Vilken film borde vinna priset för bästa film?

5 Röster
30 Röster
0 Röster
18 Röster
Rösta
(9%)
Winter's Bone
Rösta
(57%)
Inception
Rösta
(0%)
Alice in the Wonderland
Rösta
(34%)
Shutter Island
Visa första inlägg
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Mats: Shutter Island är väl ingen remake, den är väl baserad på en bok? men du kanske syftade mest på Coens True Grit? Annars håller jag med, men att ge Oscar för en rollprestation till någon som gjort bra från sig i en remake tycker jag ändå att kan vara okej, men inte till själva filmen, manuset eller regin.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
fan bara tanken på att social network tar en massa oscars gör mig spyfärdig, sitta där och genomlida galan med den filmen nominerad i kategori efter kategori... urrrk!

3462 inlägg
för
3462 inlägg
Nej, jag tänkte på The Departed och på Coens True Grit. Att nån får en Oscar för en rollprestation är ju inte mycket att orda om, det är ju de tyngre priserna som känns lite märkligt.
855 inlägg
för
855 inlägg

men att ge Oscar för en rollprestation till någon som gjort bra från sig i en remake tycker jag ändå att kan vara okej, men inte till själva filmen, manuset eller regin

Vänta lite? Så en person som spelar samma roll som en annan skall kunna bli belönad, men inte personerna som gjorde filmen, skrev manuset eller filmen i sig självt?  Seriöst?
I så fall borde ju t.ex. inte bröderna Coen kunnat vinna Oscarn för bästa manus efter förlaga för NCfOM då deras manus, mer eller mindre, är en direkt överföring från boken?
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Bonk : Haha det blir ev. en härlig Oscarsgala för dig, med Inception och The Social Network ;)
Måste faktiskt erkänna att den inte blir så jäkla intressant för mig heller, visst, det finns fortfarande några filmer som kan styra upp det här året åtminstone lite, men det ska mycket till.
Nu gillade jag The Social Network och Shutter Island tyckte jag var riktigt bra, Inception har jag som sagt inte sett. Men jag menar...nä...det är inte mycket som imponerar. Får hoppas på en bra Oscarsvärd som riktigt briljerar så man orkar hålla sig vaken ;) någon som vet vem som ska " styra skutan " nästa år förresten? och säg för fan inte att Whoopie Goldberg ska göra comeback för då ger jag upp, då är verkligen skitåret 2010 personifierat! :)
855 inlägg
för
855 inlägg
Haha Bonk. Lär bli en jobbid gala för dig då Social Network definitivt kommer kamma hem både det ena och det andra.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Mats : Ah då är jag med och jag håller med dig.
Björksch : Ja jag är seriös, som en hjärtattack. Tycker att det är stor skillnad på ett manus som baseras på en bok än ett manus som baseras på ett annat manus. Själva grundtanken jag har är precis som Mats påpekar att det sänder ut fel signaler att belöna sådant och det står jag helt och hållet bakom, att de kan vinna priser för roller, effekter, smink etc. bryr jag mig inte i.
Edit : Men jag skulle kunna vara riktigt grinig och säga att de borde förbjuda remakes på galan helt och hållet, egentligen så känns det helt rätt också innerst inne.
855 inlägg
för
855 inlägg
Nåväl, för mig handlar det om att göra bra film. Sen om bröderna Coen väljer att göra en remake på True Grit eller något originellt som A Serious Man är, enligt mig, irrelevant. Kvalite vill jag ha, sen vilken förpackning det kommer i är inte alls lika viktigt.
Vidare, på vilket sätt har regi-oscarn någontning med det att göra? Det är ju inte direkt så att de inte kommer regissera sin egen film eller? Sen tycker jag inte direkt att bästa regi är tyngre än bästa manliga/kvinnliga huvudroll heller för den delen.
1492 inlägg
för
1492 inlägg
Patrik: Sam worthington och Megan Fox ska leda galan, kolla slashfilm.
855 inlägg
för
855 inlägg
Så, jag kan ju bidra med de jag tror kommer nomineras:
Inception
The Social Network
127 Hours
Black Swan
The King's Speech
Toy Story 3
The Kids are All Right
The Way Back
Winter's Bone
Biutiful
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Självklart handlar det om att göra bra film, men vi får inte förglömma konsekvenserna i det långa loppet om det börjas att belöna remakes med Oscars. En ramake kan bli bra. Ett klockrent exempel är just The Departed. Men det går inte att frångå att Scorsese la ner mer regiarbete på ex Goodfellas än Departed där banan redan var förberedd.
Som regissör handlar det inte bara om att regissera ett manus, utan det ska letas miljöer, skådespelare, atmosfär och ton i både agerandet och scenerna. Så vad tror du är den tuffaste utmaningen, en helt ny film där inget facit finns eller en remake där ovan nämnda ingredienser redan har testats och prövats?
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Jag hade säkert tyckt annorlunda för 15 år sedan, men i dessa tider då det haglar ned remakes som spön i backen så tycker jag det känns fel att belöna det. Tycker att det här fenomenet hämmar fantasin, egentänkandet och kreativiteten och ska det dessutom belönas med Oscars så kommer ännu fler att haka på. " Aha, det går att vinna gubbar för remakes nu också, perfekt, då behöver jag inte tänka själv, då tar jag bara någon annans film och " putsar " lite och hoppas på det bästa. Pengar för projektet får jag också för bolagen stöttar ju detta också!  "
Nej men vi tycker olika här, själv tycker jag att det börjar bli ledsamt att behöva se att biorepertoaren mestadels består av samma filmer som jag växte upp med för typ 20 år sedan, oftast i sämre förpackningar dessutom.
Klart att de, vilka är " de " förresten? Coens? Hursomhelst, klart att de kommer att regissera sin egen film, men filmen kommer att baseras på en annan film och jag tycker helt enkelt inte att det ska belönas, ser det nästan som fusk, i alla fall då vi snackar om så tunga priser som Oscars. Nä ska man förtjäna en Oscar så tycker jag att man får bjuda på lite mer fantasi än så. Annars har jag full respekt för Coens, om vi nu snackar om dem, de tillhör den lilla skara som faktiskt brukar lyckas med sina remakes.
Nej men jag anser att BÄSTA FILM och BÄSTA REGI är de absolut tyngsta priserna, det är de priserna som belönar själva skapandet av filmen och ett skapande tycker inte jag att ska bestå av plagiat, då har man inte skapat, då har man fabrikerat. Men som sagt, detta är min åsikt.

855 inlägg
för
855 inlägg

Så vad tror du är den tuffaste utmaningen, en helt ny film där inget facit finns eller en remake där ovan nämnda ingredienser redan har testats och prövats?

Jaja, det är ju inte direkt så att de använder exakt samma platser, skådespelare och ton i remaken eller? Och dessutom är du lite motsägelsefull när du säger att det är okej att belöna skådespelare som spelar samma roll som någon annan, när de enligt dig drar fördel av det, men inte regissören. Jag köper det inte, helt enkelt.

855 inlägg
för
855 inlägg

Så vad tror du är den tuffaste utmaningen, en helt ny film där inget facit finns eller en remake där ovan nämnda ingredienser redan har testats och prövats?

Jaja, det är ju inte direkt så att de använder exakt samma platser, skådespelare och ton i remaken eller? Och dessutom är du lite motsägelsefull när du säger att det är okej att belöna skådespelare som spelar samma roll som någon annan, när de enligt dig drar fördel av det, men inte regissören. Jag köper det inte, helt enkelt.

3462 inlägg
för
3462 inlägg
Oavsett vad alla filmbolag och filmmakare ursäktar sig med är det inget annat än en kopia av originalet. I vissa fall mer kopia än andra och i andra fall mindre kopia, men ändock har de fått en riktigt bra vägledning hur de ska bära sig åt, till skillnad från ett projekt som aldrig har gjorts förut. För då får de skapa allt själva från scratch.
Nej, de använder inte samma skådisar, platser eller kanske ton, men som jag skrev ovanför har de en bra vägledning på hur karaktärerna är och vilken typ av plats som fungerar och som inte fungerar och samma gäller tonen. Gör man det från scratch får man lägga ner energi på att pröva sig fram själv.
En skådespelarprestation är helt annorlunda än att regissera en film. Där kan de små nyanserna göra väldigt stor skillnad tillsammans med den egna karisman och utstrålningen. Lets face it. Alla skådespelare baserar sin karaktär på en verklig person, även om den är helt fiktiv. Anthony Hopkins baserade Lecter på Charles Manson exempelvis. Sedan tvivlar jag starkt på att någon skådis skulle få en Oscar för att ha gjort en klockren imitation av en annan skådis.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Nej men du har en mall att gå efter, du gör ju något beprövat, du vet mycket mer om vad som funkar och vad som inte funkar. Du bygger inte ett hus, du möblerar bara om och inreder det.
Lite knepigt det där ifall man ska belöna skådespelare, det håller jag med om. Men jag anser helt enkelt att det priset känns mer som en inviduell prestation, i alla fall än det för bästa film. Men för min del så kan de gärna stänga ute allt som har med remakes att göra på galan , då kanske det lugnar ned sig lite med remakes och folk börjar att skapa mer istället.
Du behöver inte köpa det heller, mina åsikter är gratis ;)
Hannes; Du skojar med mig!? snälla säga att du gör det? Då blir det ingen gala för mig i år i ren protest...
Kan ju tillägga att jag verkligen ser fram mot True Grit trots allt, fantastiska regissörer tillika skådespelare och en favoritgenre, MEN med handen på hjärtat så hade jag så klart hellre sett att de gjort en helt egen westernfilm, men nu är det som det är.
199 inlägg
för
199 inlägg

Patrik: Sam worthington och Megan Fox ska leda galan, kolla slashfilm.

Megan Fox? REALLY? Megan Fox? Varför? Allvarligt? VA? NEEJ!

1361 inlägg
för
1361 inlägg
Skämt skämt skämt skämt skämt skämt
199 inlägg
för
199 inlägg
Tur att man inte förstod det då ;)
889 inlägg
för
889 inlägg
Här var det många som har skrev :)
Hannes: Ja, jag var sarkastisk när det gällde Alice In The Wonderland :) Tog med den mest för att jag vet att många inte gillar filmen. :)
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden