Visa första inlägg
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[b:2zh7xqva]A Night at the Roxbury[/b:2zh7xqva] (1998)
[img:2zh7xqva]http://images.filmtipset.se/posters/765.jpg[/img:2zh7xqva]
En av de bästa och roligaste komedierna genom tiderna med två klockrena huvudroller i Chris Kattan och Will Ferrell. En enda lång skrattfest som jag dock sett en eller två gånger för mycket. Bästa scenen är när Will Ferrell härmar en ambulans.

[b:2zh7xqva]Mr. & Mrs. Smith[/b:2zh7xqva] (2005)
[img:2zh7xqva]http://images.filmtipset.se/posters/20103.jpg[/img:2zh7xqva]
Komplett hjärndöd film med en handling som endast existerar för att få göra några feta actionscener. Det är dock rätt underhållande även om den följer alla actionfilmernas regler och är orealistisk. Alldeles för lång för sitt eget bästa dock, med en del riktigt tråkiga scener som är för utdragna för att underhålla hela vägen. Fungerar perfekt som bakgrundsbrus.

[b:2zh7xqva]BASEketball[/b:2zh7xqva] (1998)
[img:2zh7xqva]http://images.filmtipset.se/posters/2991.jpg[/img:2zh7xqva]
En klockren parodi från South Park-skaparna som driver med den amerikanska sportindustrin där absolut ingenting är heligt. Roligt rakt igenom och mycket hjälp har de förmodligen fått av parodins frontfigur David Zucker. Ännu en klockren sak som Matt Stone och Trey Parker skapar.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:2nn40l8y]Good Luck Chuck[/b:2nn40l8y]
Medveten om att filmen fått mycket skit bestämmde jag mig ändå för att se den. Fråga mig verkligen inte varför. Filmen börjar bra men sen blir det bara en helt vanlig klichéfylld romantisk komedi med en överspelande och ibland riktigt jobbig Dane Cook. Speciellt lång var den inte, men det kändes den som. Kan bero på att man sett samma historia 93284932 gånger. Det var tack vare Jessica Alba som jag forsatte kolla, men tyvärr så hon inte rädda filmen från att vara en ren katastrof.
Inga inlägg
för
Inga inlägg
National Treasure - Book Of Secrets.
Inte första gången jag ser den precis. Men fan va bra den är!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:r7hajsvi]King of Comedy[/b:r7hajsvi]

Underskattad Scorsese/De Niro film från 80-talet om en sociopat vid namn Rupert Pupkin. Pupkin är besatt i komikern Jerry Langford (Jerry Lewis) och hans program som ses över hela Amerika. Pupkin är en nolla som bor i sin morsas källare där han spenderar tiden med att fantisera om hur det skulle vara ifall han och Jerry Langford kände varandra. Men mest av allt vill han få vara på Jerry Langfords gäst och Pupkin gör allt för att få sin vilja uppfylld.

Gillar du De Niro i Taxi Driver/Cape Fear så ska man definitivt kolla in den här filmen. Sista 1/3 av filmen är svagast men detta är ändå en sevärd film.

[b:r7hajsvi]The Kid[/b:r7hajsvi]

En av dem mest populära Chaplin filmerna om ett hemlöst barn som han tar hand om. Chaplin skapar som vanligt olika scenarios för sin sympatiska karaktär, den här gången har också hjälp av liten pojke. Filmen är bra men inte hans bästa och inte heller är den min favorit.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:2fd9t8l4]Taxi[/b:2fd9t8l4] (1998)
[img:2fd9t8l4]http://img169.imageshack.us/img169/858/taxiqp8.jpg[/img:2fd9t8l4]
En riktigt underhållande fransk film även om vissa grejer känns lite orealistiska. Den är dock inte gjord som någon särskilt seriös verklighetsskildring utan som en film med en smårolig handling som ursäkt för att klämma in humoristiska actionscener under varje sekund som den kan. Rolig och fartfylld film. Det enda jag inte tycker om är att behöva lita på den svenska översättningen, och man lär tyvärr gå miste om en hel del saker när man inte kan filmens originalspråk. Men det är smällar man får ta. Att amerikanarna gjorde en remake på den här med Jimmy Fallon och Queen Latifah är patetiskt.
3198 inlägg
för
3198 inlägg
The Hustler
IMDB: #189

Riktigt bra film med Paul Newman som "Fast Eddie", en mycket skicklig spelare som lurar till sig pengar i biljardhallarna. Det är en bra story i en annorlunda miljö och skådespelet är på topp med bl.a Jackie Gleason, Piper Laurie och George C Scott vid Newmans sida.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:1wxpu0z7]Notes on a Scandal[/b:1wxpu0z7] (2006)
[img:1wxpu0z7]http://img212.imageshack.us/img212/1202/notesonascandaldw5.jpg[/img:1wxpu0z7]
En välspelad, thrilleraktig dramafilm som tyvärr aldrig blir tillräckligt stark för att beröra även om vissa scener håll hög klass så blir filmen lite väl långsam vissa stunder, filmen stannar av och tappar tempo. I övrigt en rätt gripande berättelse men det känns hela tiden som om det är någonting som fattas. Personligen tycker jag fortfarande att Helen Mirren förtjänade Oscarsstatyetten framför Judi Dench även om den senare var bra.

[b:1wxpu0z7]South Park: Bigger, Longer & Uncut[/b:1wxpu0z7] (1999)
[img:1wxpu0z7]http://images.filmtipset.se/posters/105.jpg[/img:1wxpu0z7]
Cartman: Don't call me fat, you fucking Jew!
Mr. Garrison: Eric, did you just say the F-word?
Cartman: Jew?
Kyle: No, he's talking about "fuck". You can't say "fuck" in school, you fucking fat ass!

Mer motivering än så behövs väl knappast? Älskar den här filmen, älskar South Park, en av de bästa serierna någonsin.
89 inlägg
för
89 inlägg
Värmde upp till WALL-E med att se några pixar filmer.

Toy Story

En av dom bästa animerade filmerna som finns. Undrar hur dom kom på idén till levande leksaker egentligen. Idén är iallafall genialiskt enligt mig.
Men den kunde ha varit lite längre därför får den

Toy Story 2

Den är inte lika bra som ettan men jag blir fortfarande fascinerad av dom levande leksakerna. Men det blev för många karaktärer så det blev lite jobbigt så den får

Ett småkrypsliv

Jag älskar verkligen den här filmen. Har älskat den sen första gången jag såg den. En av dom första filmerna jag såg på bio. Den är helt fantastiskt.
Älskar den verkligen. Tittade på den svenska dubbningen och den var en av dom få bra dubbningarna.
Den bästa i hela filmen är den tjocka larven som är så jävla skön.
Den får en solklar
2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:299xwtyo]Monty Python Live at the Hollywood Bowl[/b:299xwtyo]
Riktigt kul liveuppträdande av Monty Python gänget. Det blir många sketcher och en del klipp på en som visas på en monitor. Påven (John Cleese) bråkar om tavlan Den Sista Måltiden, Michelangelo (Eric Idle) har svårt att fatta att påven bara vill ha en tavla med 12 lärjungar och en Jesus, inte tre Jesusar, 28 lärjungar, känguruer och servicepersonal. Det blir även en del sjungande, bl a låten "Sit on my face". Gillar man Monty Python så är detta ett måste.

[b:299xwtyo]Singin' in the Rain[/b:299xwtyo]
En musikklassiker som fortfarande håller. Sångnumren kan bli en aning sega, men dansnumren är underhållande. Det är inte ofta jag blir underhållen av dans. Jag ser inte ofta på musikaler heller och jag är inte säker på vilket betyg jag ska ge denna. En fyra får det nog bli ändå.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:2iwpjjh2]Colors[/b:2iwpjjh2]
Väldigt bra polisfilm med Robert Duvall och Sean Penn. Bra story om att kämpa mot alla gängen i Los Angeles, bra skådespeleri och bra regi(av Dennis Hopper).

[b:2iwpjjh2]The Rookie[/b:2iwpjjh2]
En till bra polisfilm med Clint Eastwood(också regi) och Charlie Sheen(som The Rookie), men inte lika stark som Colors och vissa scener känns mer som komedi än action.

[b:2iwpjjh2]Before Sunrise[/b:2iwpjjh2] och [b:2iwpjjh2]Before Sunset[/b:2iwpjjh2]
Lånade dem här och hade inga förhoppningar om dem, men GUD vad bra dem var! Ethan Hawke och Julie Delpy känns så äkta i rollerna, miljöerna(första filmen är i Wien och andra är i Paris) är så snygga och manuset är så jävla bra. Inte många filmer skulle klara sig med bara två personer som går runt i en stad och pratar men det gör verkligen de här filmerna, också Richard Linklaters regi är mästerlig.
4680 inlägg
för
4680 inlägg
[b:24zg2k4v]Annie Hall[/b:24zg2k4v]
Fantastisk film. Så lekfull i sin stil och med så bra skådespelare att det aldrig blir en tråkig stund. Dialogen är smått briljant och väldigt rolig, Woody Allen och Diane Keaton är underbara i huvudrollerna. Bästa romantiska komedin någonsin?

[b:24zg2k4v]Shaun of the Dead[/b:24zg2k4v]
Aningen besviken på den här faktiskt. Den är helt klart riktigt rolig stundtals och underhållande, med bra skådespelare i alla roller...men jag hade förväntat mig något mer på något sätt. Jag tycker framförallt att den tappade fram mot slutet, Queen-sekvensen var dock härlig.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:2sd38u87]Manhattan[/b:2sd38u87]

Ännu en fin NY-film av Woody Allen. Otroligt vacker svart o vit film om människor och deras relationer. Många har svårt att lyssna på Woody Allen men jag njuter av att höra han. Favoritscenen är när Diane Keaton sågar flera saker Allen älskar (t.ex Bergman) och han håller på att explodera.

3198 inlägg
för
3198 inlägg
Network
IMDB: 232

Suverän film av Sidney Lumet efter ett briljant manus av "Paddy" Chayefsky. De suveräna skådespelarna Faye Dunaway, William Holden, Robert Duvall och Peter Finch (oscar postumt) gör filmen oförglömlig. filmen är fortfarande högst aktuell om TV och samhället och vart gränsen egentligen går och vilka medel som får tas. En film som alla borde se för att inse vad det är för galen värld vi lever i.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:blc81bea]Walk The Line[/b:blc81bea] Grymt besviken. Det var nära att jag somnade flera gånger. Det händer liksom ingenting. Riktigt bra skådespelare i en svag hyllning är nog rätt ord.

[b:blc81bea]Hot Shots![/b:blc81bea] Varför kan inte dagens parodier vara som den här? Den får en

[b:blc81bea]Hot Shots! 2[/b:blc81bea] Snäppet bättre än den första. Charlie Sheen är nog parodi-filmernas kung och att han är med i Sacry Movie-filmerna är ett mysterium för mig. Den får en

[b:blc81bea]Simpsons The Movie[/b:blc81bea] Jag har nog kollat på Simpsons i minst 10 år nu och när introt till filmen börjar kan jag inte göra något att än att le. Den får en
802 inlägg
för
802 inlägg
[img:1lpf54ey]http://images.filmtipset.se/posters/21257.jpg[/img:1lpf54ey]
[b:1lpf54ey]Collateral[/b:1lpf54ey]

En tät och spännade film signerad Michael Mann. Filmen känns orginell, med en intressant historia om ett möte mellan en taxiförare och hans kund, som får oanade konsekvenser.
Collateral's stora styrka är samspelet mellan Tom Cruise och Jamie Foxx. De kompleterar varandra superbt och de gör varandra bättre. Tom Cruise gör, i rollen som yrkesmördare, en av sina bättre roller i kariärren och hans kyliga spel passar perfekt in i rollen.
Jamie Foxx däremot är mer känslosam och han visar hela registret i filmen, utan att man tycker att det känns forcerat. Jamie Foxx blev välförtjänt nominerad till en Oscar för bästa biroll, även om hans karaktär, tillsammans med Tom Cruises, enligt mig är båda huvudrollerna i filmen. Tom Cruise tyckte jag också förtjänade en nominering.
Överlag så känns filmen spännande och välregisserad, även om jag inte gillar slutet särskilt mycket.
Visa spoiler

Annars är det en film som är helt klart väl värd att se.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:2629fzz2]How High[/b:2629fzz2]
En helt jävla underbar "stoner" komedi. Skådespelet är mediokert men manuset är genialt. Sjukt bra film, för de som gillar stoner filmer är det här ett måste.
2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:1j0tr8jg]Stardust[/b:1j0tr8jg]
En rolig och intressant saga som både barn och vuxna kan glädjas åt. Det är härligt att se Robert De Niro i rollen som fjollig piratkapten, han är den skönaste karaktären av allihop. Michelle Pfeiffer gör också ett bra jobb som elak häxa. Det är underhållning på hög nivå.

[b:1j0tr8jg]The Mission[/b:1j0tr8jg]
Hade hoppats på att den skulle vara bättre. Den blev ju faktiskt Oscarnominerad för bästa film och regi. Men bra var den i alla fall. Robert De Niro och Jeremy Irons har huvudrollerna, Liam Neeson har en biroll. Måste säga att Irons var bäst, De Niro gjorde inte en av sina bättre prestationer. Neeson får tyvärr inte yttra många repliker.
Musiken är skapad av Ennio Morricone och hans musik är fantastisk som vanligt. En sevärd film.

4680 inlägg
för
4680 inlägg
[quote="Street Scum":13mpikri][b:13mpikri]Manhattan[/b:13mpikri]

Ännu en fin NY-film av Woody Allen. Otroligt vacker svart o vit film om människor och deras relationer. Många har svårt att lyssna på Woody Allen men jag njuter av att höra han. Favoritscenen är när Diane Keaton sågar flera saker Allen älskar (t.ex Bergman) och han håller på att explodera.

[/quote:13mpikri]

Well, jag kan bara hålla med om allt du säger. Såg den igår och tyckte verkligen om den. Det svartvita fotot är fantastiskt vackert, man blir helt kär i New York. Dialogen är toppklass, även om jag inte alltid förstod alla kulturella referenser och all name dropping (precis som i Annie Hall). Bra undervisning i engelska också, man får kolla upp lite ord då och då. Allen och Keaton är klockrena, det finns inget annat att säga. Både Annie Hall och Manhattan har verkligen en distinkt egen stil, jag har redan upptäckt en del grejer som verkar vara typiska för Allen. Jag ser fram emot att se fler filmer av honom.

1721 inlägg
för
1721 inlägg
[b:gycos57m]Tomten är far till alla barnen[/b:gycos57m]

Finns det en svensk komedi som är så här j*vla rolig med så klockrena insatser och repliker som man kommer ihåg mer än väll? Tror inte det. Bäst är ändå Dan Ekborg ("Man bandar inte Kalle Anka!!")
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:gfumpg5p]Crimes and Misdemeanors[/b:gfumpg5p]

En film med två halvor. Dels Woody Allens situation där han gör en film för en pompös man (Alan Alda) samtidigt som han blir förälskad i en medarbetare (Mia Farrow). Och dels Martin Landaus karaktär som har problem med sin älskarinna. Hade hellre sett en hel film med Woody Allen och hans story men det är ändå en bra film.

Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden