarsmaterial.
Alice i underlandet tror jag är lite sarkasm från Antons sida, am i right?
Sorkin och Coens har ju manus baserade på något, alltså inte originalmanus.. De nomineras ju därför inte i samma manuskategori som Nolan.... väl?
Nej det är nog sant, tänkte manus i allmänhet. Jaja, hoppas Winter's Bone uppmärksammas iaf, en udda film som inte innehåller stor budget, en massa specialeffekter eller några kända namn i rollistan. Däremot så har den en riktigt stark och intressant historia att berätta från USA's baksida. Vore kul om en sådan film fick ta upp lite plats i en allt för likriktad o tråkig filmindustri där det bara är cashen som räknas.
Har sett 54 filmer som är producerade år 2010 och har enligt Filmtipset ett snittbetyg på 1.92 på alla dessa 54 filmer. Det säger väl i princip allt vad detta år har levererat. Enda fyran jag har satt är på ”Inception”, men tveksam till att den filmen faktiskt håller vid en andra titt när den redan var en svajande sådan vid första titten.
”Winder’s Bone” var ok (den fick en trea – vilket jag anser är ett bra betyg), men jag saknade framför allt ett bättre avslut på historien den berättade. Kan tänka mig att åtminstone Jennifer Lawrence blir nominerad, men tveksam till om hon bör vinna, beror väl på om inte någon annan kvinna kan överraska, möjligtvis Chloe Moretz i ”Kick-Ass”.
Som alla andra gånger känns det bara underligt att ens spekulera i allt när året inte är slut, har skyhöga förväntningar på Portman i ”Black Swan” – liksom filmen. Ännu är det inte glasklart vem som ska vinna eller ens nomineras.
”Winder’s Bone” var ok (den fick en trea – vilket jag anser är ett bra betyg), men jag saknade framför allt ett bättre avslut på historien den berättade. Kan tänka mig att åtminstone Jennifer Lawrence blir nominerad, men tveksam till om hon bör vinna, beror väl på om inte någon annan kvinna kan överraska, möjligtvis Chloe Moretz i ”Kick-Ass”.
Som alla andra gånger känns det bara underligt att ens spekulera i allt när året inte är slut, har skyhöga förväntningar på Portman i ”Black Swan” – liksom filmen. Ännu är det inte glasklart vem som ska vinna eller ens nomineras.
Håller med dig om Winter's bone! Jag gillade den som tusan.. =)
3462 inlägg
Inte jag :) Ett klassiskt exempel där skådisarna är bättre än filmen.
Ja jag hade också velat haft ett bättre slut och gärna ett lite mer händelserikt händelseförlopp, men annars var den bra, en trea gav även jag den. Att den kommer att bli nominerad tror jag dock inte att det är något snack om, så säker är jag :) en typisk Oscarsfilm av den mer lågmälda sorten. The Social Network är också given, det är en biografi, rätt så uppenbart. Vore iof kul ifall Fincher äntligen vann en Oscar, men tycker att han har gjort bättre filmer, Eisenberg blir nog nominerad han med.
Det är som sagt väldigt tidigt att sitta och spekulera, men True Grit och Black Swan är då två filmer jag ser fram mot att avnjuta innan jag kan uttala mig lite mer närmare om kandidater. Det är en hel del film som ska ses innan galan så man blir riktigt uppdaterad :)
Det är som sagt väldigt tidigt att sitta och spekulera, men True Grit och Black Swan är då två filmer jag ser fram mot att avnjuta innan jag kan uttala mig lite mer närmare om kandidater. Det är en hel del film som ska ses innan galan så man blir riktigt uppdaterad :)
3462 inlägg
Jag skulle också ge den en trea.
Jag är lite kluven med att ge Oscars till remakes, även om det handlar om Coen eller Scorsese som vet hur man levererar. Det blir fel signaler. Det är en sak om Hollywood gör remakes i ekonomiskt syfte, men ska vi nu börja ge dem Oscars också, då vete fan rent ut sagt. Det resulterar i att det blir som ett slag i ansiktet mot de filmmakare som verkligen lägger manken till att skapa något nytt och eget. Därmed inte sagt att det ska delas ut Oscars till vilket skit som helst, bara för att det är innovativt. Men som sagt signalerna blir lite fel.
Jag är lite kluven med att ge Oscars till remakes, även om det handlar om Coen eller Scorsese som vet hur man levererar. Det blir fel signaler. Det är en sak om Hollywood gör remakes i ekonomiskt syfte, men ska vi nu börja ge dem Oscars också, då vete fan rent ut sagt. Det resulterar i att det blir som ett slag i ansiktet mot de filmmakare som verkligen lägger manken till att skapa något nytt och eget. Därmed inte sagt att det ska delas ut Oscars till vilket skit som helst, bara för att det är innovativt. Men som sagt signalerna blir lite fel.
Jäklar, nu fattar jag varför tråden skapades. Trodde vi bara var i september! Börjar nog förlora koll på tiden... på senare tid brukar jag tro att det är tisdag när det egentligen är fredag..
Har inte sett så många filmer från det här året, finns inte många som intresserar mig särskilt mycket. Men tror att Shutter Island och Social Network lär vara de som har bäst chans till en vinst av bästa film. Tror Inception har en chans till nominering där, men den är inte tillräckligt stark för att vinna. Bästa manus lär den nog kamma hem i alla fall.
Vore även på tiden om DiCaprio vann en Oscar nu (Shutter Island), han är för bra för att inte ha fått en vinst än ;) Fast egentligen hoppas jag på att Eisenberg kammar hem den, fascineras otroligt mycket över hans prestation i Social Network!
Har inte sett så många filmer från det här året, finns inte många som intresserar mig särskilt mycket. Men tror att Shutter Island och Social Network lär vara de som har bäst chans till en vinst av bästa film. Tror Inception har en chans till nominering där, men den är inte tillräckligt stark för att vinna. Bästa manus lär den nog kamma hem i alla fall.
Vore även på tiden om DiCaprio vann en Oscar nu (Shutter Island), han är för bra för att inte ha fått en vinst än ;) Fast egentligen hoppas jag på att Eisenberg kammar hem den, fascineras otroligt mycket över hans prestation i Social Network!
@Emeric
Facebook-kontot spökar igen -.-
Facebook-kontot spökar igen -.-
401 inlägg
Jag tror faktiskt att The Social Network kommer bli den som kammar hem en del statyetter. Manus på förlaga är nästan given, sen tror jag den har god chans både till film och regi. Skådespeleriet vet jag inte, men kanske en nominering till Eisenberg.
Javier Bardem ligger nog bra till för bästa manliga huvudroll. Jag hoppas också att James Franco får en nominering. I de två filmer jag sett med honom i år, Howl och William Vincent, är han riktigt bra. Kanske är han lika bra i 127 Hours.
Nämnda Winter's Bone ligger nog också bra till, framför allt Jennifer Lawrence.
Javier Bardem ligger nog bra till för bästa manliga huvudroll. Jag hoppas också att James Franco får en nominering. I de två filmer jag sett med honom i år, Howl och William Vincent, är han riktigt bra. Kanske är han lika bra i 127 Hours.
Nämnda Winter's Bone ligger nog också bra till, framför allt Jennifer Lawrence.
Hoppas verkligen att Fincher och Sorkin vinner för regi respektive manus.