Visa första inlägg
101 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
101 inlägg
[b:35lu2sto]The Usual Suspects[/b:35lu2sto]

Kollade nyss på [i:35lu2sto]The Usual Suspects[/i:35lu2sto] av Bryan Singer från 1995. Den ligger på 22:e plats på IMDB Top 250 och jag säga att den absolut är värd det!

En film med ultimata insatser av skådespelarna. Kevin Spacey spelar så otroligt bra och likt så gör alla andra skådespelare i filmen. Manuset är sjukt bra, regin hann jag knappt kolla på för jag var så insatt i filmens handling. Den är väldigt klurig, så man får tänka lite extra i vissa lägen.

Lite för krånglig kan det då uppges att vara men i slutet är det värt det. Spänningen är i full fart i sista delen och man ler av smartheten hos karaktärerna. En film som måste ses!

225 inlägg
för
225 inlägg
[img:2egwn9xb]http://i40.tinypic.com/15clrv8.jpg[/img:2egwn9xb]
[i:2egwn9xb]Oldboy[/i:2egwn9xb]

Inte det mästerverk som jag faktiskt hade hoppats på, men tillika en annorlunda men grymt underhållande koreansk åktur med ett otroligt snyggt soundtrack! Min-sik Choi är mycket bra i den något knepiga huvudrollen. Nu gäller det att se de två resterande filmerna i Chan-wook Parks hämdtrilogi. [spoiler=:2egwn9xb]Scenen när Dae-su Oh slår ner ca 15 killar i korridoren med en hammare är en av de snyggaste actionscenerna jag sett.[/spoiler:2egwn9xb]
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:3cgvdmue]Green Street Hooligans 2[/b:3cgvdmue] (2009)
[img:3cgvdmue]http://images.filmtipset.se/posters/14706326.GS[/img:3cgvdmue]
Det är mycket möjligt att det här är den sämsta filmen som någonsin gjorts. Den har ingen som helst vett eller logik i sin handling och hela filmen består av ren och skär idioti. Varje scen är fan dum.

Skådespelarna är så fruktansvärt dåliga och regin ännu sämre. Dialogen är någonting som verkar ha slängts ihop på fem minuter med tanke på hur enfaldig den är.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att den här filmen är helt värdelös och efter trailern var det väl ingen som förväntade sig något annat heller. Ett slöseri med tid och pengar för alla, skådespelare, regissör som åskådare.
855 inlägg
för
855 inlägg
[img:39nde9qb]http://l.yimg.com/img.movies.yahoo.com/ymv/us/img/hv/guide/traffic_poster.gif[/img:39nde9qb]

[b:39nde9qb]Traffic[/b:39nde9qb] (2000)

Har sett framemot att se filmen ett tag nu. Såg den när den var ganska ny och tyckte inte den var något vidare, och den var verkligen inte som jag minns den.

[i:39nde9qb]Traffic[/i:39nde9qb] är en fantastisk bra film om drogkriget i USA. En intressant, otroligt välspeled och riktigt spännande historia. Framförallt Del Toro och Cheadle gjorde fantastiska insatser i filmen. Roligt att se Miguel Ferrer(Albert Rosenvelt i Twin Peaks)i en biroll, han gjorde också bra ifrån sig. Soderberghs hittills bästa film som faktiskt var bäst 2000 och borde vunnit Oscarn. Trots att filmen är långsam i sitt berättande blir den aldrig seg, utan snarare ger det filmen en extra tyngd, och dessutom blir det positivt när den har lite dokumentärstuk över sig.

Dock blev jag lite missnöjd över slutet, hade gärna sett lite till. Det kändes som att den tog slut för tidigt.

Men allt som allt blev jag väldigt positivt överraskad av filmen, trots att jag kände på mig att jag skulle uppskatta filmen mer denna gången. Betygt landar in på en stark fyra, kanske kan bli en femma vid närmare eftertanke när jag smält filmen.

3198 inlägg
för
3198 inlägg
Bolt

Det låter sanslöst och nästan lite klyschigt, men filmen funkar fruktansvärt bra. Lite väl förutsägbar, javisst. Men jag skrattade praktiskt taget hela tiden. Rekommenderar den verkligen.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[img:1kc4ivoj]http://pici.se/pictures/zipzVitXi.jpg[/img:1kc4ivoj]

[b:1kc4ivoj]Hot Fuzz[/b:1kc4ivoj]

Älskar verkligen duon Simon Pegg/ Nick Frost och anser att Shaun of the Dead var fullkomligt lysande. Hot Fuzz är tyvärr inte lika klockren, men en mycket bra film som framkallar många skratt. Längtar till nästa film som skall komplettera den s.k Cornetto-trilogin
802 inlägg
för
802 inlägg
[b:2ync260k]Fujisyuusuke[/b:2ync260k]--> Jag älskar också både [i:2ync260k]Shaun of the Dead[/i:2ync260k] och [i:2ync260k]Hot Fuzz[/i:2ync260k]. Två riktigt bra filmer.

Men när är nästa film inplanerad? Och finns det någon annan information om den?
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Personligen vet jag ingenting. Men det kan mycket väl vara denna: [url:2tbxz1h5]http://www.imdb.com/title/tt1213663/[/url:2tbxz1h5].
101 inlägg
för
101 inlägg
[b:349gh9ad]Valkyrie[/b:349gh9ad]

Igår såg jag och min flickvän Bryan Singer's [i:349gh9ad]Valkyrie[/i:349gh9ad] med Tom Cruise som axlar huvudrollen. Jag kan säga att jag är glad över att jag inte såg denna på bio.

Denna film har jag inte haft stor förväntan för eller trott att den skulle ha varit bra. Men tänkte att jag kunde titta på den iaf, plus att min flickvän längtat efter den. Och jag säger bara ; Usch! Jag kan inte förstå vad Bryan har gjort! Valkyrie jämfört med The Usual Suspects är två olika världar. Både jag och min flickvän var så uttråkade så det fanns inte.

I två timmar hände det knappt någonting. Ingen spänning, ingenting. Såg i tillfälle flera ststister som tittate in i kameran från längre hålls avstånd. Skådespeleriet var väl halv-bra och lika så manus. Regin var inte heller något att skryta med. Väldigt seg och långtråkig. Ni som vill ha action och spänning ska absolut inte se denna film!

3462 inlägg
för
3462 inlägg
Det kanske var dumt att du inte såg den på bio, för många filmer blir mycket bättre där.

Jag tycker filmen var bra och Singer har gjort ett gott hantverk med denna. Trots att alla vet att Hitler klarade sig, lyckades Singer skapa en trevlig spänning. En lite annorlunda och fascinerande film om andra världskriget som är bättre än man kan tro.
430 inlägg
för
430 inlägg
[b:x4sar1fl]Manic[/b:x4sar1fl]

Efter att nyligen ha sett serien 3rd Rock from the sun så ville jag fördjupa mig lite i Joseph Gordon-Levitt karriär.

I denna spelar han Lyle som har satts i ett mentalsjukhus efter att ha svårt misshandlat en person med ett basebollträ. Inne i sjukhuset får vi följa Lyle och de andra patienter som hjälps av den ständigt motiverade läkaren (Don Cheadle) att ta reda på varför de har utfört handlingarna som har satt dem här.

Filmningen sker med handkameror. Regissören använder varje möjlig vinkel, där ibland från ögonen. Han klipper snabbt i vissa scener och använder många vinklar. Kan inte säga att jag är helt nöjd med hans jobb, fick ibland dokumentärskänsla i vissa scener, och det var inget som passade filmen.
Manuset var riktigt bra. Man lyckas på ett trovärdigt sätt beskriva de olika patienterna och deras agerande på sjukhuset. Inte ett lätt jobb men något som skådespelarna gör bra.

Att ta in hela filmen och sen sätta ett betyg var grymt svårt för denna film, vet inte riktigt vad jag ska tänka och tycka. är i postandes stund fortfarande inte helt säker vilket den förtjänar mest men något fick jag välja.

Betyget blir en väldigt stark trea, och en garanti att bli omsedd för en till bedömning.
1203 inlägg
för
1203 inlägg
Amelie Från Montmarte (Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le)

När jag känner mig lite nere plockar jag bara fram den här Och gud vad lycklig man blir! Det är helt galet. Bara man hör soundtracket någonstans kommer gåshuden fram. Så sjukt jävla underbar film!

Och inte för att vara otrogen mot min flickvän eller nått men jag är lite kär i Audrey Tautou. Så sjukt vacker!
3198 inlägg
för
3198 inlägg
Red Cliff - Part II

Inte alls i närheten av första delen. Det är som om det vore att allt som blev över från del 1 hamnade här istället. Allt är lite slarvigt. Särskilt effkterna känns inte riktigt färdiga. Dock så är det ok underhållning en sen kväll. Det man kan säga på det hela är att jag hade hellre sett de båda delarna som en film, där man hade skalat bort 1 timme och tagit bort allt onödigt för ett bättre flyt. Hoppas på en sådan version för att jag ska köpa en DVD.
855 inlägg
för
855 inlägg
[b:68o28n8s]The Others[/b:68o28n8s]

Svårt att betygsätta filmen när man sett den tidigare, då överraskningsmomentet inte finns när man sett den. Men att det är en bra film helt klart. Första halvan är klockren, otroligt obehaglig och rent skrämmande ibland. Sedan går det ned sig ett tag, blir mer utav ett drama vilket jag tycker är negativt. Slutet däremot är klockrent, även om jag, naturligtvis, inte blev överraskad som första gången. Men det är sjukt bra gjort. Man ryser riktigt av obehag.

Allt som allt är det en riktigt bra rysare, bland de bättre i sin genre. Stabil fyra.

430 inlägg
för
430 inlägg
[img:106se3i6]http://i39.tinypic.com/4jthlf.jpg[/img:106se3i6]

[b:106se3i6]Mysterious Skin[/b:106se3i6]

Fortsättningen på Joseph Gordon-Lewitt karriär blev denna.

Här fortsätter han att leverera, denna gång som en prostituerad tonåring.
Vi får följa två historier om två pojkar som spelade i samma basebollag när de va små. Gordon-Lewitt som en prostituerad homosexuell som blivit utnyttjad som barn och sen om Bryan och han sökande efter svar om varför han hade minnesluckor som barn, teorin om att aliens var inblandade är inte långt ifrån.

Både Gordon-Lewitt och Brady Corbet gör strålande insatser, verkligen strålande. Gordon gör en självsäker homosexuell prostituerad som tänder på äldre herrar medan Corbet gör en osäker ungdom som har det nära till mamma och hemmet. Corbet är endast 20 år och har redan regisserat och manusdebuterat i årets Sundance festival med hans kortfilm Protect You + Me, absolut ett namn att hålla i tankarna.

Även fast filmen tar upp väldigt seriösa problem så blir det inte lika djup som man kanske skulle ha trott, Gordon-Lewitts karaktär är inte det minsta besvärad av det som hände som barn utan har istället tagit in det och skapat sitt liv runt omkring det. Så i filmen blir ämnet väldigt ytligt, något som han gör bra. Sen så ska han ha mycket cred för sexscenerna också, inte alla som kan leverera sådana scener.

På slutet får vi en stark och fin avslutning när de två huvudkaraktärerna möts. En aningen mild vid tiden men något som växer efteråt.

Jag kan inget annat säga än att detta var en bra film, fin realistisk känsla från karaktärerna och ett seriöst ämne som har filmats bra. Detta är ännu en bra film i mängden som jag kan rekommendera. Betyget blir en fyra.

[img:106se3i6]http://i43.tinypic.com/2dwia1j.jpg[/img:106se3i6]

[b:106se3i6]Brick[/b:106se3i6]

Fortsätter han karriär med denna, ett mysterium-drama som är för konstig.

Detta är regissören Rian Johnson första film och han fick mängder av beröm för hans visuella arbete. Hans kameraarbete är ovanligt men bra, men manuset som han även har skrivit köper jag inte, alldeles för konstigt.

Tonåringen Brendan (Gordon-Lewitt) försöka ta reda på vem som mördade hans ex-flickvän (Emilie de Ravin) och spåren leder till ett droggäng styrt av ungdomar. Vi blir presenterade till nya karaktärer som är konstigare och mindre trolig än den andra. Utöver det så är Brendan helt orädd och en hejare på att slåss, killen kan ta hur många slag som helst och ändå stå upp i slutet.

Du kan säkert uppskatta filmen mer än vad jag kunde, men allt blev för mycket för min del. Kändes inte det minsta trovärdigt och det blev bara en lång film med för många trådar som knöts ihop för sent. Gordon-Lewitt som jag kollade extra på gör som vanligt en bra prestation, men karaktären är svår att ta seriöst och då drabbas det även skådespelarens prestation.

Problemet med filmen är att det försöker göra sig större än vad det är. Försöker bygga upp hela det knarknätverket som krossas av Brendan som är en blandning mellan Kalle Blomqvist och Liam Neesons karaktär från Taken.

Betyget blir en svag trea.

[img:106se3i6]http://i42.tinypic.com/70zy9f.jpg[/img:106se3i6]

[b:106se3i6]The Lookout[/b:106se3i6]

Manusförfattaren till Minority Report gör här regidebut och lyckas väldigt väl.

Här har vi ett bra exempel på en bra underhållande film, en bra blandning mellan drama och action.

Joseph Gordon-Lewitt spelar här Chris Platt som för fyra år sen orsakade en bilolycka och fick svåra hjärnskador. Han försöker göra sitt liv så normalt som möjligt, detta går bra till han stöter på systers gamla pojkvän som har sin egna lilla plan för honom. Att Chris jobbar på en bank kan ha något med planen att göra.

Till skillnad från Brick så är detta en film som passar mig bättre. Bra spelade realistiska karaktärer och ett bra manus och regi. Gordon-Lewitt gör här en väldigt sympatisk karaktär som man känner för. Han Levererar starka scener både mellan hans blinde rumskamrat (Jeff Daniels) och den vänliga poliskonstapeln Ted.

Det är helt klart manuset som är den stora stolpen i filmen, både manuset och regin är vissa delar inspirerat från Memento, det är likt men de får det ändå till något eget.
Allt som allt en underhållande fin film med ett seriöst innehåll.

Filmen är såpass bra att det förtjänar en fyra.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:100xu6uv]Youth of the Beast[/b:100xu6uv]

En snut och en call girl hittas döda. Det mesta tyder på självmord men Jo är säker på att hans vän/fd kollega har blivit mördad av gängmedlemmar. Han beslutar sig då för att nästla sig in i yakuzan för att ta reda på mördarens identitet. Samtidigt går han med i ett rivaliserande gäng
och från sin position spelar han ut gängen mot varandra.

Detta var en positiv överraskning och flera ggr fick jag kolla att filmen verkligen var från 1963 för den känns mer 70-tal. Kanske för att den var i färg? Hursomhelst var storyn intressant och det fanns en del goa plot twists som kom vid rätt tillfälle vilket skapade ett bra flow i utveckligen av intrigen.

Gillar man storyn som [i:100xu6uv]Yojimbo[/i:100xu6uv] och [i:100xu6uv]Infernal Affairs[/i:100xu6uv] är den här filmen värd att kolla upp. Känns som att jag kommer att se fler utav Seijun Suzukis filmer.

855 inlägg
för
855 inlägg
[b:2o4dv0dc]Sliding Doors[/b:2o4dv0dc] (1998)

Ett bra drama. Gwyneth Paltrow gör en bra rolltolkning som huvudpersonen Helen. Men personen som lyfter filmen är John Hannah som är otroligt skön. Men utöver detta känns filmen tom på något sätt och jag gillade inte slutet. Den lyckades aldrig riktigt intresera mig även om den var underhållande. Mja, det är en trea, vare sig mer eller mindre.

430 inlägg
för
430 inlägg
[img:38azbo9b]http://i40.tinypic.com/5pg19x.jpg[/img:38azbo9b]

[b:38azbo9b]Ben X[/b:38azbo9b]

En tragiskt film om Ben som flyr in i datorspelandets värld för att slippa skolmobbarna.

En grymt bra film från Belgien som verkligen får en att tänka till. Filmen är baserad på en verklig händelse om en autistisk pojke som gör något drastiskt för att komma undan verkligheten.
Han hämtar sin styrka från hans karaktär Ben X i datorspelet Archlord där han är en krigare med en hög level och en prinsessa till sin hjälp. Detta gör att han kommer längre ifrån verkligheten och längre in i sin karaktär Ben X.

Det är alltid roligt när europeiska filmer lyckas komma ut bland grannländerna så man får lite språk och stilvariation. I denna film får vi bra prestationer från skådespelarna, Greg Timmermans som spelar Ben har all fokusering och gör en trovärdig prestation (om åldern stämmer in på karaktären kan alltid diskuteras), sen är det även bra prestationer från både hans mamma och Scarlite (Prinsessan) som kommer och hälsar på.

Regidebutanten Nic Balthazar som även har skrivit manus ger oss en fin film. Han filmar mycket från Bens perspektiv och ger oss en bild av hur han kan se det. Även bra blandning mellan verklighet och spelscenerna.
Sen manuset som ordet komplicerat förklarar det bäst. Det tar allt några minutrar att smälta och förstå allt, något som kommer uppskattas av vissa och motsatsen av andra.

Jag kan inget annat än rekommendera denna underbara film, något annat än en fyra hittar jag inte.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[i:387toegd]In Bruges[/i:387toegd]
Skitbra film som balanserar mellan att vara väldigt rolig och väldigt tragisk. Skådisarna är helt fantastiska, manuset är skitroligt och musiken är väldigt fin. Det var länge sen som en film har chockat och överraskat mig så mycket samtidigt som jag skrattat, och det gjorde jag mycket.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[img:2pxxq6r3]http://pici.se/pictures/WEysUzUnT.jpg[/img:2pxxq6r3]

[b:2pxxq6r3]Amelie från Montmartre[/b:2pxxq6r3] (2001)

Kan bara instämma i Rilopoz lovord. En helt underbar film och en riktig fullpoängare. Vet inte hur många gånger jag sett den, men man blir lika glad varenda gång. Audrey Tautou är underbar.

[img:2pxxq6r3]http://pici.se/pictures/PJsTCBeby.jpg[/img:2pxxq6r3]

[b:2pxxq6r3]American History X[/b:2pxxq6r3] (1998)

Stark och våldsam skildring om bröderna Derek och Danny Vinyard som efter sin fars död söker gemenskap och tröst. De hamnar slutligen i ett nynazistiskt gäng där Derek blir karismatiskt ledare. Riktigt bra film som tar upp problematiken och konsekvenserna med rasrelaterat våld. Edward Norton imponerar och Edward Furlong visar här sin skådespelartalang.

[img:2pxxq6r3]http://pici.se/pictures/lLZoTGHQR.jpg[/img:2pxxq6r3]

[b:2pxxq6r3]Back to the Future[/b:2pxxq6r3] (1985)

En riktig klassiker. Riktigt underhållande film med en tidsresande Michael J Fox i huvudrollen. Ett väldigt lovande koncept som skulle kunna utvecklas betydligt, men uppföljarna kommer tyvärr inte upp i samma klass.

[img:2pxxq6r3]http://pici.se/pictures/bTwBVhZmk.jpg[/img:2pxxq6r3]

[b:2pxxq6r3]Normal Adolescent Behavior( aka Story of a teenager[/b:2pxxq6r3])
(2007)

Hade inga större förhoppningar inför denna film. Den visade sig dock var relativt underhållande och ett bra tidsfördriv.

[img:2pxxq6r3]http://pici.se/pictures/LjaYUFgbi.jpg[/img:2pxxq6r3]

[b:2pxxq6r3]Battle Royale[/b:2pxxq6r3] (2000)

Filmen som blivit något av en nutida kultklassiker. En klass placeras på en öde ö och enda sättet att komma därifrån är genom att döda sin klasskamrater. En väldigt kontroversiell film av Kinjin Fukasaku som skapade stora rubriker då den lanserades i Japan. Vad man än anser om temat, går det inte att bortse från att det är en mycket bra och underhållande film med bra skådespelarinsatser. Takeshi Kitano är väl den skådis som är mest känd i västvärlden, men även Chiaki Kuriyama och Kou Shibasaki är relativt välkända.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden