Visa första inlägg
855 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
855 inlägg
[b:5737qptn]The Dead Zone[/b:5737qptn]

Spännande film med en riktigt bra Walken i huvudrollen. Men den lyfter aldrig och stannar därför på en trea.

[b:5737qptn]Anchorman - The Legend of Ron Burgundy[/b:5737qptn]

Stundtals riktigt rolig film. Ferell är rolig i huvudrollen men bäst är Carell. Trots att det är en bra film så blev jag lite besviken, hade förväntat mig mer. Stabil trea.

[b:5737qptn]Rear Window[/b:5737qptn]

Fjärde Hitchcockfilmen för mig. Lite överskattad tyckte jag det kändes som den är, dock är den riktigt bra. Spännande historia och den funkar riktigt bra trots att den utspelar sig i samma rum hela tiden.Stewart och Kelly gör bra ifrån sig. Stabil fyra.

1721 inlägg
för
1721 inlägg
[b:j62r58nl]The Mask[/b:j62r58nl]

En rätt så typisk Jim Carrey komedi. Älskar specialeffekterna, tok för roliga ibland. Däremot en av dem få Carreykomedierna som visar att han även kan agera seriöst (även om vi vet att han agera väldigt seriöst) och det är de som gör den lite speciell. Men den är fruktandsvärd rolig film med underbara repliker och händelser, en riktig nostalgi film för min del. Noterbart att jag såg den på det klassiska VHS(!) då jag hitta denna i en gammal video hög.

[b:j62r58nl]Vinterviken[/b:j62r58nl]

En hyfsad svensk film som har sina stunder, men bäst av allt o alla är Kjell Bergqvist. Altid lika rolig och underhållande.

[b:j62r58nl]Den Bästa Somamaren[/b:j62r58nl]

En av dem absolut bästa och roligaste svenska filmer som gjorts. Kjell Bergqvist är verkligen i sina bästa stunder Sveriges bäste skådis, men framförallt den kan levererar sina repliker på ett fantastiskt sätt. Få skådisar, svenska som utländska, som klarar av det.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:1a99o4c0]The lost world Jurassic Park[/b:1a99o4c0]
Ok uppföljare till Jurassic Park. Denna gång centrerar det runt karaktaren Ian Malcom från första filmen. Storyn är kanske inte direkt att hurra för, men skådisarna funkar och det finns en del bra scener [spoiler=:1a99o4c0]som när Peter Stormares karaktär går öde till mötes efter att ha svurit på svenska[/spoiler:1a99o4c0].
Duger som popcorn rulle för kvällen, men borde inte analyseras för mycket.
855 inlägg
för
855 inlägg
[b:3k2z6n83]The Game[/b:3k2z6n83]

Ojoj, detta var en filmupplevelse utöver det vanliga. Fincher bjuder oss på en extremt spännande resa med ett slut som överträffar det mesta. Helt sjukt hur bra det var. Riktigt smart film och man vet aldrig vad som ska hända. Michael Douglas är enastående i huvudrollen. Verkligen en film som ger [i:3k2z6n83]Fight Club[/i:3k2z6n83] en match om Finchers bästa. Det får bli en fullpoängare, inte helt säker på betyget men det är för bra för att vara en fyra.

97 inlägg
för
97 inlägg
[b:2uocy1fm]Bedtime Stories[/b:2uocy1fm]

Förutsägbar familjefilm med ett annorlunda stuk. Ja, i princip vad en helt originell familjefilm brukar vara. Sandler fungerar som vanligt och jag kan varken finna positiva eller negativa saker om denna film. Men den är alldeles godkänd.

855 inlägg
för
855 inlägg
[img:1q69p94v]http://www.realmovienews.com/movieimages/9600/9715/9715_2_poster_1_t.jpg[/img:1q69p94v]

[b:1q69p94v]Role Models[/b:1q69p94v]

Hade höga förväntningar på filmen med tanke på skådesperlarna och att den fått bra kritik. Jag tyckte den levde upp till förväntningarna på ett bra sätt, och det är den hittills bästa komedin jag sett från förra året. Scott och Rudd är båda riktigt bra i sina roller men jag tycker att Rudd är den som briljerar mest. Christopher Mintz-Plasse, som sågs senast i Superbad, var också övertygande i sin roll.

Till och från var filmen riktigt rolig, och underhållande, och den var precis lagom lång. Betyget landar in på en fyra.

[img:1q69p94v]http://www.popularmovietrailers.com/wp-content/uploads/2008/08/pineapple_express_poster-90x133.jpg[/img:1q69p94v]

[b:1q69p94v]Pineapple Express[/b:1q69p94v]

En film som nådde upp till mina förvätningar men inte mer. Jag kan ju börja med att säga att Seth Rogen inte är någon favorit direkt, men jag tycker att han var okej i filmen. Franco döremo,t gjorde filmen, och var helt lysande, han är perfekt i rollen som den ständigt höga langaren. Det finns ett antal scener som är klockrena, bl[spoiler=:1q69p94v]bl.a. när Franco kör med foten genom rutan[/spoiler:1q69p94v], och lyfter helhetsintrycket av filmen. Men filmen är en bra bit för lång för sitt eget bästa, och även om den är riktigt underhållande tille en början blir den rätt utdragen mot slutet.

Men defintivt en sevärd film, som alltid när det är Apatow-gänget, och några riktigt härliga skratt bjöds man på. En stabil trea.

[b:1q69p94v]Monty Python and the Quest for the Holy Grail[/b:1q69p94v]

Det här är verkligen rent guld inom komedin. Defintivt en av de, troligen den, roligaste filmerna jag sett, jag skrattar konstant genom filmen. Det är ett svagare parti i mitten, men det räddas upp fort med mer briljans. Minst lika rolig nu som den var första gången.

1215 inlägg
för
1215 inlägg
[b:49seuig7]Broken Blossoms[/b:49seuig7] (D W Griffith, 1919)

Kärlekshistoria mellan en ung kines (Cheng Huan) som reser till England och en ung kvinna (Lucy) med en aggressiv far. Griffith har även gjort [i:49seuig7]Birth of a Nation[/i:49seuig7] (1915) och [i:49seuig7]Intolerance[/i:49seuig7] (1916).

En stor besvikelse. Denna hade kallats en av Griffiths mindre rasistiska filmer av hans viktigaste verk, med mer fokus annat, men så var inte riktigt fallet. Kinesen, som hela tiden refererades till som "den gule mannen", spelades av en amerikan på ett pinsamt uselt sätt genom bl.a. extremt överteatraliska gester och ansiktsuttryck och ett kisande som fick karaktären att framstå som mentalt efterbliven. Motspelerskan var inte mycket bättre hon tyvärr.

Kärlekshistorien var bara dåligt genomförd på alla sätt och vis och helt oengagerande. Det fanns ingenting mellan de två. Den första scenen de hade tillsammans som skulle vara så vacker, så vacker blev till en oroväckande obehaglig scen med pedofiliska undertoner.

Den stilen höll filmen från första stunden de två huvudpersonerna möttes i princip. Under en annan skrattretande scen under den sååå dramatiska upplösningen när Cheng Huan springer för att komma till sin kärlek lyckas han med prestationen att utseendemässigt skapa en mix av Nosferatu, ringaren i Notre Dame och Iprénmannen. Det är i och för sig starkt det med på sitt sätt.

Filmens få ljusglimtar var faktiskt filmens inledning, alltså före de två träffades, samt dess foto och färger. Härlig blandning av rosa, blått, grönt och gult som gav scenerna rätt känslor. Kul var också hur otroligt lik Lucys alkoholistiska karlakarl till pappa, Battling Burrows, var Al Bundy (=Ed O'Neill).

http://www.imdb.com/title/tt0009968/

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:mjm0jbik]Stalingrad[/b:mjm0jbik]
En tysk krigsfilm där man får se genom några tyskars perspektiv och ett självmordsuppdrag genom Ryssland där 400.000 människor kom in men bara 6000 kom ut.

Filmen börjar skitbra och man kasts ganska fort in i krigets helvete, men ibland så blir man lite förvirrad över vad exakt det är som händer och det skyller jag lite på klippningen. Jag hade nog lite för höga förvätningar efter att ha sett Das Boot(som jag har sett 3 gånger) så trodde jag att den här skulle vara ganska lik den bara att den utspelar sig i ryska vintern och inte under vatten. På ett sett är dem ganska lika med den klaustrofobiska känslan av att dem är instängda i ett land där "den enda friheten är döden"(jag fick den texten från DVD-omslaget), men den har som sagt inte lika bra klippning och karaktärerna är inte lika intressanta.

Regin är däremot utmärkt och jag är förvånad över att regissören Joseph Vilsmaier inte är ett känt namn och musiken är underbar. Stridsscenerna är nog några av dem bästa jag någonsin sett och det är många som dör på extremt otrevliga sett. Inte den bästa krigsfilmen jag sett men väldigt realistisk och sevärd.
85 inlägg
för
85 inlägg
[b:22imrr5t]Rosa Pantern 2[/b:22imrr5t]
Inte lika skrattframkallande som ettan, men den får godkänt ändå. Jag tycker storyn känns lite mer seriös än föregångaren därför var jag inte helt missnöjd när jag vandrade ut ur biosalongen. Rosa Pantern-filmerna är underhållande, och Steve Martin kul, även om det inte är världens mest seriösa filmer. Ångrar lite att jag såg den på bio dock. Komedier är till för tv-soffan, actionfilmer ska däremot ses på den stora vita duken.

[b:22imrr5t]Valkyria[/b:22imrr5t]
Utan den imponerande skådespelarlistan skulle detta vara ett bottennap. Det känns som filmen inte riktigt gav någonting även om den inte var dålig. Tom Cruise var sevärd, som vanligt.

[b:22imrr5t]The Day the Earth Stood Still[/b:22imrr5t]
Science-fiction filmer är en av mina favoriter. Tycker att denna var helt okej. Keanu Reeves är en ganska "stel" skådespelare och det passar perfekt i denna historien.

[b:22imrr5t]Hellboy 2 - The Golden Army[/b:22imrr5t]
När jag såg den första Hellboy-filmen blev jag väldigt positivt överraskad. Med tvåan var det tvärtom. Blev riktigt besviken faktiskt. del Toro har smällt på med gigantiska "skogsandar" och arméer av oförstörbara krigare, men det kommer inte i närheten av ettan. Det är ren action rakt igenom utan baktanke. Ganska fult är det också som i inledningen när [spoiler=:22imrr5t]historian om "the golden army" spelas upp (trägubbar, usch!)[/spoiler:22imrr5t]
2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:29wkn31o]Mr. Bean's Holiday[/b:29wkn31o]
Rowan Atkinson visade att han vid 52 års ålder fortfarande kan axla rollen som Mr. Bean, och han gör det galant. Jag tycker att filmen har fått orättvis kritik från många håll. Visst är det ingen höjdare, men väntar man sig ett mästerverk á la Scorsese så är det klart att man blir besviken. Som historia är [i:29wkn31o]Mr. Bean's Holiday[/i:29wkn31o] riktigt dålig, men att komma med en hållbar handling för karaktären är väl inte det lättaste heller. Man lyckades dock aningen bättre här än vad man gjorde med [i:29wkn31o]Bean[/i:29wkn31o] från 1997.

Det blir aldrig någon skrattfest, men filmen har många småroliga skämt. [spoiler=:29wkn31o]Jag tänker främst på scenerna då Mr. Bean kör om cyklisterna och när han försöker sno en moped. Gracias-skämtet var dessutom klockrent.[/spoiler:29wkn31o] [i:29wkn31o]Mr. Bean's Holiday[/i:29wkn31o] är som sagt inte mycket att hänga i granen, men den är småkul, mysig och sevärd.

[b:29wkn31o]Closer[/b:29wkn31o]
Det är märkligt att jag inte har tagit mig en titt på filmen tidigare. Den har lockat mig en lång tid med tanke på en massa fina bilder på en viss lättklädd skådespelerska. Hon har nog aldrig varit så sexig i en film förut, och hon var väl värd sin Oscarnominering. Clive Owen gör också en av de bästa insatserna jag sett från hans sida, han gör en mycket bra porträttering av en smått sexgalen doktor.

[i:29wkn31o]Closer[/i:29wkn31o] ger en ganska deprimerande bild av kärlek, det är definitivt ingen glad film där allt är frid och fröjd. Dialogen gillade jag, den är grov och snuskig och kändes på så sätt ganska originell. Själva handlingen kände jag inte mycket för. Skådespeleriet och dialogen är det som gör filmen bra och högst sevärd.

101 inlägg
för
101 inlägg
[b:f7ddaean]Vanishing Point[/b:f7ddaean]
För ett par timmar sen så tittade jag på [i:f7ddaean]Vanishing Point[/i:f7ddaean] från 1971 av Richard C. Sarafian. Detta är ju bilarnas bilrulle.

Jag tyckte detta var en mycket häftig film i sin genre och det var full fart hela tiden. Manuset är jävligt bra skrivit och älskar att de inte filmat filmen med en green-screen eller något sånt. En riktig kultrulle! Älskar också att huvudrollen Kowalski (Barry Newman) kör som en jävla galning.

Ljudet är dock inget att skryta om, lika så kan man säga om skådespeleriet. Vissa bra, andra absolut inte. Klippningen är också lite halv kass men det duger väl. Iaf en rulle som måste ses om du gillar gammla men klassiska filmer!

855 inlägg
för
855 inlägg
[b:50g4s56j]Monty Pythons Meaning of Life[/b:50g4s56j]

Når aldrig upp till Life of Brian lr Holy Grail. Vissa delar är hysteriskt roliga andra är rent tråkiga. Nja, lite missnöjd är jag allt, trodde nog att det skulle vara roligare. Men helt okej underhållning är det. Svaag trea.

2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:2vc93pgl]Brokeback Mountain[/b:2vc93pgl]
Detta var nog den bästa filmen om homosexualitet jag har sett. Tidigare har jag tyvärr avstått lite ifrån att se den, många har sagt att det bara är en massa motbjudande bögsex-scener genom hela filmen, så var det ju inte alls. Jag såg bara en scen där de två herrarna satte på varandra, och även om den var smått motbjudande så var den stark och gripande på samma gång. Det är intressant hur filmen håller sig på en viss psykologisk nivå där männen drabbas svårt av självhat och ilska över vetskapen att de aldrig kommer få ett liv tillsammans. Heath Ledger gestaltar karaktären Ennis på ett lysande sätt, han är nästan lika bra som i [i:2vc93pgl]The Dark Knight[/i:2vc93pgl].

Musiken är riktigt bra och har en passande sorgsen ton över sig. Fotot med de vackra miljöerna är hur snyggt som helst. Både delarna hjälper till att göra filmen ännu vackrare. Det var inte förrän vid filmens slut som jag först berördes av den, det var en scen där Ennis känslor bryter loss totalt i famnen på Jack. [i:2vc93pgl]Brokeback Mountain[/i:2vc93pgl] är minsann en väldigt sorglig och deprimerande film. Jag tycker helt klart att den borde ha vunnit Oscarn för bästa film, som istället gick till [i:2vc93pgl]Crash[/i:2vc93pgl].

[b:2vc93pgl]Space Jam[/b:2vc93pgl]
Bestämde mig för att ta en titt på en gammal barndomsfavorit för första gången på ca 10 år. Jag fullkomligt älskade filmen som barn och såg den säkert en triljon gånger, den fick mig att vilja bli basketproffs en vacker dag.

Nu när jag ser den som vuxen är jag inte lika imponerad. [i:2vc93pgl]Space Jam[/i:2vc93pgl] är på många sätt en annorlunda film, först och främst för att den kombinerar animation med vanlig film. De animerade karaktärerna är välkända Warner Bros-figurer som Snurre Sprätt och Duffy Anka. Michael Jordan är huvudrollsinnehavaren som inte kan agera för fem öre. Bill Murray och Wayne Knight fungerar dock bra i sina roller. Nu när jag som vuxen ser filmen utan dubbning så lade jag märke till ett lite barnförbjudet skämt också. [spoiler=:2vc93pgl]En psykiatriker frågar en basketspelare "Are there any other areas, besides basketball, where you find yourself unable to perform?"[/spoiler:2vc93pgl]

Är man barn så är det högst troligt att man kommer att älska filmen, är man äldre så är den faktiskt också värd en titt. Den är hyfsat underhållande och de tecknade figurerna lockar ibland till skratt. Musiken och låtarna är bland det allra bästa med [i:2vc93pgl]Space Jam[/i:2vc93pgl], där bl.a. R Kelly's hit "I Believe I Can Fly" finns med.

101 inlägg
för
101 inlägg
[b:3s9zv3ki]Role Models[/b:3s9zv3ki]

Detta är en klockren komedi med Seann William Scott och Paul Rudd!

De får 150 timmars samhällstjänst och ska utföra de timmarna genom att passa barn av olika sorter och båda är ju absolut inga förebilder.
Paul Rudd spelar förjävla bra som en pessimist som stör sig på det mesta. Och senare då han får ta hand om en unge som är äldre än alla andra och fast i sin fantasi värld. Seann William Scott för det dock hårdare när han ska handskas med en ung, svart grabb som bara svär och är uppkäftig hela tiden.

De båda spelar förjävla bra i sina karaktärer. I Role Models finns det klockrena misstolkningar och skämt.
En väldigt roliga komedi enligt mig! =D

4680 inlägg
för
4680 inlägg
[b:8x5g05mn]Garden State[/b:8x5g05mn]

Tror det var tredje gången jag såg filmen men den blir nästan bättre varje gång. Underbar film verkligen, så rolig, härlig och rörande. Zach Braffs manus är riktigt fint och regin kan man inte heller klaga på, filmens stil tilltalar verkligen mig. Braff och Portman (som man blir lika kär i varje gång) är mycket bra, Peter Sarsgaard och alla skådespelare som dyker upp i (roliga) mindre roller är också bra.

Samtidigt som det är en härlig och även romantisk film ligger det hela tiden något vemodigt över storyn och personerna i filmen, man kan även relatera till en del av de saker som tas upp. Och ja, en sak som gör filmen så underbar är det fantastiska soundtracket, det är helt enkelt...perfekt. Har suttit och lyssnat ganska mycket på det idag.

Det är helt enkelt en film jag nog kan se hur många gånger som helst och som jag banne mig bara måste ge högsta betyg nu.

[i:8x5g05mn]"So what do we do? What do we do?"[/i:8x5g05mn]

1721 inlägg
för
1721 inlägg
[quote="Voldo":2xzcdgxa]
[b:2xzcdgxa]Space Jam[/b:2xzcdgxa]
Nu när jag som vuxen ser filmen utan dubbning så lade jag märke till ett lite barnförbjudet skämt också. [spoiler=:2xzcdgxa]En psykiatriker frågar en basketspelare "Are there any other areas, besides basketball, where you find yourself unable to perform?"[/spoiler:2xzcdgxa][/quote:2xzcdgxa]

Detta märker man redan i den svenska dubbningen. Plus att den kan tolkas på flera sätt.
3198 inlägg
för
3198 inlägg
Miss Potter

Det är fint berättat och duktigt skådespel. Rene Zellweger är riktigt bra och Ewan MacGregor är alltid en fröjd att se. Det var snyggt koncept i berättandet men regissören tog det inte hela vägen. Manuset kändes inte heller hela vägen. Inte tillräckligt djup o lite outvecklat ibland. Samt lite förutsägbar.
430 inlägg
för
430 inlägg
[b:32s63y2y]Role Models[/b:32s63y2y]

En perfekt film för dig som vill ta det lugnt i soffan, rolig komedi, roliga karaktärer och små twistar, ni vet historien.
Nyskapande är inte ordet, det följer istället samma mönster som de flesta nya komedifilmerna gör, något som i min mening kan bli för förutsägbart.

Men man kan ju i och för sig inte förvänta sig ett banbrytande manus varje gång, så jag får vara nöjd. Det var ju trots allt ett roligt manus och bra spel från skådespelarena.

2566 inlägg
för
2566 inlägg
[quote="Rafe":1ov5ho57]Plus att den kan tolkas på flera sätt.[/quote:1ov5ho57]
Är man över 12 år så lär man nog tolka det på sättet det ska tolkas på.
3198 inlägg
för
3198 inlägg
Great Expectations

Börjar riktigt bra, men man tappade intresset nånstans halvvägs in. Men det är en bra och stabil film och riktigt kul att se Alec Guinness i sin första speaking role.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden