Visa första inlägg
225 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
225 inlägg
[b:18135ou5]Collateral[/b:18135ou5] var en riktigt bra och spännande thriller, med fantastiskt skådespel av Tom Cruise och Jamie Foxx.
Jag fullkomligt älskar Cruise's iskalla blickar i denna film. En av Michael Mann's bästa filmer.

Betyg:
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Futurama: Bender's big score (v).
Jag var verkligen as trött när jag såg den, så det blev lite svårt att hänga med i handlingen. Alla tidsresor blev bara förrvirrande efter ett tag. Men annars var det en bra film när man hängde med! Men det är ju faktiskt i klass med ett vanligt avsnitt så den får en
699 inlägg
för
699 inlägg
Walk The Line
Spelfilm om Johnny Cashs tragiska liv. Jag har inget större intresse för Johnny Cash men detta var verkligen en ruggigt bra film och jag förstår varför Witherspoon fick en oscar, förmodligen hennes enda riktigt bra skådespelarinsats......
2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:y31nyswi]Sleepy Hollow[/b:y31nyswi]
En skruvad skräckfilm signerad Tim Burton. Filmen vann en välförtjänt Oscar för bästa scenografi. 1700-tals byn och den stora skogen känns trovärdiga trots att filmen är inspelad i en studio till stor del. Filmen har en mörk stämning samtidigt som det finns humoristiska inslag. Burtons favorit Johnny Depp har huvudrollen och han är suverän som vanligt. Manuset är skarpt, likaså Danny Elfmans musik.

[b:y31nyswi]The Last of the Mohicans[/b:y31nyswi]
Jag fick precis vad jag hoppades på. En storartad film med en suverän Daniel Day-Lewis i spetsen. Michael Mann har gjort ett väldigt starkt jobb med att filmatisera den klassiska romanen. Musiken är också av högsta klass och det förvånar mig att den inte blev Oscarnominerad. Det blir oerhört spännande på många ställen, särskilt mot slutet. Betyget ska vara riktigt högt.

[b:y31nyswi]The Aviator[/b:y31nyswi]
Stjärnspäckad filmatisering av Howard Hughes liv. Skådespeleriet är det som imponerar mest. DiCaprio ser väl egentligen lite för ung ut för rollen, men de kompenserar han med en lysande insats. Cate Blanchett är som vanligt helt fantastisk, hon äger varje sekund på filmrutan. Trots den långa speltiden på 2.5h blir det aldrig segt. Scorsese har lyckats återigen.

98 inlägg
för
98 inlägg
[b:25pbkjap]Hancock[/b:25pbkjap]
Senaste Will Smith-filmen är ingen höjdare, snarare en besvikelse. Visst, den är inte dålig, men allt kunde ha varit så mycket bättre. Peter Berg är en bra regissör, men bör hålla sig borta från superhjältefilmer i fortsättningen.

[b:25pbkjap]The Last King of Scotland[/b:25pbkjap]
Även om Forest Whitaker är magnifik, är resten av filmen sådär. Man dras aldrig riktigt med i handlingen, förutom i slutet då det hettar till en aning. Annars är det en bra film, men inte mer.

[b:25pbkjap]In the Valley of Elah[/b:25pbkjap]
Sevärt drama om en soldat som försvinner, varefter hans pappa (Tommy Lee Jones) börjar spana efter honom. Alltifrån regin av Crash-regissören Paul Haggis, till musiken, manuset och skådepspelet är riktigt bra.

[b:25pbkjap]The Mist[/b:25pbkjap]
Slutet på denna Frank Darabont-film är dramatiskt fulländat. Annars känns det sömnigt stora delar. Men slutet väger upp det till en sevärd film. Att Stephen King skrivit historien går inte att ta miste på.
851 inlägg
för
851 inlägg
[b:cu1e6ny0]Plutonen[/b:cu1e6ny0]
Detta är en utav de bästa filmer jag har sett om vietnamkriget. Charlie Sheen gör väldigt bra ifrån sig i en utav sina få seriösa roller. Det är en hel del kända skådespelare med i denna filmen. Ta till exempel bara Forest Whitaker, Johnny Depp (i en extremt liten roll) och Willem Dafoe, som gör bäst ifrån sig här. Det stör mig inte särskilt mycket att filmen blir trög på vissa ställen, men tyvärr fastnar man inte riktigt för handlingen. Det händer inget speciellt i hela filmen. Plutonen får en

[b:cu1e6ny0]Den tunna röda linjen[/b:cu1e6ny0]
Andra Världskriget är en hemskt intressant händelse, och de flesta filmer som handlar om det blir oftast bra. Den tunna röda linjen är den första filmen jag har sett om slaget i Guadalcanal. Med en fantastisk rollista: Nick Nolte, Sean Penn, John Cusack, George Clooney, John Travolta, Adrien Brody och Woody Harrelson m.m. Någonting som förvånade mig var att både George Clooney och John Travolta inte var med i mer än 5 minuter vardera. Det är Sean Penn och Nick Nolte som briljerar i den här filmen, men även de andra gör hemskt bra ifrån sig. Handlingen är mycket bra den med. Jag har svårt att besluta ifall den här filmen ska få en 4 eller en 4,5. Tillslut hamnar den något närmare
3198 inlägg
för
3198 inlägg
Äntligen internet igen efter att man flyttat till molkoms fokhögskola. sådet har blivit många filmer att recensera nu då....

Dark City - DC

En mcket speciell film som känns som en film-noir i serietidningsformat. en bra story, grymt foto och scenografi och underbara VFX med bra skådespelare. dock så är det inte min typ av film och jag måste stanna på en trea.

-----------------------------------------------

Following

Chris Nolan visar vilken grym berättare han är, trots extremt låg budget (inte ens färgfilm). det är en grym bra idé med suveränt genomförande. nu har jag bara en film av nolan kvar. ska bli spännande.

La Femme Nikita

Luc Bessons film är i samma stil som "Leon", dock inte lika mycket känslor, lika bra manus och... ja, ni fattar. det är snäppet under allt i en film som känns som en uppvärmning till mästerverket.

Threads

brittisk tv-film om en alternativ tidslinje där Sheffield blir atombombat. dot börjar spännande och bygger upp bra, men sen tar et bara stopp. precis allt. efter bomben försvann allt som hade byggts upp. synd...

Sleuth - Skuggspel

Hyrde den igår när jag inte hade nåt att göra och jag såg mig omkring i Molkom. det är en snygg uppdatering av storyn för 2000-talet och skådespelarna är riktigt bra. mest tack vare grym dialog. dock så är den en timme kortare än originalfilmen, samt att slutet på andra akten och upplösningen skiljer så nåt otroligt från originalfilmen och pjäsen som den baserats på. och det är just detta som jag inte gillade. att man ändrade storylinen som var det grymmaste av allt i förlagorna.
851 inlägg
för
851 inlägg
[b:2r3fmo8p]3:10 to Yuma[/b:2r3fmo8p]
Helt klart den bästa western jag har sett. Sjukt bra skådespel och en fantastisk personkemi mellan Christian Bale och Russel Crowe. Bale gör en utav sina bästa rollen (tyvärr kan den inte mäta sig med American Psycho), men det är ändå Crowe som briljerar med en Oscarsvärdig insats. Dessutom gör Ben Foster mycket bra ifrån sig som Crowes högra hand, Charlie Prince. Handlingen är rätt simpel, men riktigt ball. James Mangold gör mycket bra ifrån sig i en utav sina bästa filmer. I slutändan får filmen en svag
3198 inlägg
för
3198 inlägg
Casanova

det är väl uttänkt, men dialogen och scenerna saknar det lilla extra. och lasse hallström gör inget speciellt av filmen heller. fina skådespelinsatser.

--------------------------------------------------

Italian Job

Varje gång jag ser den här på teve så påminns jag om hur bra den är. det är en skön uppdatering av originalet med michael caine och allt funkar. manuset och replikerna är A och skådespelarna är O. det är sköna karaktärer och alla skådespelare gör bra ifrån sig.
225 inlägg
för
225 inlägg
[b:53gtx7ef]Hero[/b:53gtx7ef] var en grymt snygg film, rent visuellt var det nog det vackraste jag har sätt. Filmen tar sig framåt med hjälp av många välkoreograferade svärdstrider och slutresultatet blir faktiskt snäppet bättre än Crouching Tiger Hidden Dragon.

Betyg:
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:3gnp0m9z]Butch Cassidy and the Sundance Kid[/b:3gnp0m9z]

Rätt så bra western film från slutet av 60-talet. Newman & Redford fungerar bra ihop.

[b:3gnp0m9z]A Fistful of Dollars[/b:3gnp0m9z]

Räknas som filmen som startade spaghetti western genren. Inte den bästa av Leones filmer men ändå väldigt bra. Clint Eastwood är hur säker som helst i filmen, precis som i senare verk. Filmen är en remake av Yojimbo och Leone har lyckats väldigt bra att göra den till hans egen film så att säga.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:vy4kqmoy]Juno[/b:vy4kqmoy]

Ellen Page är enastående i rollen som Juno MacGuff och borde fått ha lämnat årets Oscars med en statyett i handen. Birollerna är nästintill lika imponerande, Jennifer Garner i sin bästa roll hittils och Allison Janey dominerar i varje scen hon är närvarande.

Diablo Cody, belönades välförtjänt med en Oscar för sitt manus, och Jason Reitman har tillsammans gjort en mycket bra film, strålande.

6342 inlägg
för
6342 inlägg
[b:3uc22p65]Bug[/b:3uc22p65]

Helskum film som jag måste se om. Dock har den ett par riktigt vidriga scener, som är oväntade och chockerande. Hängde inte med så värst mycket, mest eftersom jag var så trött. Ganska B, men bra skådespelarinsatser.

[b:3uc22p65]Frontiers[/b:3uc22p65]

Fransk skräckfilm. Bland det värsta jag sett när det kommer till att skildra tortyr, misär, hopplöshet och ren död. Vidrig, grotesk och rentav rå som ingen annan film. Mådde riktigt illa i slutet, verkligen inget för lättskrämda. Saw + Hostel = bolibompa i jämförelse med denna.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:2pfebv9a]The Promotion[/b:2pfebv9a] (2008)
[img:2pfebv9a]http://images.filmtipset.se/posters/62695.jpg[/img:2pfebv9a]
Dålig komedi som försöker köra på spåret med subtil humor och en del pinsamma vardagssituationer som ska vara underhållande, men är det inte då man inte lyckas alls. Trailern gav dessutom helt fel intryck och både Reilly och Scott är tråkiga karaktärer i den här filmen. Inget vidare, inte ens som bakgrundsbrus.
3198 inlägg
för
3198 inlägg
Festa med Ferris

lika tidslös som klassik. alla har nog sett delar ur den då den går ofta på teve (som jag), och igår såg jag hela för första gången. jag blev inte besviken. det är ett härligt manus som är lika sanslöst som troligt som höjs ett snäpp tack vare duktiga skådisar med matthew broderick i täten. gillar man komedier så ska man ha sett den här, no discussion.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="hempo22":vv7nr9k5]Festa med Ferris

lika tidslös som klassik. alla har nog sett delar ur den då den går ofta på teve (som jag), och igår såg jag hela för första gången. jag blev inte besviken. det är ett härligt manus som är lika sanslöst som troligt som höjs ett snäpp tack vare duktiga skådisar med matthew broderick i täten. gillar man komedier så ska man ha sett den här, no discussion.[/quote:vv7nr9k5]

Hette den inte "FIRA med Ferris", hempo?

Såg senast "[b:vv7nr9k5]Love Guru[/b:vv7nr9k5]", som är inte direkt världens smartaste film, men jag såg den med en kompis, och vi båda har barnslig humor, så vi garvade åt allting. Bäst är Stephen Colbert som den drogade sportkommentatorn som är helt hysterisk, och Justin Timberlake som "Le Coq". Jag tror att man måste vara på en viss humör för att uppskatta filmen. Sämst dock är Jessica Alba som kändes lite felplacerad i denna film, men hon hade några stunder i filmen. Ja, om man inte uppskattar barnslig humor, så bör man undvika den. Jag och min kompis fick oss ett gott skratt dock.
2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:33q6g6og]Fantastic Four[/b:33q6g6og]
Åh gud jag hade glömt bort hur usel den var. Jag som tyckte att [i:33q6g6og]Spider-Man 3[/i:33q6g6og] var dålig. Skådespeleriet är genomruttet, med undantag för Michael Chiklis som gör ett hyfsat bra jobb som "The Thing". Jessica Alba kan inte agera för fem öre, det är tur att hon har sitt utseende. Hade det inte varit för Michael Chiklis med sin grymma utstyrsel så hade filmen fått lägsta betyg.

[b:33q6g6og]Minority Report[/b:33q6g6og]
Spännande Science-Fiction av Steven Spielberg. Tom Cruise är som vanligt riktigt bra. Något jag störde mig lite på var bildspråket, allt är så fruktansvärt… blått. Annars så har filmen ett välskrivet manus och bra tempo.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Arn Tempelriddaren
Den var väl lagom bra iallafall, lite för seg men jag siktar ändå på att se tvåan och sen se tv4-versionen.
225 inlägg
för
225 inlägg
[b:ft8zet4x]Gråta med ett leende[/b:ft8zet4x]

En väldigt stark film med en fantastisk Javier Bardem i huvudrollen
som den förlamade Ramón, som kämpar för att få dödshjälp.
Regissören är Spaniens kanske bästa just nu, Alejandro Amenábar.

Betyg:

Onödigt vetande: Filmen plockade hem hela 14 priser på Spaniens filmgala.
851 inlägg
för
851 inlägg
[b:25kp8ocf]V for Vendetta[/b:25kp8ocf]
Ett klockrent mästerverk. Har alldrig sett någonting i samma magnifika stil som den här förut. Karaktären V är en fantastisk karaktär och att ge rollen till Hugo Weaving var ett genialiskt drag. De andra skådespelarna gör mycket bra ifrån sig, speciellt Natalie Portman, som gör en utav sina bästa rollen (tillsammans med Matilda i Léon). Handlingen var perfekt, lika så det visuella. Slutet är ett av de mäktigaste man har sett på film - Och det finns nästan igenting att klaga på. Betyget blir en stark
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden