Visa första inlägg
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Respektera andras åsikter om en film, om ni inte håller med om vad personen säger kan ni ta en konstruktiv diskussion i filmens tråd. Så inget mer snack om det i den här tråden, tack.
802 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
802 inlägg
[img:1wf8cgwt]http://images.filmtipset.se/posters/59807570.jpg[/img:1wf8cgwt]
[b:1wf8cgwt]Zodiac[/b:1wf8cgwt]

En film som med små medel och långa tagningar lyckas skapa både spänning och förståelse för den utredande människornas förvirrade situation.
Trots namnet så fokuserar filmen inte så mycket på själva mördaren, utan mer om utredningen och detta tycker jag förhöjer stämningen.
Visa spoiler

Filmen har en extrem hög detaljrikedom, utifrån olika dokumentärer och texter om fallet, vilket gör att texten "Baserad på en verklig händelse" verkligen kommer till sin rätt i detta fallet.
Längden är filmens akilleshäl, men man märker verkligen att Fincher känner för det här fallet (han bodde i området när det skedde på riktigt), vilket gör att man förstår att han inte vill utelämna något.

Ett tips till er som hade tänkt att se filmen är att se dokumentären "This is Zodiac", som medföljer på DVD'n. Den förhöjer filmupplevelsen och man får en större inblick i fallet och hur de inblandade jobbade och kände inför det.
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Jag ser inga konstigheter att Nate gillar filmen, för det är ju ändå den målgruppen de filmerna riktar sig till. Filmsmaken förändras ju med åldern och man vet väl själv vilka filmer man själv föredrog i den åldern. Nej, det var inte There Will Be Blood-liknande filmer
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:36gz2l6p]Sex and the city[/b:36gz2l6p]
Och så ser man då äntligen Satc i storfilms format. På ett sätt känns det som ett längre avsnitt av tv-serien, och det är både possitivt och negativt. Visst har jag inget emot att se ett längre avsnitt, men filmen är inte alls så spektakular som de flesta säger! Men den är ändå rättså bra, Cynthia Nixon och Kim Cattrall är perfekta! En liten fråga bara, varför är filmen barn[u:36gz2l6p]tillåten[/u:36gz2l6p] i Sverige?

[b:36gz2l6p]Narnia: Prins Caspian [/b:36gz2l6p]
Sagan om ringen i barnfilmsformat. Vissa geniala inslag, men oftast bara en utdragen krigsfilm.

[b:36gz2l6p]Mamma Mia![/b:36gz2l6p]
Wow, vilken glädjekick! För Abba fanatiker är den här filmen perfekt. Sång och dans blandat med lycka och sorg. Meryl Streep är helt fantastisk som Donna, och den unga Amanda Seyfried är också väldigt duktig, och båda har talang när det gäller sång. "The Winner takes it all" är filmen s bästa nummer, medans det fanns ett inslag med en ganska okänd Abba låt som var sövande trist. Annars är detta en kanonfilm enligt mig, den ska jag köpa på DVD så att jag kan titta på den när jag städar, mest för musikens skull.
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Well, den har extremt lite våld som oftast är den största orsaken till högre åldersgränser. Vad fick att tro att den förtjänar en högre åldersgräns?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Mats":3k9g0qnt]Well, den har extremt lite våld som oftast är den största orsaken till högre åldersgränser. Vad fick att tro att den förtjänar en högre åldersgräns?[/quote:3k9g0qnt]

Sexscenen...
2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:1jau16xy]The Hurricane[/b:1jau16xy]
Denzel Washington gör en av sina bästa insatser som en proffsboxare oskyldigt dömd för mord. Det är inte någonting nytt då liknande historier filmatiserats flera gånger tidigare. Mest minnesvärd är väl mästerverket [i:1jau16xy]The Shawshank Redemption[/i:1jau16xy]. [i:1jau16xy]The Hurricane[/i:1jau16xy] bjuder dock på storartad underhållning och det är ett mycket gripande drama. Washington fick en Oscarnominering, men statyetten vanns rättvist av Kevin Spacey för hans insats i [i:1jau16xy]American Beauty[/i:1jau16xy]. Manus, regi och skådespelarinsatser är på topp.

[b:1jau16xy]Juno[/b:1jau16xy]
Första gången jag ser den och jag blev ganska besviken, den är bra men överskattad. Ellen Page är underbar i huvudrollen, det är svårt att inte bli lite småkär i henne. Det ska bli intressant att följa hennes karriär i framtiden. Michael Cera är mest bara stel och tråkig. Övriga skådespelare sköter sig utmärkt, J.K. Simmons är lika bra som vanligt och Jennifer Garner gör en övertygande rolltolkning. Dialogen är inte helt trovärdig med ordvitsar och grejer hela tiden, det blir för mycket helt enkelt. [i:1jau16xy]Juno[/i:1jau16xy] underhåller för stunden, men det är inget jag kommer se om på ett tag.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="alexander 10":1ibmrbab][quote="Mats":1ibmrbab]Well, den har extremt lite våld som oftast är den största orsaken till högre åldersgränser. Vad fick att tro att den förtjänar en högre åldersgräns?[/quote:1ibmrbab]

Sexscenen... [/quote:1ibmrbab]

Det är ju inte bara en sexscen, det är ju flera stycken med mycket naket! Filmen är ju 'rated r' i USA
3198 inlägg
för
3198 inlägg
The Best Years of Our Lives
IMDB: #177

Vi får följa tre soldater efter kriget: Al försöker passa in i familjen igen när barnen har vuxit upp. Homer blev av med händerna och försöker få sina nära och kära att förstå att han inte är förändrat och inte behöver hjälp då han klarar allt själv tack vare nya protesert. Och Fred, som försöker hitta nytt jobb och tjäna lika bra som i armén för att hålla sin flickvän nöjd och glad.

För det första så begriper jag inte titeln för fem öre. Filmn utspelas under ett par månader, max. working titles som "glory for me" och "home again" hade passat bättre. filmen är lång. 2 timmar och 40 minuter är för långt här. dock så kan man inte klaga på det fina manuset i övrigt och det fina agerandet av skådespelarna. särskilt av Harold Russell som spelade Homer då han i verkliga livet lever som Homer pga av sin militära tjänst. Ende skådespelare i historien som fått två Oscars för samma roll.

Och kudos till William Wyler, regissören. ett tidigt försök att filma en långfilm i dokumentärstil och han gjorde detta genom att bygga alla kulisser mindre och köpa alla kostymer slitna och klara. annan trivia var att han avskydde filmens oscarsbelönade musik ooch rankade hela filmteamet efter militärara grader.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:25ic8o2n][i:25ic8o2n]Oldboy[/i:25ic8o2n][/b:25ic8o2n]

Top-notch rakt igenom.

[b:25ic8o2n][i:25ic8o2n]Three Extremes - Cut[/i:25ic8o2n][/b:25ic8o2n]

Väldigt kreativ 40-minuters film som jag tyckte var bättre än Dumplings.

[i:25ic8o2n][b:25ic8o2n]Solaris[/b:25ic8o2n][/i:25ic8o2n]

Inte min grej. Gillade heller inte originalet.

[i:25ic8o2n][b:25ic8o2n]Runaway Train[/b:25ic8o2n][/i:25ic8o2n]

Enastående film med Jon Voight. Slutet är fantastiskt.
802 inlägg
för
802 inlägg
[quote="Street Scum":2rl7zma9][b:2rl7zma9][i:2rl7zma9]Oldboy[/i:2rl7zma9][/b:2rl7zma9]

Top-notch rakt igenom.

[/quote:2rl7zma9]

Borde inte betyget vara högre då?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Starship Troopers
Sci-fi-Action av Paul Vehoven med lite av varje(humor, romantik och lite splatter). Väldigt underhållande och en film man kan se flera gånger.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Grindhouse":qixgthc5][quote="alexander 10":qixgthc5][quote="Mats":qixgthc5]Well, den har extremt lite våld som oftast är den största orsaken till högre åldersgränser. Vad fick att tro att den förtjänar en högre åldersgräns?[/quote:qixgthc5]

Sexscenen... [/quote:qixgthc5]

Det är ju inte bara en sexscen, det är ju flera stycken med mycket naket! Filmen är ju 'rated r' i USA[/quote:qixgthc5]

Borat visades ju också från 16 år i USA, men var barntillåten här i Sverige.
Det beror på att Sverige tycker att sex, naket och svordomar är ganska vanligt och är helt okej att visas för ALLA.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Nit89ram":80vigcx6][quote="Street Scum":80vigcx6][b:80vigcx6][i:80vigcx6]Oldboy[/i:80vigcx6][/b:80vigcx6]

Top-notch rakt igenom.

[/quote:80vigcx6]

Borde inte betyget vara högre då?[/quote:80vigcx6]

Jag tänkte faktiskt på det efter jag postat. Egentligen kan jag inte hitta några direkta fel med filmen, men jag har sett bättre filmer än Oldboy och vad för slags betyg skulle dem få ifall Oldboy fick högsta betyg. Det är en top-notch film rent tekniskt sett men jag [i:80vigcx6]känner[/i:80vigcx6] att det finns ett flertal filmer som går före på min lista.

Och så kan jag berätta att av dem 321 filmer jag betygsatt på IMDB så har fyra fått en 10:a.
802 inlägg
för
802 inlägg
[quote="Street Scum":fyl9zlto][quote="Nit89ram":fyl9zlto][quote="Street Scum":fyl9zlto][b:fyl9zlto][i:fyl9zlto]Oldboy[/i:fyl9zlto][/b:fyl9zlto]

Top-notch rakt igenom.

[/quote:fyl9zlto]

Borde inte betyget vara högre då?[/quote:fyl9zlto]

Jag tänkte faktiskt på det efter jag postat. Egentligen kan jag inte hitta några direkta fel med filmen, men jag har sett bättre filmer än Oldboy och vad för slags betyg skulle dem få ifall Oldboy fick högsta betyg. Det är en top-notch film rent tekniskt sett men jag [i:fyl9zlto]känner[/i:fyl9zlto] att det finns ett flertal filmer som går före på min lista.

Och så kan jag berätta att av dem 321 filmer jag betygsatt på IMDB så har fyra fått en 10:a.[/quote:fyl9zlto]

Ok, då förstår jag.
1721 inlägg
för
1721 inlägg
[b:3v33rt7l]The Departed[/b:3v33rt7l]

Martin Scorseses bästa sedan hans bästa, och tideernas bästa, film
[i:3v33rt7l]Goodfellas[/i:3v33rt7l]. En riktig kick-ass rulle där rappa och skönas repliker sägs var och varannan sekund. Sjukt spännande och tät med fantastiska skådespelarinsatser, främst från Leo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson och Mark Wahlberg. Wahlberg står för den klart mest minnvesvärda insatsen och oscar nomineringen han fick var han värd.

[b:3v33rt7l]Batman Begins[/b:3v33rt7l]

Laddar upp stort inför [i:3v33rt7l]The Dark Knight[/i:3v33rt7l] med att se några avsnitt ur Batman TAS, Batman: Gotham Knight och självklart denna. Dwt är inte bara tidernas tveklöst Batman film utan även tidernas bästa superhjälte film. Frågan är om inte TDK kommer ta över denna förstaplats?
Annars en film där allt klockar rätt. SKådisinsatserna, regin, fotot, action, klippningen, effekterna osv.
5an uteblir då jag vill vänta med efter TDK.

[b:3v33rt7l]Once Upon a Time in America[/b:3v33rt7l]

En av dem aboslut bästa filmerna som någonsin har gjorts enligt min mening. En film som innehåller kanske det vackraste foto som någonsin skådats detsamma gäller Ennio Morricones musik. Insatserna från De Niro, Woods och dem övriga är helt strålande. Trots sin längt på 3 tim och 49 min skulle jag gärna ändå ha sett mer av filmen. Gud älskar verkligen denna film allt klockar rätt i denna.
[/b]
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Guess Whos Baaack!

Har varit i Gotland i två veckor och haft det underbart kul (i trärtomlandet) och sett två underbart bra filmer (i tvärtomlandet alltså).

[b:2nvsywfp]Wake Of Death[/b:2nvsywfp] Jean Claude Van Damne är med i den. Behövs det något mer?

[b:2nvsywfp]Unfaithful[/b:2nvsywfp] Den var underhållande men inte mer. Det var ingenting som fastnade. Know what I'm sayin'? Perfekt för en regning dag.
1721 inlägg
för
1721 inlägg
[quote="Bigproof":1fhiibv0]
[b:1fhiibv0]Wake Of Death[/b:1fhiibv0] Jean Claude Van Damne är med i den. Behövs det något mer?
[/quote:1fhiibv0]

Ja, han och Steven Segal i samma film skulle vara ännu sämre.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:29r9za05]Cloverfield[/b:29r9za05]
Jag tänkte se filmen i bio, men blev aldrig intresserad. Nu i efterhand tycker jag det var mycket dumt gjort, då en film som denna ska enbart upplevas i bio. Tyvärr är inte det positivt, då filmen lever enbart på sina "wow" moment. Storyn är nästan obefintlig (men hur ska en film som denna ha en story?). Dialogen är en "no-brainer", då de inte verkar vara genomtänkta. Men ändå verkar det vara hur man skulle bete sig. Storyn i filmen är ganska knepig, då filmen inte alls verkar vara genomtänkt, men ändå är det nog hur man skulle göra om ett monster attackerade en. Men när monstret dyker upp och jävlas med hjältarna glömmer man alla missar med storyn och står med gapet nere. Den är så välgjord (från dess presentation tills special effekterna), då regissören Matt Reeves fattar hur man gör bra och effektiv spänning. Men det som gör att filmen faller är det avskyvärda slutet som lämnar en besviken. Efter allt episk storhet man gick igenom så slutar filmen med en viskning. Det bästa sättet att beskriva filmen, enligt mig, är "en modern Hajen för denna generation".

DVD:en (2 disc i plåt) hade en hel del för fansen. En 30-minuters dokumentär som täcker allt man vill veta, 10-minuters bloopers & bortklippta scener och en välgjord dokumentär om effekterna. Det enda som besviker är den korta och tråkiga dokumentären om monstret. Helt klart värd de extra slantarna (runt 20 spänn mer än vanliga 1 disc).

Ska se Batman Begins och Gotham Knight om ett par dagar, som uppvärmning inför The Dark Knight.
802 inlägg
för
802 inlägg
[img:3d2fettd]http://images.filmtipset.se/posters/70609228.jpg[/img:3d2fettd]
[b:3d2fettd]The Third Man[/b:3d2fettd]

Klassisk film noir som har blivit en klassiker, främst tack vare fotot.
De ödsliga gatorna i Wien har aldrig varit snyggare och man utnyttjar skuggorna till max. Framförallt upplösningen i kloakerna är superb filmkonst.
Skådespelet håller hög klass, ett plus är det att alla inte pratar flytande engelska (filmen utspelar sig ju i Wien).
Ledmotivet används flitigt i filmen och den hjälper till att höja stämningen.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden