475 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
475 inlägg
Nu när året går mot sitt slut tänkte jag att det kunde vara kul att få ta del av folks toppfilmer från detta året. Vet att det finns en tråd där man kan nominera bästa film för året och även ha det uppdelat i olika kategorier/genrer, men jag tyckte det kunde vara roligt med en toppfemma från alla genrer tillsammans, då jag är något av en listfetischist. Jag kommer utgå från vilket år det står på Imdb, men vill man utgå från vilka som haft premiär i Sverige 2012 så går det såklart bra :)
Min toppfemma:
1. The perks of being a wallflower - Otroligt gripande film! Årets bästa enligt mig. Den har en fin stämning i sig rakt igenom och blir aldrig löjlig eller överdriven så som coming of age-filmer lätt kan bli. Gedigna skådespelarinsatser från alla, speciellt med tanke på att det mest är unga skådisar. Bäst är helt klart Ezra Miller, en stigande stjärna om jag får sia lite i framtiden. Blir dock ingen tia, men 9/10 får den! PS. Emma Watson är söt som socker även i kort hår, för er som varit oroliga.
2. Seeking a friend for the end of the world - En mysig och härlig rulle. Filmens starkaste kort är den otroligt underhållande men samtidigt sorgliga skildringen av jordens undergång. Trots alla apokalypsfilmer som gjorts genom åren så kändes denna tolkning förvånansvärt fräsch och intressant. Relationsdelen lämnar lite att önska, och framförallt då slutet som blev orealistiskt gulligt. 8/10
3. The Hobbit: An unexpected journey - Årets besvikelse samtidigt som jag ändå tyckte den va grym haha. Omöjligt för mig att vara opartisk när jag bedömer denna film då jag totalälskar LOTR-världen. Det grova CGI-missbruket och dem kassa typiska bioskämten till trots så är det fortfarande en av mina favoritfilmer från i år. 8/10
4. American Pie: Reunion - Årets nostalgitripp! Gänget jag älskar så innerligt är tillbaka, och de gör det med stil. De första två AP-filmerna såg jag i stort sett varje kväll ett helt sommarlov, till slut kunde jag alla repliker. Jag älskar hela gänget, och det var nästan så jag fick hålla tillbaka tårarna under denna tillbakaresa till forna tonårsminnen. Den kommer dock inte upp i dem två första filmernas briljans. 8/10
5. Madagaskar 3 - Årets glada överraskning! Trodde denna serien var nere för räkning, så det var med noll och inga förväntningar jag tog med småsyskonen på denna rulle. Den visade sig vara grym! Skämt som faktiskt gick hem och framförallt otroligt snyggt gjord. Under dem mer actionfyllda sekvenserna drogs jag verkligen med i filmen och blev hundra procent underhållen. Får lite generat erkänna att jag under cirkusuppträdarscenen på slutet fick rysningar för den var så jävla magiskt snyggt gjord haha :) 8/10

Som ni ser så har det i mitt tycke varit ett ganska svagt år. Ingen tia, och endast en nia. Men har ju givetvis en hel del kvar att se. Nu vill jag se era listor!

133 inlägg
för
133 inlägg
[list=1=1]
[*]Moonrise Kingdom
- Kan vara min favorit Wes Anderson någonsin 
[*]Rust & Bone
- Min inkörsport till Jacques Audiard. Ja, jag är svag för kombon kärlek och brutalitet.
[*]Amour
- Haneke är lika gripande som vanligt, och speciellt relevant känns den här filmen när man samma år förlorat både farmor & mormor.
[*]Call Girl
 - Extremt snygg och behaglig samtidigt som den är riktigt ruskig och obehaglig. Svensk film när den är som bäst. 
[*]Holy Motors
- Jag vet inte alls vad som hände i den här filmen, men jag tyckte det var helt fantastiskt! 
[/list]
Bland dom jag inte ännu sett ligger Wallflower, The Master, Once Upon a Time in Anatolia och många många mer
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Har en massa kvar att se men blir väl så här i skrivande stund:
1. Searching for Sugar Man
2. Jayne Mansfield's Car
3. Intouchables
4. Moonrise Kingdom
5. Take This Waltz
Vad jag tycker om filmerna finns ganska utförligt skrivet på filmernas sidor.
Årets besvikelse: Lincoln.
Gott nytt på er förresten! Ses nästa år, vare sig ni vill eller inte ;)
475 inlägg
för
475 inlägg
Går Moonrise Kingdom i samma anda som resten av Wes Andersons filmer? Har alltid hatat hans försök till att göra skönt udda filmer, känns så krystat.
Gott nytt år på dig Brent, och alla er andra! :)
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Brent: Moonrise Kingdom är ganska överskattad tycker jag. Jag tyckte att den var bra och så men för menlös för att få några högre betyg. Snygg och udda stil såklart men nej, det räcker inte till mer än 3/5 tycker jag.
Take This Waltz var en mysig film. Michelle Williams karaktär var ganska udda, hon spelade bra också. Rogen funkade även han. Gillade den lite mer än Moonrise men även den får en 3/5.
Intouchables och Searching for Sugarman håller jag med om, kanonfilmer!
Jayne Mansfield's Car har jag inte sett den, men skådisarna lovar gott! :)
1770 inlägg
för
1770 inlägg
Jag tuggar fortfarande på min topp fyra och fem, fast mina tre favoriter från i år är spikade.

The Master - Mästaren Paul Thomas Anderson är tillbaka med en ny genialisk film som hänför med sitt manus, foto och givetvis skådespel där Joaquin Phoenix och Phillip Seymour Hoffman briljerar i varenda scen. Såg filmen två gånger under Stockholms Filmfestival och längtar redan efter att få se den igen. Mästerlig film! 5/5

The Paperboy - Jösses vilken originell, rolig, brutal och otäck film. Lee Daniels gör återigen en kontroversiell film som har några riktigt skruvade och mest motbjudande scener jag sett på flera år, och inte nog med det, han har även valt ut några wild cards i Zac Efron som gör en bra roll och John Cusack (!!!) som minst sagt levererar. Det här blev årets överraskning för mig. Vilken film! 5/5

Rust and Bone - Marion Cotillard är nog min favoritskådespelerska. Det finns inte ord för vad den här kvinnan kan göra framför kameran, jag älskar henne. Storyn berör och svider, en tuff bioupplevelse som än idag sitter kvar i magen. Fantastisk film. 4/5

711 inlägg
för
711 inlägg
1. Looper (4/5)
- Sci-fi är en favoritgenre och konceptet tidsresor är alltid intressant och underhållande. Så när det hanteras så bra som i Looper, blir det genast en orgasmisk upplevelse för sinnet.  Looper var dock inte perfekt, Jeff Daniels kändes inte helt gedigen för rollen, korkade "hejdukar" som springer rakt emot automateld var skrattretande uselt. Den var även en aning seg, men ryckte upp sig rejält de sista 30 minuterna.
2. Men In Black 3 (4/5)
- Första MIB var ruskigt underhållande när den kom, mycket tack vare komiken mellan Smith och Jones och de imponerande specialeffekterna. Men även tanken på att vi har utomjordingar bland oss på daglig basis var en kittlande tanke, och de hanterade detta så bra i filmen, många komiska karaktärer dök upp.
Jag vet att jag är en av få på forumet/moviezine som tycker att MIB3 skötte allt detta lika bra som första filmen, om inte bättre. Det är sättet som de knyter ihop säcken i 3:an som ger den en extra skjuts mot det högre betyget.
3. The Avengers (4/5)
- Mina favoritfilmer för i år går verkligen främst i underhållningens tecken.
The Avengers var och kommer förbli "dum" underhållning när den är som bäst. Den här ensemblen fungerade helt perfekt tillsammans och Joss Whedon styrde skutan mycket imponerande. Extra glad blev jag över att Hulken äntligen blev bra i både animation och personlighet. Mark Ruffalo gjorde även Bruce Banner bra!
4. Intouchables (4/5)
- En väldigt fin och skojig berättelse om en ovanlig vänskap.
5. Prometheus (4/5)
- Jag älskar Alien universumet, så peppen var enorm inför Prometheus. Filmen var under resans gång otroligt vacker att kolla på och samtidigt ett jäkla huvudbry. Frågetecken efter frågetecken dök upp som skapade frustration. Otroligt korkade beslut från karaktärer gjorde inte saken bättre. Men samtidigt njöt jag av mystiken och utmaningen i att pussla ihop bitarna. Jag störde mig inte alls på att Riddley inte gav oss alla svaren. Ska bli intressant att se hur filmen håller vid en andra titt.
549 inlägg
för
549 inlägg
1. The Hobbit an unexpected journey
Jag är ett stort fan av  sagan om ringen-filmerna och såg enormt mycket fram emot The Hobbit. När recensionerna väll började regna in så var dom rätt mediokra och mina förhoppningar sänktes rejält! Det var bland det bästa som kunde hända mig, jag njöt av var enda sekund när jag såg filmen och älskade 48 bildrutor per sekund, betyget hamnar på 9/10
2. The dark knight rises
The dark knight rises var den film som jag såg mest fram emot hela året, och när den väll kom var jag utomlands..... Grymt besviken var jag att jag inte kunde se den på premiären. Efter ett par veckor fick jag äntligen se den, och den var helt fantastisk! SKådespeleriet var otroligt och soundtracket var det bästa någonsin. Visst har den en del "plot-holes" men jag bryr mig inte om det överhuvud taget, The dark knight rises är bland det bästa jag någonsin sett! 9/10
3. Skyfall
Jag var så spänd inför den här filmen, det skulle bli den första Bond filmen som jag skulle få se på bio. Jag såg den på premiären med höga förväntningar, och tro det eller ej Skyfall slog de förväntningarna! Dom hade en perfekt balans mellan den nya mörkare Bond och den gamla klassiska Bond, som kasta ur sig "one liners" och skämtade omkrig. För mig är det den näst bästa Bond filmen genom tiderna och jag satt och hel spänd under  sista halvtimmen, undrande om hur det skulle sluta 9/10
4. The Avengers
The Avengers gick jag in med mycket låga förväntningar, och jag såg den ett par veckor efter premiären. Jag vet att den endast är gjort för underhållning , en dum poppcorn film.... Men det är den bästa i sitt slag! Humorn var klockren, Skådespeleriet perfekt och Jag har nog inte haft så roligt i en biosalong någonsin, The Avengers får som alla andra 9/10
5. American Reunion
American Reunion gick jag och såg med två av mina bästa vänner, som är precis som jag filmfantaster. Vi satt i en fullsatt sal, och vi förväntade oss en hyfsat rolig film, Med det är för tusan den bästa komedin jag någonsin sett! Stämningen i salen kunde inte varit bättre, och skämten fick mig och mina kompisar att skratta tills tårarna rann. Den var fylld med nostalgi och skådespeleriet var helt ok, Klart bäst var Eugene Levy som Jims pappa så jävla otroligt rolig! American Reunion förtjänar defenitivt 5:e platsen på årets bästa filmer 9/10.
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Ja, Moonrise Kingdom påminner mycket i stil om det övriga Anderson gjort. Jag älskar hans universum och karaktärerna som ryms i det och det är en riktig pärla tycker jag. Men har man svårt för Andersons filmer så ska man inte vänta sig något revolutionerande. Men se den du ändå, Läderansikte, du kanske gillar den trots allt :)
Marcus, du får leta upp Jayne Mansfield's Car. Tror du skulle gilla den och den utspelar sig i södern vilket jag har för mig att du gillar.
871 inlägg
för
871 inlägg
Finns fortfarande en hel del jag behöver se från året, men så här ser min topp 5 ut just nu:
1. Looper, intelligent, utmanande och underhållande. Hade lågt ställda förväntningar eftersom det var en actionfilm och den genren tycker jag oftast brukar floppa. Men överaskningen var stor och jag satte årets hittills enda femma.
2. Moonrise Kingdom, Udda, men fräsch komedi av Wes Anderson om barns behov av en friskare vardag.Satt med ett leende på läpparna under hela filmen, men sista halvtimmen började gå lite över styr. Stark 4/5.
3. Hunger Games. Jag är troligen den ende som rankar Hunger Games så högt, men med årets svaga utbud fanns det inte mycket som kunde toppa denna. Brutal samhällskritik är ledordet för mig och skådespelarna överlag var överaskande bra. Det negativa var den skakiga handkameran och ett smått löjligt mittenparti. 4/5.
4. The Dark Knight Rises. Till en början tyckte jag att den var enormt överskattad och årets största besvikelse, men efter en andra titt hittade jag förklaringen till flera av luckorna jag hade upptäckt. Nu finns det visserligen fortfarande en del luckor och vissa brister i skådespel, men överlag är den oförutsägbar och innehåller ett perfekt avslut för trilogin. Hur Nolan valde att ha med sista tre minuterna kan dock diskuteras. 4/5.
5. The Cabin in the Woods. En annorlunda skräckfilm som väljer att driva med hela genren istället för att gå samma öde till mötes som de flesta andra. Sista 30 minuterna kommer man antingen att älska eller hata. Jag satt och gapskrattade över hur man valt att gå tillväga. 3,5/5
Tänker inom ca en vecka fortsätta titta på filmerna från det gångna året. Innan dess har jag några Blu-rays, julklappar och Lawrence of Arabia att titta på.
725 inlägg
för
725 inlägg
Av de jag sett i år:
1. Nameless Gangster(5/5)
-En helt sinnessjukt välspelad, välskriven, och estetiskt välgjord film. Kommer inte ihåg senaste gången jag satt på spikar och var så hundraprocentigt superengagerad i två timmar som jag var under denna, magnifikt. Min-Sik Choi gör också den bästa prestationen jag sett på film på väldigt länge, helt fantastisk. En av världens bästa skådespelare, tveklöst.
2. The Dark kinight rises(4/5)
-Superepisk avslutning på världens näst bästa trilogi. Gåshud, svett, och ett brett leende på läpparna sammanfattar min filmupplevelse rätt bra. Även om Nolans avslutning må sakna den komplexa karaktärsutvecklingen och de intressanta moraliska dilemman som gjorde föregångaren till en av världens bästa filmer så inehåller den avslutande timmen en suspens som får min hjärna att explodera. 
3. Skyfall(4/5)
-Om inte annat en av årets snyggaste filmer. Sam Mendes levererar världens bästa Bondfilm som med hjälp av klockren karaktärsregi och välbehövd svärta krossar allt annat som serien äns varit i närheten av tidigare, Javier Bardem är också fantastisk som väntat och gör tveklöst årets badguy. Dessutom är fotot så äckligt snyggt att det vattnas i munnen. 
4. Prometheus(4/5)
-Årets rent estetiskt mest tilltalande film. Ridley Scott har skapat ett universum så kallt, mörkt, och jävligt att man nästan kan känna kylan inne i biosalongen. Klockren design på varelser, fordon, miljöer, och rymdskepp skapar en fruktansvärt tät atmosfär som slår det mesta jag sett i år. Dessutom å är detta årets tveklöst mest spännande och intensiva film som fick mig att kallsvettas och kippa efter andan, helt sinnessjukt. Speciellt en scen tillhör det mest vidriga jag sett på film, får rysningar barav jag tänker på det. Årets äckligaste och vackraste film. 
5. Chronicle(4/5)
-Årets mest oväntade drama. Diskbänksrealism blandas sömnlöst med spektakulära actionsekvenser, dock känns filmen alltid realistisk och fötterna hålls kvar på marken. Sjukt bra och gripande film med fantastiskt skådespeleri och en känsla av vemodighet som känns otippat i denna genre. Slutet gjorde mig nästan tårögd och då har regissören lyckats bra. 
Detta var min lista, men jag känner att det är många lovande filmer jag måste se innan jag kan göra den komplett. 
625 inlägg
för
625 inlägg
Här är mina fem största favoriter från i år:
1. Searching for Sugar Man (5/5)
2. Call Girl (4/5)
3. Rust and Bone (4/5)
4. Amour (4/5)
5. Looper (4/5)
Vill inte vara någon jobbig reklamsnubbe, men här har jag skrivit lite utförliga kommentarer kring filmerna, och jag orkar bara inte skriva igen för jag är en lat jävel :)
Gott nytt år också!
1289 inlägg
för
1289 inlägg
Åh, vill se Rust and Bone ju... 
1. Life of Pi (5/5)
2. Searching for Sugar Man (4+/5)
3. Argo (4+/5)
4. Skyfall (4/5)
5. Once Upon a Time in Anatolia (4/5)
Orkar inte skriva mer utförligt här heller, skrev nyss en topp 10 på bloggen för den som är intresserad 
475 inlägg
för
475 inlägg
Wugllabang: Håller med dig om Prometheus estetik, fyfan vad snyggt gjord den är! Ett praktexempel på hur man ska använda sig av dagens effekter och tekniker utan att det blir plastigt och äckligt (Jämför med The Hobbit som misslyckades totalt på denna punkt). Tveklöst årets snyggaste film. Tyvärr fick Lindelof vara med och skriva manuset, den mannen borde släppa Lost-dramaturgin och gå vidare. Jag tror att om Lindelof inte hade varit med och kört ner sina plot-twist-älskande fingrar i grytan så hade Prometheus kunnat bli ett riktigt mästerverk.
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Brent: Ja, jag älskar alla sorters filmer som utspelar sig i södern. Allra svagast är jag för småstäder som har den där speciella känslan kring sig, det är lite trångsynt och insnöat tänk, lite trashigt osv. Vet inte varför jag har fastnat för sånt. Det är något som tilltalar mig med såna miljöer.
Därför är jag så jäkla pepp på "Devil's Knot" som är spelfilmen om morden i West Memphis. För det första har man sett dokumentärerna och kan fallet och så har vi ju just såna miljöer och människor.
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Då är nog denna film just din kopp te :)
Ja, den ser vi fram emot!
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Det låter bra! :)
1593 inlägg
för
1593 inlägg
Jag har inte hunnit se så mkt än men av det jag har sett:
1. Berättelsen om Pi
2. Palme
3. Prometheus
4. The Dark Knight Rises
Tror listan kommer att ändras efter att jag har sett Argo, The Master, Lincoln, Take This Waltz, Searching for Sugar Man... ja listan kan göras lång och därmed kommer den att ändras!
Årets besvikelser: The Hobbit: An Unexpected Journey och Killing Them Softly
983 inlägg
för
983 inlägg
Mycket kvar att se såklart, men för tillfället:
1. "Life of Pi"
2. "Looper"
3. "Skyfall"
4. "Intouchables"
5. "Call Girl"
Årets besvikelser: "Prometheus" och "Ted".
Årets positiva överraskningar: "The Amazing Spider-Man" och "Chronicle".
2 inlägg
för
2 inlägg
Har som alla andra en jävla massa kvar att se men just nu ser det ut så här:
1. "The intouchables"
2. "The Dark Knight Rises"
3. "Lawless"
4. "The Avengers"
5. "The Cabin in the Woods"
Skulle dock inte sätta en 5:a på någon av dessa filmer.
Bubblare: "Looper" och "Skyfall"
Filmer som kan slå sig in men jag ännu inte sett är: "Life of Pi", "Argo", "Lincoln", "Rust and Bones", "The Perk of Being a Wallflower", "Call Girl", "Searching for Sugar Man", "The Master" och "Django Unchained". Så listan kan se avsevärt anorlunda ut om ett par veckor. Vissa av dessa kan dock räknas till 2013 har inte riktigt koll.
Årest besvikelse går till "The Hobbit" följt av "Prometheus". Ska sägas dock att den senare blev mycket bättre när jag titta om den härom veckan, hade väl för höga förväntningar vid realesen antar jag. Vem vet, samma kanske gäller för "The Hobbit".

Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden