Visa första inlägg
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[b:2tko43j6]25th Hour[/b:2tko43j6]
Mycket bra drama av Spike Lee. Edward Norton gör som vanligt en riktigt fin prestation. Hela filmen känns så vacker och sorlig på något sätt, kan bero på den underbara musiken. Allt annat känns minst lika bra. Riktigt bra film kort sagt.
1215 inlägg
för
1215 inlägg
[b:2uehp360]En man steg av tåget[/b:2uehp360] (1955)

Ett tåg stannar vid Black Rock, en liten stad där tågen nästan aldrig stannar, och av kliver en man på okänt uppdrag. Från stadens invånare möts han av misstänksamhet och fientlighet.

Det är en film vars handling (och svenska titel) ger en ganska höga förväntningar. Den lovar mystik och spänning och tittaren ska hållas på sträckbänken så länge som möjligt. Men tyvärr saknar filmen ett mer intensivt berättande för att den ska nå en högre nivå. När avslöjandena sker så blir man också lite besviken då man hoppats på något mer förvånande och kanske uppseendeväckande.

Ett par förändringar i storyn tror jag hade varit till filmens fördel, men grundstoryn är ändå så pass engagerande att intresset aldrig tappas.

http://www.imdb.com/title/tt0047849/
225 inlägg
för
225 inlägg
[b:2ucay52q]Guds Stad[/b:2ucay52q]

En rapp, fräck och förvisso väldigt hemsk film, förpackad i ett fantastiskt visuellt ljusskimmer. Färgerna i filmen är så snygga att de kan jämföras med färgerna i Hero. Skådespeleriet är också väldigt bra.

Betyg:
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:bv0z7kwt]Lejonkungen[/b:bv0z7kwt]

Herregud.
Att en film man sett fruktansvärt många gånger fortfarande, efter 14 år, kan ge rysningar och nästan imponeringstårar är ju underbart. Allt är perfekt i den här filmen. Animationerna, karaktärerna, röstskådespelarna (de amerikanska i detta fallet, men även de svenska är mycket bra), varenda litet musikstycke och i princip varenda replik är klockrent. Jag frågar mig; Kan det bli bättre än såhär? Svaret är förvisso ett rungande "Ja!" eftersom jag placerar [i:bv0z7kwt]Skönheten och Odjuret[/i:bv0z7kwt] högst på min topplista över Disneyfilmer, men [i:bv0z7kwt]Lejonkungen[/i:bv0z7kwt] nosar den i hälarna. Nej, jag har inga klagomål alls.
Dessutom är dvdn en fröjd på alla sätt. Bilden är bland det bästa jag sett, och DTS-ljudet är utan tvekan det bästa jag hört. Jag är såld.

2140 inlägg
för
2140 inlägg
[b:7yl39qzf]You dont mess with the Zohan[/b:7yl39qzf]
Nej, jag har inte varit ett fan av Adam Sandler och jag är inte det nu heller efter den här filmen. Någon rolig enstaka grej men annars medioker och seg.

802 inlägg
för
802 inlägg
[img:14nj2qy1]http://images.filmtipset.se/posters/1665.jpg[/img:14nj2qy1]
[b:14nj2qy1]Groundhog Day[/b:14nj2qy1]

Har hört mycket gott om den här, så jag förväntade mig en riktigt rolig film. Riktigt så blev det inte tyvärr.
Visst, Bill Murray är härligt cynisk i huvudrollen, men på det hela taget så känns det mer som en klassisk romcom, än en riktigt rolig komedi.
Hela konceptet med att samma dag går om och om igen känns både roligt och intressant till en början, men efter ett tag så blir det bara tjatigt och trist.
Det känns tråkigt att säga att filmen, som tydligen många anser vara bland dem bästa komedierna genom tiderna, inte får mer än ett godkänt betyg. Jag hade svårt att se storheten i filmen som sägs göra den så speciell.

[img:14nj2qy1]http://images.filmtipset.se/posters/1342.jpg[/img:14nj2qy1]
[b:14nj2qy1]Crouching Tiger, Hidden Dragon[/b:14nj2qy1]

Ang Lee's internationella succé från 2000 som fick upp världens ögon på den klassiska martial arts-genren. Filmen lyckas till en viss del med att fånga det oerhört vackra med denna klassiska genrer, men, enligt mig, inte fullt ut. Det känns som om man inte släpper loss fantasin fullständigt för att göra det visuellt klockrent. Jag får uppfattningen av att man bygger upp en scen som har potential till att bli ett vackert samspelt mellan karaktärerna och deras rörelser, för att stanna upp och fortsätta på samma inslagna väg. Man vågar inte utveckla det till nästa steg och det hela känns som en kompromiss för att inte avskräcka en utländsk publik. Detta är bara mina tankar om filmen och tyvärr så når inte filmen ändå fram. Jag har hört att [i:14nj2qy1]House of Flying Daggers[/i:14nj2qy1] är en film som är en visuell upplevelse, så den får jag väl se härnäst.

[img:14nj2qy1]http://www.discshop.se/shop/img/omslag/front_normal/8/68168.jpg[/img:14nj2qy1]
[b:14nj2qy1]Iron Man[/b:14nj2qy1]

Sommarens stora blockbuster, innan läderlappen tog över scenen, och detta är en riktig blockbuster som främst är till för att underhålla och det märks. Det sprängs hej vilt och för en gångs skull så gillar jag det. Det känns som att det passar karaktären Iron Man perfekt.
Jag gillar också, likt [i:14nj2qy1]Batman Begins[/i:14nj2qy1], att man berättar historien bakom masken och varför huvudkaraktären agera så som han gör.
Detta sker inte lika omfattande i den här filmen som i [i:14nj2qy1]Begins[/i:14nj2qy1], men det räcker gott och väl för att man ska förstå någotsånär historien bakom Tony Starks agerande.
Robert Downey Jr. är lysande i huvudrollen och detta är verkligen hans film på gott och ont. Filmens lyfts upp några steg mycket tack vare Downeys fina agerande, men detta har till följd att alla andra karaktärer får lite utrymme och utvecklas inte så mycket och blir inte så intressanta som man kunde hoppas på.
Filmen skulle tjäna på en väl utvecklad antagonist till Iron Man/Tony Stark, men det får vi väl ta del av i uppföljaren som är på gång.
6342 inlägg
för
6342 inlägg
[b:2pber0th]Run Fatboy Run[/b:2pber0th]

Kul och underhållande med Simon Pegg. Börjar väldigt bra, men i slutet är det samma goda feel-good som filmer i denna genre brukar bjuda på. Inte lika kletigt som det kunda ha blivit. Vissa sjukt roliga scener dock.

3198 inlägg
för
3198 inlägg
Chocolat

helt okej av lasse hallström en söndagkväll. inte mer.

---------------------------------

JFK

jobbig struktur mellan scenerna. och många scener hade klimax i mitten av dem. mycket information får man som tittare, men tack vare musiken och klippningen byggs varje scen upp och når sin topp i mitten. men sen fortsätter scenen för att förklara vad informationen betyder. detta drar ut filmen nt så fruktasvärt och då är det inte så konstigt att den blev över 200 minuter. dock så räddar skådiseliten kvällen. alla levererar och det är en vacker syn när det är så många duktiga skådisar.
2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:1vlj0d2s]Skenbart[/b:1vlj0d2s]
En av de roligaste och bästa svenska filmerna jag sett. Peter Dalle lyckades skrapa ihop en lysande ensemble, och alla skådespelare sköter sig utmärkt. Robert Gustafsson bjuder som vanligt på många skratt, hans komiska tajming är underbar. Gösta Ekman och Lars Emble är också riktigt roliga som det udda bögparet. Scenografin och fotot håller hög klass.

[b:1vlj0d2s]Catch Me If You Can[/b:1vlj0d2s]
Underhållande och välspelad film, men den är tyvärr långt ifrån Spielbergs bästa. Filmen bjuder inte på så mycket nytt heller. Det känns som om man har sett det förr.

212 inlägg
för
212 inlägg
[b:3irx8rde] Arn - Riket vid vägens slut[/b:3irx8rde]

Såg rullen på bio igår och blev mer imponerad än vad jag blev av den första. Det jag tycker är det kanske viktigaste, är att denna innehåller mer "Action" (även om det kunde varit mer krig). Jag skulle gärna se mer av stora, öppna krig, som i slutet, där de "krossar" danskar och allt vad de nu är.

(Ett extra + till Anders Baasmo Christiansen, som spelar Harald, den norske bågskytten. Han är en härlig karaktär.
802 inlägg
för
802 inlägg
[img:58qbmnz8]http://images.filmtipset.se/posters/524.jpg[/img:58qbmnz8]
[b:58qbmnz8]Mallrats[/b:58qbmnz8]

Då var det dags för ännu en film av Kevin Smith och med hans andra film så har spelreglerna ändrats från den första. Filmen har en större budget, vilket resulterade i att hela filmen ser proffsigare ut jämfört med [i:58qbmnz8]Clerks[/i:58qbmnz8] och framförallt så används nu även färg.
Men om man har sett en film av Smith, så vet man att det är inte utsidan som räknas utan det är främst manuset.
Manuset i den här filmen håller nästan lika hög klass som debutfilmen, där knasiga utläggningar om ingenting blandas med några riktigt kloka funderingar. Dessutom är serietidningsreferenser i den här filmen hysteriskt roliga och självaste Stan Lee skymtas förbi.
På det hela så är detta en riktigt rolig film som nästan är lika rolig som den första filmen i serien, förutom att vissa inslag av romantik inte riktigt fungerar. Annars så rekommenderas den här tillsammans med [i:58qbmnz8]Clerks[/i:58qbmnz8] och förhoppningsvis resten av Kevin Smiths filmer.
2140 inlägg
för
2140 inlägg
[b:8dl1f34a]Wall-e[/b:8dl1f34a]
Riktigt jävla bra animerad film! Orkar inte skriva någoting mer nu men den är riktigt bra! Blev riktigt imponerad av den!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Det var en rätt bra recension av Mallrats även om jag ger filmen ett betyg som är en hel plupp bättre än ditt Nit89ram. Mitt största problem med Mallrats är dock Jeremy London och Claire Forlani som båda två inte passar in i Kevin Smith-världen och speciellt London är så usel som T.S. Usch.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:2bd1nbgf]Das Experiment[/b:2bd1nbgf]

Det här var en väldigt bra film som man verkligen engagerar sig i. 20 pers deltar i ett experiment, 10 blir fångar och 10 blir vakter. Ganska snabbt förändras förhållandet mellan fångarna och vakterna.

[b:2bd1nbgf]Kung Fu Panda[/b:2bd1nbgf]

Ren smörja.

[b:2bd1nbgf]Alphaville[/b:2bd1nbgf]

En annorlunda sci-fi film av Jean-Luc Godard. Filmen är satt i framtiden där spionen Lemmy Caution reser till Alphaville för att övertala en framstående professor att byta sida, eller avrätta honom. Alphaville är en totalitär stat där allt styrs av en superdator som heter Alpha 60, det här var alltså några år innan [i:2bd1nbgf]2001[/i:2bd1nbgf]. Om du har problem med fransk new wave där dialogen är lite vag och random shit händer så är detta nog inte för dig.

Jag kan också ha problem med sånt men den här filmen var faktiskt helt okej. Ingen traditionell typ av film men helt klart sevärd.

802 inlägg
för
802 inlägg
[quote="Tyler":gesvk2hu]Det var en rätt bra recension av Mallrats även om jag ger filmen ett betyg som är en hel plupp bättre än ditt Nit89ram. Mitt största problem med Mallrats är dock Jeremy London och Claire Forlani som båda två inte passar in i Kevin Smith-världen och speciellt London är så usel som T.S. Usch.[/quote:gesvk2hu]

Ja, jag håller med på den punkten. För att passa in i Kevin Smith-världen så måste man ha lite annorlunda tankar om livet och gärna presentera dessa på ett filosofiskt sätt om du förstår hur jag menar.
Jeremy London och Claire Forlani's karaktärer kändes nästan som dem var hämtade ur vilken romcom-historia som helst och det var ganska uppenbart hur det skulle gå mellan dem.
Men jag har hört att Kevin Smith lärde sig av sina misstag och lyckades med en djupare kärleksrelation i hans kommande filmer. Stämmer detta, Tyler?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Ja, det gjorde det minst sagt. Men framförallt lärde han sig vilka skådisar som också kunde leverera hans repliker utan att låta som jävla idioter (som London utanför serietidningsaffären, den scenen hade varit 5/5 om han inte varit så usel). Amy är väl hans starkaste film om man ser till den romantiska delen. Att det är en dramafilm märks på hur lite Jay & Bob är med också.
855 inlägg
för
855 inlägg
[b:8qblfs9p]I'll always know what you did last summer[/b:8qblfs9p]

Ett uselt försök till att göra en uppföljare på redan väldigt halvdana skräckfilmer. Den har ju verkligen inget nytt att komma med, det är mer eller mindre samma som första filmen igen, och dessutom mycket sämre. Trots att den bara är knappt en och en halv timme så är den riktigt seg. Nej, detta var verkligen inte bra.

699 inlägg
för
699 inlägg
Doomsday

fick höra att den skulle vara helt värdelös så jag har dragit mig för att se den men gjorde det ändå till slut igårkväll och den var helt ok faktiskt. Den börjar riktigt bra men det håller inte hela vägen tyvärr. Sen att den har med en hel del onödiga saker och saker som inte förklaras
Visa spoiler

den är ändå helt ok o se men förvänta er ingen djup film
2/5
2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:xy9t9ox4]True Lies[/b:xy9t9ox4]
En rolig actionkomedi som underhåller till max. Med James Cameron bakom kameran kan det inte gå fel. Arnold Schwarzenegger står inte för den bästa rollprestationen i världen precis, men han är jävligt skön och rolig. Realism saknas och allt är en smula överdrivet. Som sagt är [i:xy9t9ox4]True Lies[/i:xy9t9ox4] en mycket underhållande film som kan ses om många gånger.

89 inlägg
för
89 inlägg
Var hos en kompis för nån dag se och hitta en del intressanta filmer o hans samling.

American Psycho

Det här är den bästa psykopatfilmen som finns. Christian Bale gör en minnesvärd roll som Patrick Bateman.
Min favorit scen är
Visa spoiler

Den får en

Fargo

Hade bara sett en film av Bröderna Coen så tog genast ut denna från hyllan.
Jag älskar Coens svarta humor som finns i denna film. Peter Stormare är fuckin awesome! Älskar den mannen. Steve Buscemi är ännu grymmare men det är för att han får säga mera än Stormare.
Stark Nästan top 10 på min lista

Clerks

Kevin Smiths debutrulle är något av det roligaste jag sett inom komedi nånsin. Att det är lågbduget gör mig inte nåt för denna film är så rolig så det struntar man i. Randal är den skönaste karaktären som finns.
fyfan vilka braiga filmer som kom 1994.

Skenbart

Såg den på tv när den gick nån gång i helgen. Riktigt rolig komedi faktiskt. Flrväntade mig en vanlig svensk komedi men denna var riktigt jävla sjukt rolig. Robert Gustafsson är underbar. Gustaf Hammerstam(eller vad han heter) är underbar som försöker hjälpa till men bara gör saker värre. Den får Äntigen en välgjord svensk film.

WALL-E

Såg den på bio. En av Pixars bästa enligt mig. WALL-E är så himla rolig.
Så fort man hör WALL-E,s röst så börjar man fnittra om en liten flicka.
I slutet så började jag nästan grina. Den får en
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden