Visa första inlägg
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[b:5swh7q0b]Antz[/b:5swh7q0b] Jodå, en DreamWorks-klassiker är den definitivt. Enda sen jag såg den här (på vhs för flera år sen) har jag alltid velat se om den. Vad kan man säga egentligen.. Besviken blev jag, eftersom den är alldeles för kort (precis som alla andra DreamWorks-filmer) och Sylvesters röst. Bra skådis, ingen bra röstskådis. Men den där speciella "DreamWorks" känslan finns fortfarande där så den får en

[b:5swh7q0b]Once Upon A Time In America[/b:5swh7q0b] Jag måste bara säga att den här filmen är FÖR lång för sitt eget bästa (typ 3 timmar). Bra skådisar eller inte men 3 timmar är för långt. Just på grund av denna tid så blir det rätt så långtråkigt då och då. Sen så irriterar jag mig på att det inte finns någon kemi mellan Robert och James. Men på grund av en av de bästa rollprestationerna jag någonsin sett (Robert of course) så får den en

[b:5swh7q0b]Apocalypto[/b:5swh7q0b] Väldigt spännande film av Herr Gibson. Men den spännande biten förekommer inte försen efter en timme eller så. Början består mest av att alla skrattar och är glada... Kanske låter lite konstigt att säga att sånt är dåligt men... jag köpte den här för att se en äventyrs-film och inte en "reta-kompisen-för-att-han-får-ont-i-kuken-film". Den får en

[b:5swh7q0b]Goodfellas[/b:5swh7q0b] En av de bättre filmerna jag sett på sistone faktiskt. Jag var rädd att den skulle vara som OUATIA fast med ett annat namn. För det brukar ju vara så. Om den är lång och tråkig så är den bra. Jaaa. Alla skådespelarna är bra och allt det där... Den får en

[b:5swh7q0b]Million Dollar Baby[/b:5swh7q0b] Riktigt bra film med en stor och chockerande twist på slutet. Clint visar att han fortfarande kan trots sin ålder. Hilary Swank gör också jävligt bra ifrån sig. Den får en
802 inlägg
för
802 inlägg
[img:29qnpn36]http://images.filmtipset.se/posters/178.jpg[/img:29qnpn36]
[b:29qnpn36]Dogma[/b:29qnpn36]

Då var det dags för Kevin Smith's fjärde film och den här gången går han tillbaka till komedigenren, fast på ett allvarligt sätt.
Som det brukar i en Smith film så är manuset filmens styrka och det här är inget undantag. Manuset tar upp hur människor fungerar i allmänhet och hur religionen påverkar oss i synnerhet. Dogma skildrar en tänkvärd syn på religion, även om man inte ska ta filmen alls på något stort allvar.
Filmens brister däremot är det bitvis ganska platta skådespeleriet från vissa inblandade och att historien på vissa ställen i filmen känns lite väl invecklad.
Detta gör att [i:29qnpn36]Dogma[/i:29qnpn36] inte är Kevin Smith's bästa film, men ändå en film som är väl värd att se.

[img:29qnpn36]http://images.filmtipset.se/posters/85465610.jpg[/img:29qnpn36]
[b:29qnpn36]Be Kind Rewind[/b:29qnpn36]

Filmen som startade en trend på internet där alla skulle "sweda" sina egna favoritfilmer. Michael Gondry har på ett kreativt och originellt sätt klura ut ett fantasifyllt sätt att skapa sin egna filmer på. De "swedade" filmerna i den här filmen är hysteriskt roliga och har framförallt en kärlek till originalen som gör att dem inte är tröttsamma parodier.
Gondry har som sagt verkligen lyckats skapa någonting här, men det märks att han främsta anledning till att göra den här filmen var för att inspirera sin medmänniskor att vara kreativa och skapa sin egna filmalster.
Filmen här en ganska tunn och klichéfylld historia och det känns som att det är en efterkonstruktion bara för att hitta en anledning till att "sweda" filmer.
Detta till trots så är det en hysteriskt rolig film och den mest fantasifyllda jag har sett på länge.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Bigproof":22jhlda8][b:22jhlda8]Once Upon A Time In America[/b:22jhlda8][/quote:22jhlda8]Once Upon a Time in America är till och med 3 timmar och 47 minuter lång.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Har lust o kolla på Kevins Smiths filmer efter all den possitiva kritiken den har fått men vet inte i vilken ordning jag ska kolla dem på?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Den ordningen de kom i.

Clerks, Mallrats, Chasing Amy, Dogma, Jay & Silent Bob Strike Back och Clerks II.

Jersey Girl kan du klämma in närsomhelst, det spelar ingen roll. Den passar inte in i ordningen.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Alright, tack så mycket då ska man ta en titt på dem.
3198 inlägg
för
3198 inlägg
Iron Man
IMDB: #187

Blev faktiskt positivt överraskad av den här. Downey Jr gör ett bra jobb och det var min typ av humor med. Dock så ser jag ingen anledning tll vad den gör på Top 250, då den inte är mer än an vanlig film baserad på en serietidning.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Tyler":9423quno][quote="Bigproof":9423quno][b:9423quno]Once Upon A Time In America[/b:9423quno][/quote:9423quno]Once Upon a Time in America är till och med 3 timmar och 47 minuter lång.[/quote:9423quno]

Tack för upplysningen.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[i:2cfiw7q1]Dogma[/i:2cfiw7q1] är en film jag seriöst måste se.

Anyway:

[b:2cfiw7q1]The Thing[/b:2cfiw7q1]

John Carpenter har förmågan att göra filmer bättre än vad dem är. The Thing är en fin B-film som är underhållande att se.

[b:2cfiw7q1]King of New York[/b:2cfiw7q1]

Skön gangsterrulle med Christopher Walken i huvudrollen som gängledaren Frank White. Laurence Fishburne är också väldigt cool som "thug". Gillar du NY, 90-talet, hip hop, Carlitos Way/Scarface etc så ska du definitvt se den här. Knappast ett mästerverk men den är ett bra exempel av genren. Dessutom innehåller den en av dem bästa avrättningarna jag sett på film.

430 inlägg
för
430 inlägg
[img:1f7ksvpe]http://img229.imageshack.us/img229/2366/missiondvdcover2jh8.jpg[/img:1f7ksvpe]

[b:1f7ksvpe]The Mission[/b:1f7ksvpe]

Ett mycket realistiskt drama som inte håller tillbaks på fotot. Det är mitten av 1700 talet och de Europeiska storländerna tar över Sydamerika och dess befolkning. Vissa vill förslava ursprungsbefolkningen medans vissa vill kristna dem, två saker som inte går hand i hand.

Utöver fotot så har vi en underbar musik av italienaren Ennio Morricone, vi har en ok skådespelarinsats (bäst är Irons som prästen Fader Gabriel) och sedan har vi några diskutabla delar. Dock så är slutsatsen att vi har framför oss en varm film med stor känsla för realism, underbar miljö och en mycket bra skildring av stambefolkningen. Låt er dock inte luras av den lite för långa inledningen och sitt kvar för att se filmen stegras bit för bit till slutet som är lite mer eller mindre magisk.

2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:19mtsbq2]Grizzly Man[/b:19mtsbq2]
En ganska intressant dokumentär om en man som levt bland vilda björnar, och som kom att bli dödad av en. Regissörens stela berättarröst med tysk brytning störde jag mig på, den passade inte alls in. Naturbilderna var så klart det bästa med filmen.

802 inlägg
för
802 inlägg
[img:3b6jb2kc]http://images.filmtipset.se/posters/3104.jpg[/img:3b6jb2kc]
[b:3b6jb2kc]Jay and Silent Bob Strike Back[/b:3b6jb2kc]

Efter att ha huserat i alla filmer av Kevin Smith så var det äntligen dags för de eviga pundarna att få en egen film och vilket lyckokast det visade sig att vara.
Filmen är hysteriskt rolig hela vägen ut och historien som alla knasiga händelser bygger på fungerar faktiskt.

Manuset bygger inte som i Smiths tidigare filmer på dialogen, utan mer hur händelserna byggs upp med referenser till både hans tidigare filmer, filmindustrin i stort och serietidningar. Allt är inbyggt på ett smidigt sätt och det är mycket skickligt gjort.
För att uppskatta filmen fullt ut så måste man verkligen förstå det mesta av referenserna. Mitt betyg gick upp ett snäpp enbart tack vare referenserna i filmen. Så bra är det.

För att sammanfatta den här filmen så är det en makalöst rolig film som är den mest underhållande filmen av Kevin Smith som jag än så länge har sett.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Ja, den absolut starkaste delen i Jay & Silent Bob Strike Back är definitivt alla referenser, speciellt i början när de bara glider omkring från plats till plats. Helt underbart. Mötena med Brodie och Holden är så jävla roliga att man inte vet vart man ska ta vägen.

Jay & Bob var dock filmen jag såg först av alla, men då var jag 13-14 och tyckte att svordomarna var minst lika roliga även utan alla referenser, och då tyckte jag om den. Efter att jag gått igenom de andra på en något krokig väg så blev Jay & Bob mycket roligare. Det är nästan en nödvändighet att ha sett de andra för att kunna hänga med i åtminstone 80% av de som refereras till, men samtidigt kommer du nog att upptäcka nya saker i varje film när du ser om dom som du även ser i Jay & Bob och så vidare.

Det är rätt mycket av charmen också.
802 inlägg
för
802 inlägg
Jag kom ihåg när jag var mindre och [i:3swu6av4]Jay & Silent Bob Strike Back[/i:3swu6av4] filmen hade premiär så tänkte jag vad är det för film egentligen. Ska detta vara roligt. Tyvärr så såg jag inte filmen då, men nu när man har blivit äldre och visare(?) så förstår man ju hela tjusningen med en Smith-film. Tur att man kommit på andra tankar.

Nu har jag bara [i:3swu6av4]Clerks II[/i:3swu6av4] och [i:3swu6av4]Jersey Girl[/i:3swu6av4] kvar, sen är jag redo inför [i:3swu6av4]Zack and Miri[/i:3swu6av4].
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:25cqpdmd]The Karate Kid[/b:25cqpdmd] (1984)
[img:25cqpdmd]http://images.filmtipset.se/posters/4384.jpg[/img:25cqpdmd]
En klassiker som man har sett många, många gånger. En fin mix mellan kampsport och tonårsproblem, och även sambandet mellan de båda. Ralph Macchio är 80-talets Macaulay Culkin, skådespelaren som inte kunnat fly från sin ungdoms stora roll (Home Alone för Culkins del). Macchio håller uppe charmen som Larusso men sviktar lite under de mer känslomässiga scenerna. Pat Morita som Mr. Miyagi är dock epic, till stor del, självklart, på grund av den grymma karaktären. Morita lyckades dessutom roffa till sig en Oscarsnominering för insatsen.

Fightingscenerna har riktigt snygg koreografi även om de blir lite stela emellanåt. Speciellt matchen i slutet är otroligt verklig och fartfylld. I övrigt vad det gäller karatescener så finns det ju otaliga klassiker, den mest kända är givetvis "wax on, wax off" och träningsdelarna med Mr. Miyagi och Daniel är klockrena.

Ett grymt soundtrack på det gör att filmen hamnar på en svag fyra.

(R.I.P. Pat Morita)
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Voldo":inm5bw73][b:inm5bw73]Grizzly Man[/b:inm5bw73]
En ganska intressant dokumentär om en man som levt bland vilda björnar, och som kom att bli dödad av en. Regissörens stela berättarröst med tysk brytning störde jag mig på, den passade inte alls in. Naturbilderna var så klart det bästa med filmen.

[/quote:inm5bw73]

Jaha då vet man hur den slutar, tack tack.
1215 inlägg
för
1215 inlägg
[quote="engström":2ljdr2bo][quote="Voldo":2ljdr2bo][b:2ljdr2bo]Grizzly Man[/b:2ljdr2bo]

[/quote:2ljdr2bo]

Jaha då vet man hur den slutar, tack tack.[/quote:2ljdr2bo]
Haha...

Hans öde är förmodligen den enskilt största anledningen till varför dokumentären gjordes så någon spoiler är det inte. Att han dödades av en grizzlybjörn finns säkert med också på varenda beskrivning av filmen som finns.
2566 inlägg
för
2566 inlägg
Ja, det står bl a på baksidan av dvd:n.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:2chkc1lr]Los Olvidados[/b:2chkc1lr]

Superb film av Luis Bunuel om barn som lever i slummen i Mexico City. De två centrala karaktärerna är Pedro som försöker ha ett normalt liv och den äldre Jaibo som alltid dyker upp för att förstöra. Det finns några element av surrealism men framförallt är det här ett välgjort drama.

[b:2chkc1lr]La Belle et la bête[/b:2chkc1lr]

Troligtvis den bästa versionen av Skönheten och Odjuret. Ett verk av Jean Cocteau som verkligen lyckades skapa magi på film. Den levde upp till mina förväntningar. Rekommenderas.

[b:2chkc1lr]La Passion de Jeanne d'Arc[/b:2chkc1lr]

Klassiker från 1928. Handlar om Jeanne d'Arc och rättegången mot henne. En del av dialogen upprepades lite väl för mycket och stundtals blev det jobbigt att konstant se karaktärerna i närbild. Men jag erkänner dess status i filmhistorien.

2140 inlägg
för
2140 inlägg
[b:25f0tnu0]Band of Brothers[/b:25f0tnu0]
Världens bästa tv-serie. Världens bästa krigsfilm för andra världskriget. Jag har sett igenom hela serien på två dagar och det var en hel del scener mot slutet som det var riktigt svårt att hålla tårarna borta. En vacker film. Jag orkar inte skriva någonting mer och anser att det inte behövs. Detta är ett mästerverk som alla måste ha i sin samling om man gillar krigsfilmer! Nu väntar jag bara på att se extra materialet! Men det får bli imorgon! Jag längtar redan!

Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden