Nu när året går mot sitt slut tänkte jag att det kunde vara kul att få ta del av folks toppfilmer från detta året. Vet att det finns en tråd där man kan nominera bästa film för året och även ha det uppdelat i olika kategorier/genrer, men jag tyckte det kunde vara roligt med en toppfemma från alla genrer tillsammans, då jag är något av en listfetischist. Jag kommer utgå från vilket år det står på Imdb, men vill man utgå från vilka som haft premiär i Sverige 2012 så går det såklart bra :)
Min toppfemma:
1. The perks of being a wallflower - Otroligt gripande film! Årets bästa enligt mig. Den har en fin stämning i sig rakt igenom och blir aldrig löjlig eller överdriven så som coming of age-filmer lätt kan bli. Gedigna skådespelarinsatser från alla, speciellt med tanke på att det mest är unga skådisar. Bäst är helt klart Ezra Miller, en stigande stjärna om jag får sia lite i framtiden. Blir dock ingen tia, men 9/10 får den! PS. Emma Watson är söt som socker även i kort hår, för er som varit oroliga.
2. Seeking a friend for the end of the world - En mysig och härlig rulle. Filmens starkaste kort är den otroligt underhållande men samtidigt sorgliga skildringen av jordens undergång. Trots alla apokalypsfilmer som gjorts genom åren så kändes denna tolkning förvånansvärt fräsch och intressant. Relationsdelen lämnar lite att önska, och framförallt då slutet som blev orealistiskt gulligt. 8/10
3. The Hobbit: An unexpected journey - Årets besvikelse samtidigt som jag ändå tyckte den va grym haha. Omöjligt för mig att vara opartisk när jag bedömer denna film då jag totalälskar LOTR-världen. Det grova CGI-missbruket och dem kassa typiska bioskämten till trots så är det fortfarande en av mina favoritfilmer från i år. 8/10
4. American Pie: Reunion - Årets nostalgitripp! Gänget jag älskar så innerligt är tillbaka, och de gör det med stil. De första två AP-filmerna såg jag i stort sett varje kväll ett helt sommarlov, till slut kunde jag alla repliker. Jag älskar hela gänget, och det var nästan så jag fick hålla tillbaka tårarna under denna tillbakaresa till forna tonårsminnen. Den kommer dock inte upp i dem två första filmernas briljans. 8/10
5. Madagaskar 3 - Årets glada överraskning! Trodde denna serien var nere för räkning, så det var med noll och inga förväntningar jag tog med småsyskonen på denna rulle. Den visade sig vara grym! Skämt som faktiskt gick hem och framförallt otroligt snyggt gjord. Under dem mer actionfyllda sekvenserna drogs jag verkligen med i filmen och blev hundra procent underhållen. Får lite generat erkänna att jag under cirkusuppträdarscenen på slutet fick rysningar för den var så jävla magiskt snyggt gjord haha :) 8/10
Som ni ser så har det i mitt tycke varit ett ganska svagt år. Ingen tia, och endast en nia. Men har ju givetvis en hel del kvar att se. Nu vill jag se era listor!
Hehe, ja det var bara jag där, var väl inte helt nykter när jag skrev det heller :)