Det delas ut en väldig massa höga betyg nuförtiden. Alltför många! Alltför ofta!
Fyror och femmor slängs omkring sig som det inte fanns en morgondag!
Om vi tar t ex recensioner från MZ, Expressen och Aftonbladet från i år, av 189 filmer så har 83st fått minst en fyra av minst en av dom! Vad blir det? 45-45% ?!
Inte fan är nära hälften av 2010 års biopremiärer värda en fyra eller mer!! Inte en chans.
Jag har länge misstänkt att popcornen på SF's biografer är spetsade med något, misstanken började gro hos mig när jag såg hur folk okritiskt hyllade Hurt Locker, fortsatte med Inception och mätaren fick fullt utslag när jag läste hyllningarna till Social Network.
Nu har jag inte sett Inception eller Social Network (ännu), men Hurt Locker är en bra film och det kanske var därför den fick bra betyg. Det kanske gäller Inception och Social Network också.
Men jag håller med. Film var bättre förr. 90-talet... oj, oj. Det var tider det.
Men jag håller med. Film var bättre förr. 90-talet... oj, oj. Det var tider det.
Har inte heller sett Inception och Social network än, dom tror jag på, särskilt Social network, men Hurt Locker tycker jag var värd en svag fyra vid en andra titt, gav den en trea första gången jag såg den. Men jag tycker helt klart du har en poäng om 2010 års filmer, har varit det svagaste filmåret i mannaminne hittills, kommer väl förhoppningsvis bättre filmer nu i höst. Winter's bone var riktigt jävla bra men annars har jag mest delat ut ettor i år, bara en massa usla remakes och genomruttna rom-coms utan känsla ocj alltid med Butler, Kutcher, Aniston, Bell, Alba och Heigl i huvudrollerna.
Håller med. Jag delar bara ut en 5:a till filmer som verkligen förtjänar det. En 5:a är ju trots allt ett mästerverk. Så jag är väldigt snål med femmorna.
1361 inlägg
Frågan är väl egentligen vad det spelar för roll vilket betyg man ger en film?
Klart att det spelar roll. Eller varför skulle det inte spela någon roll, menar du? Inte för att jag bryr mig vad eller hur någon annan väljer att betygsätta en film eller ifrågasätter detta på samma sätt som Bonk gör, men att det spelar roll, det tycker jag mycket väl att det gör. Hade det inte spelat någon roll, hade man inte behövt betygsätta över huvud taget. :)
Ja, så anser resonerar nog de flesta: de delar ut femmor till de filmer som är värda det. Att filmen i andras ögon inte är värda en femma, är en helt annan sak.
För att svara mer på ämnet: Jag tycker att Bonk har en god poäng, men jag har slutat bry mig för länge sedan. Vissa delar ut femmor såsom jag delar ut treor, men det är uppenbart att vi ser olika på innebörden av högsta betyg, bara.
1361 inlägg
Det jag menar är att man diskuterar betyg allt för mycket. Det är betyg hit och betyg dit. Vissa djupanalyserar ju en film först och sedan sätter betyg, medan vissa, liknande Roger Ebert och mig, sätter betyg mycket på känslan man har när man går från biografen, därför blir betyg och betyg inte samma sak, och det är bara löjligt att sitta och bolla det fram och tillbaka.
Om man tar The Social Network som exempel så satte jag en femma. Antingen kan jag börja fundera på saker som var man kan korta den och var den brister osv, eller så funderar man på hur otroligt kul man hade i biostolen, hur underhållen man blev och vilken känsla man lämnade biografen med. Betyg för mig är ett sätt att katalogisera filmer för mig själv, inte för att jag hela tiden måste veta vad alla andra tycker.
Om man tar The Social Network som exempel så satte jag en femma. Antingen kan jag börja fundera på saker som var man kan korta den och var den brister osv, eller så funderar man på hur otroligt kul man hade i biostolen, hur underhållen man blev och vilken känsla man lämnade biografen med. Betyg för mig är ett sätt att katalogisera filmer för mig själv, inte för att jag hela tiden måste veta vad alla andra tycker.
Jag tycker också att det läggs för mycket tyngd på betygen. Egentligen, vem bryr sig om vad aftonbladet ger för betyg? Dem är inte direkt kända för att ha djupgående analyser av filmer, då får man istället leta sig till andra platser. Sen tycker jag att alldeles för många stirrar sig blinda på betygen, och struntar i att faktiskt läsa recensionerna.
Precis som Viktor skriver så kan man antingen djupanalysera en film, eller så betygsätter man en film beroende på vilken känsla man lämnar biografen med. Jag väljer det andra alternativet, och det kommer jag också göra ikväll när jag kommer att se The Social Network.
Precis som Viktor skriver så kan man antingen djupanalysera en film, eller så betygsätter man en film beroende på vilken känsla man lämnar biografen med. Jag väljer det andra alternativet, och det kommer jag också göra ikväll när jag kommer att se The Social Network.
Jag delar ut 5:or till dem filmer som jag känner verkligen förtjänar det, jag vet att jag har rätt många filmer på min profil högsta betyg men det är för att jag tycker filmerna förtjänar det.
Sen så är det ju alltid ett plus om en film har fått bra betyg av andra...
Visst kan höga betyg slängas omkring lite väl mycket ibland. Men det är ju inte direkt en överraskning att folk gillar Social Network, det är ju trots allt en av de bäst recenserade filmerna genom alla tider.
Ska man gå på känsla så kan det förstås inte bli ett annat betyg än en etta för Social Network. En mer överskattad ointressant långfilm får man leta efter. Jag hade roligare när jag var i tvättstugan härom veckan.
Men Bonk, det är naturligtvis din egen åsikt som du uttrycker. Att de flesta tycker nästan helt tvärtom gentemot dig, angående bl.a Inception och Social Network, kan inte du påverka och det är också deras egna åsikter ;)
Men man kan ju ijnte bara slänga ut höga betyg för man har skoj i biostolen då kan man ju ge From Paris with Love en fyra eller femma också
Aftonbladet och andra tidningar är i maskopi med SF. Högre betyg = fler besökare = mer intäkter. På så sätt kan tidningarna skrapa bort osten från pizzan och tjäna mer pengar.
jag vet inte, jag tycker det beror på vilken recensent det är / vem man pratar med.
att dra upp enstaka exempel finner jag ointressant, men absolut så känns det onekligen som om ribban för att nå upp till den där magiska femman sänkts avsevärt. dom som är mest skyldiga till det vill jag hävda är tidningen empire.
personligen så försöker jag vara relativt hård med femmorna. bad lieutenant: port of call.. älskade jag och den kom ut här i januari (Har jag för mig). det är 2010 den enda filmen jag satt en 5 på.
att bara sätta en 5:a efter att spontant ha sett en film känns lite fel i min värld, personligen behöver jag reflektera kraftigt innan en sådan setts ut (kanske t o m se om filmen).
på min filmtipset sida så har jag 1248 satta betyg.
5 - 99st
4 - 301st
3 - 409
2 - 271
1 - 168
jag har ingen aning ifall detta betyder att jag är generös med mina betyg men jag försvarar mig med att jag i princip uteslutande ser filmer som jag själv valt.
att dra upp enstaka exempel finner jag ointressant, men absolut så känns det onekligen som om ribban för att nå upp till den där magiska femman sänkts avsevärt. dom som är mest skyldiga till det vill jag hävda är tidningen empire.
personligen så försöker jag vara relativt hård med femmorna. bad lieutenant: port of call.. älskade jag och den kom ut här i januari (Har jag för mig). det är 2010 den enda filmen jag satt en 5 på.
att bara sätta en 5:a efter att spontant ha sett en film känns lite fel i min värld, personligen behöver jag reflektera kraftigt innan en sådan setts ut (kanske t o m se om filmen).
på min filmtipset sida så har jag 1248 satta betyg.
5 - 99st
4 - 301st
3 - 409
2 - 271
1 - 168
jag har ingen aning ifall detta betyder att jag är generös med mina betyg men jag försvarar mig med att jag i princip uteslutande ser filmer som jag själv valt.
Känner att jag uttryckte mig lite fel tidigare ... Jag tycker själv att det delas ut en väldig massa höga betyg, speciellt har det gjorts det den senaste tiden. Men att dra upp filmer som Hurtlocker, Inception och Social Netwerk tycker jag är helt fel, eftersom de hyllats av nästan alla kritiker. Själ har jag inte sett Social Network (men jag tror att den kommer vara väldigt bra), men Inception och Hurtlocker har välförtjänad kritik och Hurtlocker fick en välförtjänad Oscar för bästa film.
Ja just därför att hurt locker, inception och social network hyllas så blir det intressantare att diskutera varför vissa ger dom en femma medans dom flesta nöjer sig med en fyra.
En svag fyra för social network kan t ex betyda att det egentligen är en trea men föll recensenten personligen i smaken så han sätter en fyra, däremot är klivet till en stark femma och snack om mästerverk stort.
Kommer t ex nån bry sig om filmen social network om 20-30 år?
En svag fyra för social network kan t ex betyda att det egentligen är en trea men föll recensenten personligen i smaken så han sätter en fyra, däremot är klivet till en stark femma och snack om mästerverk stort.
Kommer t ex nån bry sig om filmen social network om 20-30 år?
401 inlägg
[color=#333333=#333333]Skulle Aftonbladet inte ha djupgående analyser av filmer? Läs denna eminenta djupgående recension: [/color]
[size=12=12]http://www.expressen.se/noje/recensioner/film/1.2183589/till-havet[/size]
[size=12=12]Edit: Oj, nu var det visst Expressen. But I think I've made my point ;)[/size]
Har inte direkt koll på vad Social Network handlar om annat än det jag läst i några recension, men jag tror faktiskt det är en film som kommer vara ihågkommen ett bra tag framöver.