Själv såg jag Gudfadern part I igår. Den lever verkligen upp till sitt rykte som en av världens bästa filmer Superbra skådespel, spännande handling och jättefina miljöer.
Vilken film såg du senast? skriv gärna också vad du tyckte om den.
[quote="Regler":sa0t1k58]När ni skriver här skriv INTE bara filmens namn och betyg eller kommentar finns i tråden om filmen utan skriv ALLTID varför ni gav den det betyget. Att först skriva i filmens tråd och sen här räknas som spam, att upprepa samma sak 2 gånger är bara onödigt.
Det kan aldrig sägas tillräckligt många gånger, motivera alltid varför ni tycker som ni gör.[/quote:sa0t1k58]
Nja, Scarface är okej, helt klart överskattad.
Har inte sett så många filmer av De Palma, enabart Den svarta Dahlian, Scarface och MI.
Alla tre okej filmer, men inte mycket mer. Håller med Phip om att Scarface är överskattad.
Alla tre okej filmer, men inte mycket mer. Håller med Phip om att Scarface är överskattad.
Håller inte med Phip om Scarface. En lysande uppgång/nedgångshistoria med en Pacino i briljant högform. Älskar även musiken och det visuella i filmen som verkligen luktar 80-tal. Hade inte slutet varit överdrivet så hade jag lätt gett filmen en femma, nu får den en stark fyra istället.
Det enda jag gillar med filmen är upp och nedgången, annars tycker jag att den är lite för överdriven.
gillar inte heller scarface så värst mycket av en enkel anledning. jag gillar inte karaktären tony montana. han är ett så pass osympatisk kräk att jag inte är det minsta sugen att spendera tid i hans sällskap. därav finner jag filmen seg och lite tråkig.
Respekterar att du inte gillar filmen, men förstår inte resonemanget riktigt. Skulle man tänka så om varje badguy på film så skulle man ju inte gilla alltför många filmer. Hitler var ju ingen trevlig herre direkt men jag tycker ändå att Undergången är en suverän film.
Jag tycker dem säger "Fuck" lite för mycket i Scarface. Annars är det en rätt så bra film.
nu har jag ju inte sett undergången, så kan inte uttala mig där.
mitt problem med tony montana karaktären är att han för mig snarare är en karikatyr. jag har inget problem att se filmer om badguys, så länge dom är människor som jag köper bitvis varför dom gör som dom gör.
tony montana är en total 100% sociopat från the get go utan några som helst sympatiska drag. jag antar jag inte köper honom som en ''mänsklig karaktär''.
mitt problem med tony montana karaktären är att han för mig snarare är en karikatyr. jag har inget problem att se filmer om badguys, så länge dom är människor som jag köper bitvis varför dom gör som dom gör.
tony montana är en total 100% sociopat från the get go utan några som helst sympatiska drag. jag antar jag inte köper honom som en ''mänsklig karaktär''.
Det köper jag och visst är han ganska mycket en karikatyr. Men jag störde mig inte på det, tvärtom tycker jag det är intressant att se vad som driver såna personer, i hans fall makt och pengar.
mjo, kanske är det pga att det kommit många filmer efter som har handlat om samma saker men jag finner inte motivation makt och pengar intressant.
för mig så blir det nästan banalt, jag finner alltså inte karaktären intressant eller spännande. menmen
på tal om ''filmer jag sett senast'' så håller jag på att ta mig igenom harry potter filmerna.... man borde ha sett dom verkar det som.
för mig så blir det nästan banalt, jag finner alltså inte karaktären intressant eller spännande. menmen
på tal om ''filmer jag sett senast'' så håller jag på att ta mig igenom harry potter filmerna.... man borde ha sett dom verkar det som.
Ja för att återgå till topic så såg jag precis om Network (1976). Var några år sedan jag såg den och insåg att den fortfarande är lika grymt bra och aktuell nu som då, trots att 34 år passerat. Filmen handlar om tv-mediet och dess påverkan på folk. Lumet är verkligen en briljant regissör och berättar historian på ett intelligent sätt. Det Oscarvinnande manuset tyckte jag också höll högsta klass. Men mest imponerande var ändå alla fantastiska skådespelarprestationer. Peter Finch som fick en postum Oscar gör sitt livs roll. Han backas dessutom upp av proffs som Faye Dunaway (oscar), Ned Beatty, Robert Duvall och William Holden. Alla vet att jag avgudar Duvall men det slog mig verkligen vilken extremt bra skådis Holden var. Hans CV är ju minst sagt imponerande med filmer som Sunset Blvd, Bron över floden Kwai, Sabrina, The wild bunch, Stalag 17 m.m. En skådis som förtjänar mer respekt kan jag tycka.
I would like at this moment to announce that I will be retiring from this program in two weeks' time because of poor ratings. Since this show is the only thing I had going for me in my life, I've decided to kill myself. I'm going to blow my brains out right on this program a week from today. So tune in next Tuesday. That should give the public relations people a week to promote the show. You ought to get a hell of a rating out of that. 50 share, easy.
Underbar scen i Network!
Underbar scen i Network!
Haha ja, helt underbar!!
84 inlägg
@Gustaf Tips, se inte alla filmerna i rad. Det blir väldigt mycket expelliarmus och lumos osv osv. Och de har otroligt varierande kvalité, 1-2 är barnfilmer, som är liiite för snälla 3-4 är mörkare och bättre filmer, 5-6 följer knappt böckerna och är sådär.
Personligen tyckte jag bara sexan höll bra och jämn klass. Men å andra sidan är jag inget Potterfan så jag är väl kanske inte rätt person att uttala mig om filmerna :)
Tony Montana osympatisk? Verkligen inte! Scenen där han fick order att följa med och spränga en bil i luften framför FN byggnaden då? Två barn och en kvinna i bilen och han lät inte den lejda mördaren döda hela familjen. Inga kvinnor och barn! Han avbröt kontraktet och sköt killen i huvudet och han visste om vad det skulle betyda framöver. Han visste om att det skulle bli krig och han visste att han var på väg ner men ändå lät han inte honom att spränga bilen. Osympatisk? Nej. Han dödade inga oskyldiga människor utan bara korrupta människor och folk inom knarkindustrin. Visst, han var ett kräk ibland men så blir det för de flesta när man nått toppen och har allt man behöver.
Slutet verkar många ha problem över. Sååå överdriven är den inte. Om man dyker ner huvudet i en hög med ett kg kokain så känner man knappt någon smärta. Kroppen fylls med så mycket adrenalin att man kan hålla ut länge. Det finns en sann historia om en soldat som under Vietnam kriget tror jag blev träffad med 50 - 60 skott och ändå fortsatte han att kriga och dog efter 5 minuter eftersom han hade så mycket adrenalin i sig. Samma sak med Tony Montana. Han var ytterst påverkad av knark och adrenalinet rusade i hans vener som gjorde han var odödlig för en liten stund. Det är så jag ser på saken i alla fall. Har studerat filmen noga efter att ha sett den ungefär 20 gånger. Väntar fortfarande på blu-ray utgåvan.
Slutet verkar många ha problem över. Sååå överdriven är den inte. Om man dyker ner huvudet i en hög med ett kg kokain så känner man knappt någon smärta. Kroppen fylls med så mycket adrenalin att man kan hålla ut länge. Det finns en sann historia om en soldat som under Vietnam kriget tror jag blev träffad med 50 - 60 skott och ändå fortsatte han att kriga och dog efter 5 minuter eftersom han hade så mycket adrenalin i sig. Samma sak med Tony Montana. Han var ytterst påverkad av knark och adrenalinet rusade i hans vener som gjorde han var odödlig för en liten stund. Det är så jag ser på saken i alla fall. Har studerat filmen noga efter att ha sett den ungefär 20 gånger. Väntar fortfarande på blu-ray utgåvan.
okej, har nu pluggat igenom alla filmerna. jag står faktiskt på brents sida här igen, del 6 var snudd på makalöst bra. dom andra tyckte jag inte alls om. det började bli okej i del 5, men det var inte tills jag kom till del 6 som jag kände ''wow''.
så pass mycket att jag kommer gå och se del 7 på bio nu i helgen.
att del 5 och 6 inte följer böckerna till punkt och prick tycker jag är bra. film och litteratur är två olika medium och olika saker lämpar sig för olika medium. harry potter 6 är den i mitt tycke bästa filmen, och om man tittar på nätet så verkar den i första hand funka bäst på folk som i första hand gillar film.
så pass mycket att jag kommer gå och se del 7 på bio nu i helgen.
att del 5 och 6 inte följer böckerna till punkt och prick tycker jag är bra. film och litteratur är två olika medium och olika saker lämpar sig för olika medium. harry potter 6 är den i mitt tycke bästa filmen, och om man tittar på nätet så verkar den i första hand funka bäst på folk som i första hand gillar film.
Vad trevligt! Ja jag fick också lust att se sjuan tack vare sexans kvalitet. Innan den filmen så var jag inte alls intresserad av Potter, men den filmen gav faktiskt mersmak...
ja, riktigt kul :) måste säga att dom alla blivit okej skådespelare i den här också. sedan så vill jag flagga för killen som spelar draco malfoy och hans scen i toaletten där han har ''emotionell vånda'', riktigt jävla bra.
det kändes för första gången som en riktigt intressant 3dimensionell karaktär.
nä, jag är brutalt imponerad.
det kändes för första gången som en riktigt intressant 3dimensionell karaktär.
nä, jag är brutalt imponerad.
84 inlägg
Jag är en riktigt inbitet fan av just HP-böckerna och inte lika mycket av filmerna, och då gör det ont så fort de ändrar lite eller plockar bort viktiga scener. Det är nog lättare att se filmerna om man inte är en total HP-nörd. Men alla ser ju på det på olika sätt.. Jag ska nog se om både 5an och 6an nu innan de avslutande del 1 & 2.